boatboat 0 Postad 31 Juli , 2016 Hej, Vi har en Bayliner 2355 med en mercruiser 5.7 motor När vi vrider på startnyckeln så går startsäkringen på 15A. Vart börjar man kolla? Kan det vara så att den säkringen går när det är för dålig kräm i batterierna? Mvh Sören Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 1 Augusti , 2016 Klappa till startmotorn rejält med en hammare (främst på solenoiden) så kan du kurera den iaf tillfälligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Augusti , 2016 När spänningen minskar ökar strömmen, eftersom solenoidens elektriska motstånd är det samma. Så visst kan säkringen gå om spänningen sjunker, men som firefish antyder är det kontaktproblem i solenoiden. Men gamla solenoider och startmotorer brukar brottas med en hel del mekanisk tröghet, som då de försöker kompensera genom att dra mer ström. Köp en ny solenoid, eller en helt ny startmotor, eller renoverad med garanti. Se också till att köpa nya startbatterier och se till att de laddas ordentligt! En grej jag skulle prövat med, men inte vill tipsa om, är att försöka med en 30A säkring och se vad som händer då, samtidigt som jag hade haft motorluckan öppen och kontrollerat att handbrandsläckaren är välfylld samt haft beredskap att bryta huvudströmbrytaren, men som sagt jag skulle ju aldrig komma på tanken att tipsa nån annan om detta på ett marint forum.... Ja hammare eller plastklubba är ju aldrig fel att ha med ombord! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser