Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
mikael_matsson

Huvudströmbryrare slog ifrån själv under färd.

Rekommendera Poster

Tack igen för alla svar, mycket läsvärt.

Jag har mätt på batteripolerna när jag mätt, inte på generatorsidan av brytaren.

 

Men som jag ser det nu så har jag väl inget akut fel varken på brytaren eller generatorn. Visst, brytaren slog ifrån en gång. Men vad säger man, en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket. Så jag låter den nog vara till hösten.

 

Den andra brytaren däremot, den av metall som tycks sakna funktion...

Ni nämnde något intresant som satte saker i ett annat ljus för mig, att man har en batterifrånskiljare per batteribank. Jag har trott att min röda ska bryta allt, och att den i metall ska kunna skifta mellan bankerna bara, om man t.ex har slut på startström så man vill låna av förbrukarbankerna.

Så är det alltså inte, utan det är troligen så att den i metall ska bryta mellan förbrukarbatteri och förbrukare bara? Som den röda gör mellan startbatteri och motor etc.

Det förklarar isf varför jag har ström i en jäkla massa pryttlar när jag inte borde ha det, jag har ju bara brutit med röda nyckeln.

Så mitt egentliga problem med brytare nu är ju isf att det är den i metall som inte bryter när jag vrider metallnyckeln. Är det troligt att en sådan brytare går sönder på det viset? Eller är det mer troligt att det är galet kopplat?

 

Jag har en liten misstanke på vad som kan vara "galenkopplat" isf. Har nämligen sett att det är en liten mm-tunn kabel dragen från tankmätaren (utöver dess egna anslutningar), jag tror att den kabeln går till kompass eller sjökortslampa (som ej är ikopplade), alltså bara en pol, inte båda.

Denna lilla galenkoppling skulle ju isf förbinda förbukar och motor batterierna? Och förbrukarna får ström "bakvägen" oavsett brytarens läge? Långsökt.... Kanske. Ja ni fattar varför jag vill gå igenom hela skiten :D

 

Är någon av dessa böcker nåt att ha tro? http://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/bocker/handbocker/el

 

Har läst ett år på El-programmet i gymnasiet och sen flygmek. Så viss grundkännedom finns, men det var ju 15 år sen så jag ser mig som rookie när det gäller fordonsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början med mycket info: www.sxk.se/system/files/private/el_ombord_2014.pdf

 

Både "Ström ombord" och "Elsystem för båtar" läsvärda. Sen är det ju så att utvecklingen går framåt och saker kan göras på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.sxk.se/system/files/private/el_ombord_2014.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dioderna som kan ge upp. Nya dioder kostar högst några hundra om man köper löst. Nya dioder tål betydligt högre spänning och går oftast inte sönder.

Ska man byta generator så ska det vara en sluten för marint bruk, tyvärr duger inte Biltemas.

Varför duger inte en öppen generator om man har dieselmotor? Sitter ju öppna generatorer i alla bilar, diesel som bensin.Ja jag vet att bensinångor kan samlas i motorutrymmet på en båt, men att dieselångor har exploderat har jag aldrig hört talas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är dioderna som kan ge upp. Nya dioder kostar högst några hundra om man köper löst. Nya dioder tål betydligt högre spänning och går oftast inte sönder.

Ska man byta generator så ska det vara en sluten för marint bruk, tyvärr duger inte Biltemas.

Varför duger inte en öppen generator om man har dieselmotor? Sitter ju öppna generatorer i alla bilar, diesel som bensin.Ja jag vet att bensinångor kan samlas i motorutrymmet på en båt, men att dieselångor har exploderat har jag aldrig hört talas om.
Vet inte hur det är idag men tvivlar på att båtar som levererades på 70-talet hade kapslade generatorer till diesel. Under de senaste 20 åren har i alla fall jag haft bilgenerator utan att explodera och tempen i motorrummet är upp till 60 grader.

När jag försökt tända brasa i trädgården med hjälp av diesel har det inte lyckats något vidare, däremot med bensin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla motortillverkarnas rekommendationer, de säger "marine alternator". Dessa är alltid slutna för att klara den tuffare miljön men har också bättre lager, bättre kylning mm för att klara ett hårdare liv än i en bil. I bensinbåtar ska de vara gnistsäkra, hur det är med diesel vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående din krånglande varvräknare kan påpekas att under förutsättning att det är ett Penta original instrument till MD-11 så har det ingenting med generatorn att göra. Varvräknaren får sina pulser från en speciell givare monterad på sidan av motorn.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla motortillverkarnas rekommendationer, de säger "marine alternator". Dessa är alltid slutna för att klara den tuffare miljön men har också bättre lager, bättre kylning mm för att klara ett hårdare liv än i en bil. I bensinbåtar ska de vara gnistsäkra, hur det är med diesel vet jag inte.

