Ivan65 110 Postad 31 Juli , 2016 Ja då var sommaren slut för denna gång på västkusten med låga temperaturer och kuling vindar, höstlikt eller? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Juli , 2016 (redigerade) Nej då - inte är sommaren slut än. Det kommer att bli många fina dagar Fast kanske inte båtmässigt för min del - vars rygg pajade totalt igår!? Redigerad 31 Juli , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 31 Juli , 2016 Tråkigt med ryggen, själv har jag 2 veckor kvar men blåsten håller mig på land(motorbåt)hoppas förstås på en förbättring vädermässigt, men prognosen säjer annat..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Juli , 2016 "Ryggen" är nog värre för er än för mig. Tänk vad mycket jag kommer att tjöta på MarinGuiden om jag inte klarar att va ute med båten. Just nu är det perfekta vindar för min pråm och jag hade tänkt gå norröver. I mitten på veckan minskar vinden och sen tycker jag det ser skapligt ut ganska länge. Lite regn i slutet på veckan periodvis under dagen. Det gäller ju att luta sig mot rätt prognos. Sen är ju prognoserna som de är. Bra att ha en viss koll på hur vädret skall bli, även om de inte stämmer helt. Man får inte låsa fast sig helt vid dem. Då skulle allt i stort sett va omöjligt. Det blir det vädret som det blir och man får anpassa sig där efter. Fast det gäller väl det mesta är i livet - ryggar tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 31 Juli , 2016 Detta måste vara sommaren med mest blåst på länge? Blåser mycket varje dag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 31 Juli , 2016 Nej då - inte är sommaren slut än. Det kommer att bli många fina dagar Fast kanske inte båtmässigt för min del - vars rygg pajade totalt igår!? Såg dig i Hunnebo i går. Trodde du kanske kom dit i båt, men då var det kanske i bil i stället? Trist med kass rygg! Hoppas du snabbt blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Juli , 2016 Nej då - inte är sommaren slut än. Det kommer att bli många fina dagar Fast kanske inte båtmässigt för min del - vars rygg pajade totalt igår!? Såg dig i Hunnebo i går. Trodde du kanske kom dit i båt, men då var det kanske i bil i stället? Trist med kass rygg! Hoppas du snabbt blir bättre. Jo jag var inne i Gästhamnen en sväng med båten, men där var det rätt fullt. Gick till "industrihamnen" vid Sweedship och fick se att det var ledigt vid mastkranen, så jag la mig där - den har ju fortfarande stegen kvar så att det går att klättra i den, men den saknar ju skyddsräcke, men med livlina är det inget problem att klättra säkert i den. Båten har legat där i natt, medans jag varit hemma och kämpat med ryggsmärtorna. Hämtade den på eftermiddagen. Hade frågat en kompis om han kunde följa med utifall att. Hetl plötsligt hade jag en besättning på 4 man - varav en kvinna. En pen tur genom Sotekanalen och Sunnepinan. Nu ligger båten på sin ordinarie plats. Hade liknande problem i fjol somras, men inte lika smärtsamt i det akuta skedet. Det tog ett halvår innan jag var tillbaka i det normalt dåliga läget. När man känner sig pigg och rörlig så man vill hoppa över små hus - då bör man sätta sig ner och vänta tills arbetslusten går över. Att man aldrig lär sig!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 31 Juli , 2016 Vaddå, det är bara skidföret som börjar ta sig... Men jag börjar med slicks på rullskidorna, sedan blir det dubbdäck fram i december. Fast idag hade det varit bättre med vattenskidor, men jag saknar bra valla för blöt asfalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Vaddå, det är bara skidföret som börjar ta sig... Men jag börjar med slicks på rullskidorna, sedan blir det dubbdäck fram i december. Fast idag hade det varit bättre med vattenskidor, men jag saknar bra valla för blöt asfalt.Jo jag började haja läget imorse, ska iväg o köpa överlevnadsdräkt o grövre förtöjningslina nu, samt ta ett extra abbonemang hos sjöräddningen:) Redigerad 1 Augusti , 2016 av Ivan65 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Nej då - inte är sommaren slut än. Det kommer att bli många fina dagar Fast kanske inte båtmässigt för min del - vars rygg pajade totalt igår!? Såg dig i Hunnebo i går. Trodde du kanske kom dit i båt, men då var det kanske i bil i stället? Trist med kass rygg! Hoppas du snabbt blir bättre. Jo jag var inne i Gästhamnen en sväng med båten, men där var det rätt fullt. Gick till "industrihamnen" vid Sweedship och fick se att det var ledigt vid mastkranen, så jag la mig där - den har ju fortfarande stegen kvar så att det går att klättra i den, men den saknar ju skyddsräcke, men med livlina är det inget problem att klättra säkert i den. Båten har legat där i natt, medans jag varit hemma och kämpat med ryggsmärtorna. Hämtade den på eftermiddagen. Hade frågat en kompis om han kunde följa med utifall att. Hetl plötsligt hade jag en besättning på 4 man - varav en kvinna. En pen tur genom Sotekanalen och Sunnepinan. Nu ligger båten på sin ordinarie plats. Hade liknande problem i fjol somras, men inte lika smärtsamt i det akuta skedet. Det tog ett halvår innan jag var tillbaka i det normalt dåliga läget. När man känner sig pigg och rörlig så man vill hoppa över små hus - då bör man sätta sig ner och vänta tills arbetslusten går över. Att man aldrig lär sig!? [/quote Var det dig jag såg i lör-sön 23-24/7 lämna gullholmen på väg söderut? Då såg du ut stt må som en prins Redigerad 1 Augusti , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 Var det dig jag såg lämna Gullholmen lör-Sön 23-24/7 på väg söröver? Då såg ryggan bra ut!:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Augusti , 2016 Det regnade helt och hållet delvis i Blöteborg. Mitt på Delsjövägen var det en knivskarp gräns mellan torr och jätteblöt asfalt, snacka om lokala skurar. Skall åka ut till båten och rensa självlänsara från hundhår och kaksmulor. Ibland duggregnar det, och i bland regnar det inte ett dugg! Jag läste litet här om en trådskapare som hade problem med sin autopilot. "Autopiloten hittar inte vinden", jag kan väl reflektera att jag hittade en gammal autopilot på vinden, en sådan där med kedjedrift, den primitiva styrelektroniken var borta, troligtvis inköpt på nån marin loppmarknad nån gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Augusti , 2016 Var det dig jag såg i lör-sön 23-24/7 lämna gullholmen på väg söderut? Då såg du ut stt må som en prins Nej - Gullholmen har jag inte varit på i år. Däremot kom jag ut syd Gåsö, Måndagen den 25/7 strax efter kl. två, rullade ut genuan och slörade norrut. Då var det "Härliga tider - strålande tider" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/kraftiga-skurar-och-regn-hela-veckan-1.3521267 Tråkiga nyheter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 1 Augusti , 2016 Längre ner på västkusten, nästan på sydkusten, är det fint seglarväder idag. Ca 5m/s västligt. Ni kanske hinner hit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 Längre ner på västkusten, nästan på sydkusten, är det fint seglarväder idag. Ca 5m/s västligt. Ni kanske hinner hit!Mockliga dig⚓️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 Båtfolket är av ett tåligt släkte som sällan klagar, nu skall jag nämna ngt posetivt med det 'något' ostadiga vädret som jag märkt av i min båt, kanske ni med vad vet jag, kylen drar ju nästan ingen ström alls?? Vad kan det bero på? Det kyliga vädret eller att man inte känner för att öppna den lika ofta för att svalka sig med nåt gott?! Tänk på den!...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Augusti , 2016 Det är det här vädret jag liksom väntat på. Det var därför jag bytte båt, från en med en massa kvadratmeter kapellduk, till en helt utan kapell, förutom en bit som är ett regnskydd över en yttre styrplats. Bara att dra igen skjutdörrarna och starta Webaston. Sätta på en kanna kaffe, vispa i hop litet vispgrädde och farinsocker, samt nån mild irländsk whisky, att blanda i detta i kaffet försämrar inte alls kaffesmaken. Sedan kan man ta fram några fina "guldböcker" med Carl Barks ankor och läsa dessa med full njutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Hahaa, jag har provat på det tipset såpas många ggr den senaste tiden så att flaskan med den milds whiskeyn i det närmaste är slut, vet du om det funkar med ngn annan sort Redigerad 1 Augusti , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Augusti , 2016 Kapell, nej tack! Med all respekt för er som äger "solskensbåtar" så har jag nu lämnat den delen av mitt båtliv, och har insett att det inte alltid är solsken på sommaren, Lågtrycken tycks ju ha tagit en nummerlapp sydväst om de Brittiska öarna, och väntar otåligt på att först förse "vänstertrafiksfolket" med regn, sedan får vi det som blir över, och det brukar räcka gott och väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 1 Augusti , 2016 Har du AC också, så det inte blir för varmt i korvkiosken när solen skiner..? ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Augusti , 2016 Nej jag har DC, samt sötstark senap och ketchup. Även om en "halv special" i dess rätt bemärkelse, från korvkiosken, är en bra kompromiss som fyller magen, en stund i alla fall, så har jag i viss mån tröttnat på båtar med allt för många kompromisser. En fritidsbåt har ju naturligtvis alltid kompromisser, men halva specialer som bobara båtar har jag definitivt tröttnat på. Som fladdrande kapell och hinkar och skålar under sömmar och dragkedjor där det läcker in regnvatten. Men helt klart skönt de få solskensdagar man kunde knäppa av och ta ned hela eller delar av kapellet, visst! Men det blev inte så många sådana dagar. Det gäller ju att välja, antingen är man ute under de tider det är fint väder i någorlunda öppna båtar, eller så ser man till att ha det mer ombonat om man vill utnyttja båten även då vädret är "si så där" som det ofta är, dessutom är ju båten mer användbar tidiga vårar och sena höstar. Men var och en är ju lycklig i sin tro, och skaffar sig en båttyp efter det man själv prioriterar. Och som sagt, med all respekt för de som väljer andra båttyper. Sedan var det ju det också att vi ville ha en båt där man kan röra sig säkert på däck, där man kan gå ut på däck och fendra ut, utan att företaga sig akrobatiska övningar med risk att trilla i spat. Att kunna bära med sig två fulla ICA-kassar ombord utan att tveka. Där barnbarn och hund kan röra sig utan alltför mycken lyfthjälp, och där man på sikt kan köra i alla fall en smalspårig rollator på däck, för den dan lär väl komma... om inte nu blixten slår ned i huvudet på en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 Augusti , 2016 Jag instämmer. Båten på bilden ligger nära mitt ideal för motorbåt, om jag hade varit spekulant på en. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 1 Augusti , 2016 Inte är sommaren slut...! Än ylar vattenskotrar i vår vik... Muntra gummijollar kör åttor på frifartsbanan invid Hasselösund... Det märks tydligt när sommaren är över... Då sänker sig lugnet över vårt Bohuslän... =) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 Ligger i Björlanda, det enda som ylar här är vinden i masterna samt regnets smattrande på kapellduken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 Augusti , 2016 För min del tycker jag att september och oktober kan vara minst lika fina månader för segling som juli och augusti. Man slipper massa andra båtar runt sig, och det är oftast mindre regnigt. Lite mer kläder på, bara, eftersom det är svalare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Augusti , 2016 Jag instämmer. Båten på bilden ligger nära mitt ideal för motorbåt, om jag hade varit spekulant på en. Hellre en utrangerad gul färja från vägverket. Stora ytor på däck att röra sig på, bilen får plats, en friggebod eller ett attefallhus likaså, ett partytält om man skulle ha fest ombord, bra utsikt från styrplatsen, man kan köra åt vilket håll man vill utan att behöva vända båten, en minigolfbana får plats för de som är lagda åt det hållet, man kan lyfta upp några plåtar på däcket och anlägga en pool istället, en toppenbåt som går stadigt i sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 Augusti , 2016 Haha, för all del! Men aningen dyrare i drift, skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Augusti , 2016 Haha, för all del! Men aningen dyrare i drift, skulle jag tro. Men vaddå, man behöver ju inte köra så ofta, dessutom är dom lätta att lägga till med, bara ner med läppen och kliva iland, inga stävstegar och annat jox. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Augusti , 2016 För min del tycker jag att september och oktober kan vara minst lika fina månader för segling som juli och augusti. Man slipper massa andra båtar runt sig, och det är oftast mindre regnigt. Lite mer kläder på, bara, eftersom det är svalare. Även februari är "fin". Gott om plats i hamnarna. http://lasselundell.se/februari.html 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser