Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
AndW

Förlänga avgasrör på liten utombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Har tidigare stött på ett påstått kostnadseffektivt sätt att öka backeffekten i en utombordare, tror det var här på forumet. Någon hade haft en utombordare där avgasöppningen försetts med ett 3 dm långt rör för att undvika att propellern trampade luft vid backning.

Hur skulle ni föreslå att man fäster ett dylikt rör? Rörmaterial? Diametern på existerande hål är ca 1/2 tum, beläget på kavitationsplattans undersida. Hålet är ju lite skrovligt, så kanske epoxy kan funka? Bäst vore kanske att man borrade två hål i plattan, fäste röret med en u-bult och tätade lite med sikaflex (borde vara låga temperaturer då kylvatten och avgaser blandas i riggen). Sen är ju plattan i aluminium, vilket gör det lite svårare med materialen.

Tycker det är märkligt att det finns så få utombordare anpassade för segelbåtar. Tohatsus med ultralång rigg verkar vara bra, men varför ska alla sail-modeller ha inbyggd laddare i solcellens tidevarv? Ett sätt att lägga på 3-4 tusen på priset antagligen. Få andra modeller, framförallt på begagnatmarknaden, har en anpassad propeller (låg stigning, stor diameter). Ingen har propellertunnel, vilket vad jag förstår verkligen skulle höja effektiviteten och kraften för segelbåtar.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen tillverkare verkar intresserad av det femprocentiga behovet. Konstaterat faktum efter ett långt liv. Ville själv ha inspeöningsfunktion i den nya bilradion då jag ofta hade behov att spela in minnesanteckningar eller istället för men det var inget utbud där. Ändå en enkelt gharjarej. Kolla exempel runt dig för nåt tänkt behov. Det blir bysmeder och hempulare som får böja till såna specialare har jag lärt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...