Vet inte om jag tycker att generatorn på en inombordare lever ett tuffare liv än t.ex. generatorn på en långtradare som även körs  vintertid både i många minusgrader och i saltblandat snöslask. En båtgenerator går även säkert betydligt färre timmar/år. Även på personbilar som körs flera tusen mil/år i samma förhållanden håller generatorerna länge. Att generatorn ska vara gnistsäker i motorrummet på bensinare köper jag, men att en vanlig öppen generator skulle hålla sämre i en båt än i en bil kan jag inte se någon anledning till. Men det är väl som så mycket annat när det gäller båt, så ska det vara invecklat och dyrt för att gynna båtreservdelsbranchen.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag tycker att generatorn på en inombordare lever ett tuffare liv än t.ex. generatorn på en långtradare som även körs  vintertid både i många minusgrader och i saltblandat snöslask. En båtgenerator går även säkert betydligt färre timmar/år.

 

 

 

 

Om generatorn i en båt har det tuffare än i en långtradare vet jag inget om men köper långtradarna standard generatorer på Biltema?

 

Däremot vet jag att de som kör fyrhjulsdrivet i skogen köper gärna maringeneratorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående din krånglande varvräknare kan påpekas att under förutsättning att det är ett Penta original instrument till MD-11 så har det ingenting med generatorn att göra. Varvräknaren får sina pulser från en speciell givare monterad på sidan av motorn.

/Claes

Ahaa, tack så mycket! Då fick jag svar på vad det är för givare också, två flugor i en smäll :D. Jag isolerade om motorrummet dagarna innan varvräknaren dog så sannolikt har jag kunnat kommit åt den givaren på sidan kanske. Ska syna den i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om jag tycker att generatorn på en inombordare lever ett tuffare liv än t.ex. generatorn på en långtradare som även körs  vintertid både i många minusgrader och i saltblandat snöslask. En båtgenerator går även säkert betydligt färre timmar/år.

 

 

 

 

Om generatorn i en båt har det tuffare än i en långtradare vet jag inget om men köper långtradarna standard generatorer på Biltema?

 

Däremot vet jag att de som kör fyrhjulsdrivet i skogen köper gärna maringeneratorer.

 

Jag tror inte långtradarna är utrustade med slutna generatorer, att off-road åkarna gärna använder slutna generatorer beror nog på att dom "badar" med bilen ibland. Även båtar badar ju, men kommer vattnet åt generatorn så har man nog större problem. En generator från Biltema eller någon annan reservdelsleverantör är ju ofta tillverkade på samma fabrik som tillverkar de generatorer som sitter som original på bilar. En bil som körs 2000mil/år i en genomsnittfart av 70km/tim går ca. 285tim.. Det är väl knappast mindre än vad en båtmotor går på en säsong. Ändå så håller den många år, och håller säkert lika många år placerad i en båt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Off Topic ämnet "val av generator"...
Varför är marina alternatorer så dyra jämfört med snarlika för bilar.
Eller egentligen, lönar det sig att satsa på de billigare och kanske istället byta litet oftare?
Bra fråga, vete sjutton.

Googlade så HÄR, och ett av de bättre returnerade svaret blev f.ö. DETTA.

