Gå till innehåll
torsdag 27 mars 2025
Crabmeat

F60 Tacometer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

har problem med att min Yamaha f60 tacomter inte fungerar alls. Kan starta motorn och köra, men ser alltså inte varvtal mm.

Jag antar att det är problem med strömtillförseln på något sätt och behöver lite hjälp hur jag skall felsöka. Frågan som lurar på är mest är var strömtillförseln till tacometern börjar. Kommer den från motorn eller gasreglaget? Det går sladdar lite hur som helst tycker jag.

Mvh

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och jo det går sladdar lite hit o dit. :wacko:

Finns en fri pdf verkstadshandbok och slutet på den finns elscheman.
[ser dock inte till nån "tachometer". Är väl en mikrodator som styr en del av motorfunktionerna, förmodligen inuti CDI-enheten? Gissar att det är "13.pulser coil" som via cdi:n även ger tachometern signal men vilken kabel till kontakten "A remote control" som används vete katten?]  

Finns en "owners manual" och på sidan 33/96 till 36/96 beskrivs en digital multifunktions-tachometer.
Är det en sådan du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strömförsörjs via tändningslåset på gul sladd, där ska du ha 12V när tändningen är till. Den jordar på svart sladd..

Varvtalssignalen tas från generatorn före likriktaren och finns på grön sladd. Frekvensen ger varvräknarens visning, generatorns poltal och varvtalet avgör frekvensen. Triggspolen som Thomas-1 skriver om har alltså inget med varvräknaren att göra. Detta gäller en analog motor. Har du Command Link (2008 o framåt) kommer varvtalssignalen via CL-nätverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, skall försöka få tid att mäta lite så får vi se vad det ger.

MVh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...