Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Ivan65

Sommaren slut på västkusten?

Rekommendera Poster

Sommaren kanske lider mot sensommar. Men havet är vårt året om...!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren kanske lider mot sensommar. Men havet är vårt året om...!

Har din "sommar" börjat!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tråden avslutad?

Det spelar ju ingen roll var man befinner sig, till lands eller till sjöss, det gäller ju alltid att anpassa sig till rådande omständigheter och läderveken, förlåt, "väderleken" skall det vara. Idag var det ett svårt val mellan shorts och regnställ, liksom mellan sandaler eller gummistövlar. Stundtals var jag iklädd solglasögon och sydväst. Kanske någon jag mötte på Strysö undrade från vilken institution som jag var försöksutskriven ifrån...

Jag tog sikte på det där med begagnade bilfärjor, men fann ingen som var till salu. Däremot ett gäng begagnade hangarfartyg i nån hamn i Oregon, USA, nu gillar jag ju generellt inte amerikanska båtar, men dom verkar iallafall ner välbyggda än en "bajlajner". Men jag saknar flycert. är det är inte aktuellt.

Jag tror heller inte att GREFAB kan fixa fram en båtplats åt ett hangarfartyg, inte ens efter vedertaget mutnings- eller bestickningsförfarande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hangarfartyg funkar att svajankra med.

Här kan man se hur det går till att fälla ankaret:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

George_ohm! Passerade du Marstrand idag! Tror jag såg din båt i kanalen söder om Marstrand! Tyckte jag kände igen den från fotot i denna tråden!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det jag alltid sagt, det för en himla massa oväsen med kätting hela vägen, svårt att komma insmygande på kvällen och ankra utan att man väcker upp hela den övriga hamnen. Men en himla käck idé med att måla kättingen i olika färg, då vet man ju hur mycket man lagt ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag var inte i närheten av Marstrand, men jag har också mött en Triton 29 i dom farvattnen.

Och enligt RedKnows ligger den förtöjd där den skall ligga...,

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag var inte i närheten av Marstrand, men jag har också mött en Triton 29 i dom farvattnen.

Och enligt RedKnows ligger den förtöjd där den skall ligga...,

Det var en riktigt fin båt. Kan bara säga grattis. Jösses vilken sjö det gick mellan Åstol och Marstrand. Som min son sade- det va bra för den personliga utvecklingen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att flytta till ostkusten, där är det sällan pålandsvind och därmed liten sjögång, o andra sidan är vattnet där som vårt gråvatten, grumligt bräckt och i det närmaste hälsovårdligt så vad göra om man vill ha en någolunda båtsommar? Hyra båt i Grekland, kroatien!?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, oftare frånlandsvind, svagare vind generellt, rena drömmen! Båten bryr sig inte om att vattnet är grumligt eller giftigt. Bada kan man göra i nåt badhus om man tycker om sånt. Själv föredrar jag att vara på vattnet, framför att vara i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker generelt att somrarna oftare på senare år blivigt blötare och blåsigare, tråkigt men troligen ett resultat av växthuseffekten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att flytta till ostkusten, där är det sällan pålandsvind och därmed liten sjögång, o andra sidan är vattnet där som vårt gråvatten, grumligt bräckt och i det närmaste hälsovårdligt så vad göra om man vill ha en någolunda båtsommar? Hyra båt i Grekland, kroatien!?

Jag har varit där några gånger, många gånger, ja på ostkusten alltså. Senast i utombordarförsedd lånad plasteka i Norrtälje skärgård. Vi letade efter Saltkråkan tänkte företaga klädsim... så var det någon på "ruskprick" på Norröra som sade att den ön inte existerade, det var bara en ö i litteraturen.

Men dom serverade en ypperlig lunch på ångaren "S/S Norrtälje" inne i Norrtäljes hamn, nu i ny regi! Kan varmt rekommenderas! Måhända kan man föreslå Sällskapet Ångbåten med "S/S Bohuslän" att göra samma sak, dom kan ju anlita Mannerström... ångbåtsbiff är inte så dumt.

Sedan brukar den lokala volkswagenklubben ha träff med bagageluckeloppis sista helgen i september (då gäller det att parkera bilen med fronten mot besökarna...) i Norrtälje hamn Möjligen på ny plats i år, då dom tar efter våra älvstränder och bygger dyra bostäder där.

En jäkla bred skärgård, och så riskerar man ju inte att drabbas av "asbestlunga" eftersom husen där på öarna sällan är klädda med eternitplattor. Men det blir ju bättre på den fronten här hemma då de flesta fixar till sin fasadbeklädnad.

Man kan nog tjäna rätt bra med pengar på att sälja fasadefärg i Bohuslän, samt syrafasta gångjärn, fönsterhakar och övriga beslag till fönster, dörrar och fasader.

Ja, men då vattnet... kommenterar det inte mer än så. Visserligen manetfritt, det är ju bra, men avsaknaden av makrill är värre.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hyllar också principen att helst ha en båt mellan mig och vattnet.

Hade båt i Stockholms skärgård i 5 år. På sätt och vis ångrar jag att jag seglade hem den. Alldeles för få besök i ytterskärgården.

Upplevde heller aldrig någon algblomning.

Fast det där gytjevattnet kan ju kvitta. När man ligger på kryss och man får ett skvätt i ansiktet, smakar det absolut ingenting eller möjligtvis lite äckligt.

Om det var på ett kryssben mellan Karlskrona och Hanö, som jag första gången på många år fick en salt och fräsch känsla av saltvatten, när det skvätte över båten. Möjligtvis var det på kryss mot Falsterbokanalen.

Sen är det väl ingen fördel med frånlandsvind. För motorbåtskörarna när motorn ohjälpligt stannat eller när vi seglare brutit masten för att vi ersatt manövehantagen till bardunerna med nån elektronisk jox, som skall sträcka dom automatisk, eller att vi bara inte klarar av att kryssa oss tillbaka till kusten - då kan det va bra med pålandsvind - så vi inte driver iland på det norska Sörlandet, eller rent av på Englands ostkust.

Å andra sidan är ju en av mina teser - akta dig för land. Land är det farligaste som finns på sjön. Så frånlandsvind kanske inte är s dumt i alla fall - man skaffar sig "sjörum".

Men avsaknaden av det salta vattnet talar hur som helst till Östersjöns nackdel.

Sen är ju det öppna havet betydligt mer förutsägbart än alla innanhav - oavsett vilket.

Synd bara att seglingssommaren troligtvis är slut - för en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker bättre om vind än vågor. Därför föredrar jag frånlandsvind. Det är också lättare att hitta tillfälligt lä om det skulle behövas. Hade jag seglat en svårt underriggad farkost hade jag kanske varit mer förtjust i västkustens normalväder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frånlandsvind eller pålandsvind, det gäller väl att ha språkkunskaper och kunskaper i lokala sedvänjor för att klara av detta.

Engelska lär vi oss i småskolan, norska kan vi förstå ändå, men finska, ryska och de baltiska språken är knepiga, för att inte tala om polskan. Danskan är totalt obegriplig, men dankarna är bra på engelska.

Sedan, om man som indriven haverist blir bjuden på gammeldansk, whisky eller vodka kan kvitta, men man kan klara sig förutan brus och lefser.

Så har vi då även en möjlighet att hamna i Tyskland, innevånarna där födda efter 1980 talar god engelska, även i de östra delarna av landet, eller kanske framförallt där. Jaegermaister är inte så himla dumt ändå... Men det var en gubbe, för rätt längesedan, men en fånig mustach, som pajjade relationerna, även om det i viss mån dessa har reparerats en smula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vakten i hamnen ringde i natt.

Grannbåten och någon annan båt låg illa till, frågan var om det gick att låna fendrar och linor som finns tillgängliga på min båt. Jag skall åka ut till hamnen efter förmiddagskaffet nu om en stund.

Bohuslännings pratar om brittsommar och indiansommar.

Vi har ju "Indian summers" på SVT, inte fasiken hjälper det.

Sedan kan man ju undra varför i herrans namn nio personer skall ge sig ut i farvattnen utanför Malmön i halv storm? Tur att Brofjordens lotsbåtar finns i närheten!

Betänk att alla ur Malmöns manliga ursprungsbefolkning, Pyttarna, drunknade under liknande förhållanden. Och dom hade ju god sjövana, eftersom dom flera år innan detta hade seglat från Jylland på ett riggat isflak, det är en bedrift! särskilt då man korsar en liten del av Golfströmmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DSC_0004_zpscnuh7eds.jpg

Det hade mojnat litet vid 11.30-tiden, men jag tror att det tagit i igen, känns som det blåser mer än 6,3 m/s mitt i stan just nu i alla fall. Och mätningen och bilden är från akterdäck ca 2-2,5 m över havet. Det gick "vita gäss" mitt i hamnen, och det krävs väl omkring 7 m/s för att det skall bil så?

Fendrade ut extra mot grannbåtarna, och fick tillbaka mina utlånade linor och tampar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ute -längst i väster blåser det bra.

Har mojnat en aning med 17,9 i medelvind och 21,5 i byarna enl. Hållö WSW

Under förmiddagen har det varit uppe i över 25 m/sek.

Var ute och skulle greja lite på tomten, men fick ge mig. Kände mig helt urblåst och kall om ryggen. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...