Hmm... Finns många varianter av bägge slagen så det går knappast att kategorisera emellan dem stenhårt, kan jag tycka. Handlar nog i grunden mer om ganska små skillnader och  typgodkännande "certifikat" enligt olika standardiserade kvalitetsnormer?
Kan fundera så här...
Det som främst skiljer båtar från landfordon är att båtar av naturliga skäl är slutna nertill och även framtill. (Landfordon har däremot ofta en "grill/öppning" framtill som släpper in fart-kylluft och är därtill öppna undertill för bra genomströmning.) Vad gäller generatorn så blir nog därför allmänna kylningen betydligt sämre i båtfallet.
Bhemac skrev i inlägg #39 att de som kör fyrhjulsdrivet i skogen gärna köper maringeneratorer. Ingen fartvind där inte, tror detta kan ha med generatorns kylning och utformandet av deras fläktvingar att göra? Tänker att marina generatorer har extra bra fläktkylning    
Att explosionsrisken p.g.a. gnistor är större i båtar har redan avhandlats ovan, då särskilt för bensinmotorer. [Fast ofta har väl även dieselfolk gasol eller annat högexplosivt som bränsle till kök så gnistskyddad alternator är nog en fördel oavsett. Batterier kan också "knallgasa" men den gasen (likt gasol?) är lätt och samlas upptill vid taket, och är därför lätt att ventilera ut.]   
Ps. angående val av bok om båt-el... är en offentlig hemlighet att författaren till boken "Elsystem för båtar", alltså Magnus Sterky, ibland skriver här på forumet. Alias Seawolf. (Självklart mycket läsvärda inlägg om diverse båtelektriska spörsmål! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl anta att det finns en anledning till att motortillverkarna sätter maringeneratorer på sina motorer. Motortillverkarna brukar inte kosta på något i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det genom åren så är skillnaden mellan marin och bil att generatorer för marint bruk är anpassade för att vara gnistfria, dvs säkerhet, samt att marinmotorer ofta har kraftigare generator då vi båttoksr använder ström på ett helt annat sätt än i bilar. Visst, min kokainsläde(BMW 740) hade dubbla batterier, men vilka andra bilar? Båtar idag har ju ett dussin batterier att ladda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Off Topic ämnet "val av generator"...

Varför är marina alternatorer så dyra jämfört med snarlika för bilar.

Eller egentligen, lönar det sig att satsa på de billigare och kanske istället byta litet oftare?

Bra fråga, vete sjutton.

 

Googlade så HÄR, och ett av de bättre returnerade svaret blev f.ö. DETTA.

 

Hmm... Finns många varianter av bägge slagen så det går knappast att kategorisera emellan dem stenhårt, kan jag tycka. Handlar nog i grunden mer om ganska små skillnader och  typgodkännande "certifikat" enligt olika standardiserade kvalitetsnormer?

Kan fundera så här...

Det som främst skiljer båtar från landfordon är att båtar av naturliga skäl är slutna nertill och även framtill. (Landfordon har däremot ofta en "grill/öppning" framtill som släpper in fart-kylluft och är därtill öppna undertill för bra genomströmning.) Vad gäller generatorn så blir nog därför allmänna kylningen betydligt sämre i båtfallet.

Bhemac skrev i inlägg #39 att de som kör fyrhjulsdrivet i skogen gärna köper maringeneratorer. Ingen fartvind där inte, tror detta kan ha med generatorns kylning och utformandet av deras fläktvingar att göra? Tänker att marina generatorer har extra bra fläktkylning    

Att explosionsrisken p.g.a. gnistor är större i båtar har redan avhandlats ovan, då särskilt för bensinmotorer. [Fast ofta har väl även dieselfolk gasol eller annat högexplosivt som bränsle till kök så gnistskyddad alternator är nog en fördel oavsett. Batterier kan också "knallgasa" men den gasen (likt gasol?) är lätt och samlas upptill vid taket, och är därför lätt att ventilera ut.]   

Ps. angående val av bok om båt-el... är en offentlig hemlighet att författaren till boken "Elsystem för båtar", alltså Magnus Sterky, ibland skriver här på forumet. Alias Seawolf. (Självklart mycket läsvärda inlägg om diverse båtelektriska spörsmål! ;-)

 Ang. off-road så tror jag (som jag skrev tidigare) att enda anledningen att de väljer maringeneratorer är att de är täta så det inte kommer in vatten när de vadar med bilen eller kör i djupa gjyttjepölar. Finns kanske någon som kör off-road här på forumet som kan kommentera detta? Att maringeneratorer har bättre kylning tycker jag låter konstigt då de är täta och måste få sämre kylning än en öppen generator där luften kan strömma fritt. Kan ju i och för sig kompenseras med större och bättre utformning av kylflänsar, men att de skulle ha bättre kylning tycker jag inte verkar troligt. Att det kan vara en säkerhetsrisk om man har bensinmotor är självklar, men inte om man har diesel. Har man gasolläcka i båten kan det naturligtvis smälla, om man inte redan har gått till "de sälla jaktmarkerna" av gasförgiftning på natten under sömnen. Lågt applicerad gasolvarnare och läckagevarnare är en bra livförsäkring. Stänger även alltid av kranen på tuben när den inte används. Har stor respekt för tunga gaser som är som kan samlas i skrovet. Tycker även att man ska se till så motorrummet är välventilerat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en marin resp vanlig generator har den eminente Thomas-1 länkat till ovan.

 

Att motortillverkarna, av ren välvilja, skulle utrusta motorerna med dyrare generatorer har jag lite svårt att tro ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en marin resp vanlig generator har den eminente Thomas-1 länkat till ovan.

 

Att motortillverkarna, av ren välvilja, skulle utrusta motorerna med dyrare generatorer har jag lite svårt att tro ;)

Tror inte heller på tillverkarnas välvilja.. :)

Självklart finns det skillnader mellan marin och bilgeneratorer. Frågan är väl om bilgeneratorer är bra nog för fritidsbåtar med dieselmotorer. Många tar sig fram med en Fiat även fast det finns BMW. Att tillverkarna utrustar motorerna med maringeneratorer beror nog på att det finns en standard som kräver det. Den är satt för att klara de svåraste förhållandena som generatorn kan utsättas för. Tror inte vi på våra breddgrader t.ex. har samma luftfuktighet och salthalt som områdena runt ekvatorn. Och allvarlig, vem får saltstänk på generatorn? När det inträffar är det nog dax att gå i livflotten. Att "vanliga" generatorer skulle ladda sämre vid låga varvtal kan jag inte heller se som ett problem. Varvtalet på generatorn styrs ju av storleken på remskivorna.Enda fördelen jag kan se är att maringeneratorer är byggda för att kyla utan luftström. Det är naturligtvis nog även generellt bättre kvalitet, dom är ju byggda för att kunna användas året om under svåra förhållanden. Tror dock att under våra förhållanden och de 3-4 månader som fritidsbåtar används i Sverige, så håller en "vanlig" generator många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är väl inte båtbyggen överlag lika prispressade som biltillverkning antar jag?

Jag menar att bilar byggs i tiotusentals exemplar och har mängder med snarlika konkurenter. Kunderna vill ha så mycket bil som möjligt för så lite pengar som möjligt så varje komponent är väl prispressad så mycket det går. Detsamma gäller väl eftermarknadsdelar.

 

Båtmarknaden är ju lite annorlunda. En båt är i regel dyrare än en bil trots att bygget i sig oftast är "simplare", med färre komponenter att behöva snåla på. Vem bryr sig om man får betala 2000kr mer på nypriset om båten kostar över miljonen? Vem skulle inte bli vansinnig om t.ex VP stoppat i en generator som inte håller?

Vem har inte haft en bil som generatorn pajat på, och ryckt på axlarna åt det? Sånt räknar man med ska gå sönder dagen efter att garantin går ut på bilen, om man inte kör tyskt då ;p.

 

Jag mätte förresten med den andra multimetern igår. Samma resultat. Dock hade jag 14,20V på förbrukarbatterierna, medans jag på startbatteriet låg lite lägre 14,16V med motorn på tomgång.

 

Hittar inga uppenbara fel på varvräknaren så jag cyklar väl ner till VolvoPenta å ser var en ny givare kostar. Det verkar ju inte gå att mäta sig till om den är trasig vad jag förstått av lite googlande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är väl inte båtbyggen överlag lika prispressade som biltillverkning antar jag?

Jag menar att bilar byggs i tiotusentals exemplar och har mängder med snarlika konkurenter. Kunderna vill ha så mycket bil som möjligt för så lite pengar som möjligt så varje komponent är väl prispressad så mycket det går. Detsamma gäller väl eftermarknadsdelar.

 

Båtmarknaden är ju lite annorlunda. En båt är i regel dyrare än en bil trots att bygget i sig oftast är "simplare", med färre komponenter att behöva snåla på. Vem bryr sig om man får betala 2000kr mer på nypriset om båten kostar över miljonen? Vem skulle inte bli vansinnig om t.ex VP stoppat i en generator som inte håller?

Vem har inte haft en bil som generatorn pajat på, och ryckt på axlarna åt det? Sånt räknar man med ska gå sönder dagen efter att garantin går ut på bilen, om man inte kör tyskt då ;p.

 

Jag mätte förresten med den andra multimetern igår. Samma resultat. Dock hade jag 14,20V på förbrukarbatterierna, medans jag på startbatteriet låg lite lägre 14,16V med motorn på tomgång.

 

Hittar inga uppenbara fel på varvräknaren så jag cyklar väl ner till VolvoPenta å ser var en ny givare kostar. Det verkar ju inte gå att mäta sig till om den är trasig vad jag förstått av lite googlande.

Du får nog bereda dig på en lång cykeltur, dom där givarna har utgått sen många år. När dom fanns kostade dom över 2000:-  Så kolla att alla kablar sitter som dom ska och är hela. Det kanske räcker med att lossa och rengöra givaren?

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har "W" uttag på generatorn så brukar en ny varvräknare från tex Biltema vara en billigare lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Ska man byta generator så ska det vara en sluten för marint bruk, tyvärr duger inte Biltemas.

Håller delvis med och jag borde skrivit att vanliga bilgeneratorn inte ska användas till bensinmotorer. Till dieslar funkar de.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, på så vis. Jag plockade av och satte tillbaka kablarna, lite wd40 och torkade. Anslutningarna ser ok ut. Men jag kan ta av hela givarn å se hur den ser ut på andra sidan med. Nu är det ju en snipa så varvtalet är ganska oviktigt. Jag gasar på tills den börjar göra för mycket svall strax efter 6knop. Det brukar vara kring 1600rpm (2300 är topp). Men egentligen spelar det ju ingen som helst roll, vill mest att den ska funka för att den finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har "W" uttag på generatorn så brukar en ny varvräknare från tex Biltema vara en billigare lösning.

Tänk då i så fall på att den  måste kalibreras då den förmodligen är inställd på att mäta varvtalet på generatorn som brukar vara betydligt högre än motorns varvtal då generatorn brukar ha betydligt mindre remskiva än vevaxeln

Varvräknarna brukar ha en .potentiometer som är åtkomlig med skruvmejsel för att ställa in rätt varvtal. Monterade nyligen en generator på min diesel (MD96B) som har stor remskiva på  vevaxeln. Mätaren visade 1600rpm på tomgång, tror att den egentligen ligger på ca. 600rpm. Tills jag kommer åt ett verktyg för att kalibrera så tänker jag räkna ut skillnaden mellan remskivornas omkrets så jag får en faktor att dividera med.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min motor anges i verkstadshandboken tomgångsvarvtalet till 775 – 825 r/m så jag ställde varvräknarn på 800. 

Sen köpte jag en lasertachometer (100kr) som verifierade att varvräknaren visade ganska rätt. Man är ju inte ute efter exakta mätningar ändå så tomgångsvarvtalet brukar duga som utgångspunkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittade du en tachometer för 100 kr?

Finns billiga på ebay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min motor anges i verkstadshandboken tomgångsvarvtalet till 775 – 825 r/m så jag ställde varvräknarn på 800. 

Sen köpte jag en lasertachometer (100kr) som verifierade att varvräknaren visade ganska rätt. Man är ju inte ute efter exakta mätningar ändå så tomgångsvarvtalet brukar duga som utgångspunkt.

Bra idé om motorns tomgångsvarvtal är rätt inställt. Kollade i min instruktionsbok och där anges att tomgångsvarvtalet ska vara 400-450rpm vilket skulle innebära att vevaxelns remskiva har ca. 4 gånger så stor omkrets som generatorns, vilket verkar rimligt.  Tycker att varvräknaren bör vara kalibrerad att visa generatorn varvtal när man köper den, så att man kan räkna ut varvtalet d.v.s. i mitt fall dividera med 4. Ska mäta remskivorna och se om det stämmer med det antal som anges i insrtuktionsboken. I så fall struntar jag nog i att "finkalibrera".

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittade du en tachometer för 100 kr?

http://www.ebay.com/itm/Digital-Laser-Tachometer-Engine-RPM-Contact-Non-Photo-Speed-Motor-Gauge-LCD-FT7-/322145388817?var=&hash=item4b015c8911:m:mUPFJ1AECenPEYJBjM1llnA

 

Kollade den mot en synkronmotor (1500 r/m), mycket exakt.

 

För varje ny mätare får jag en massa nya vänner och en hel del kaffe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var hittade du en tachometer för 100 kr?

http://www.ebay.com/itm/Digital-Laser-Tachometer-Engine-RPM-Contact-Non-Photo-Speed-Motor-Gauge-LCD-FT7-/322145388817?var=&hash=item4b015c8911:m:mUPFJ1AECenPEYJBjM1llnA

 

Kollade den mot en synkronmotor (1500 r/m), mycket exakt.

 

För varje ny mätare får jag en massa nya vänner och en hel del kaffe...

 

Äger en likadan, köpt på ebay för en struntsumman. Även jag är mycket nöjd, använt den en gång själv men hela bryggan har lånat den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Alla har svarat rörande byte av generator.

 

Men är det inte huvudbrytaren som ska bytas i första hand, det verka ju vara den som är huvudfelet, att generatorn slutat ladda är ju bara symtom på det verkliga felet!

 

Som vanligt, köp en brytare i metall, sky modellen med plastnycklen som pesten!

 

Undvik även modellen 1,2,1+2.

 

 

Vad är de vanligaste felen/bekymren med 1, 2, 1+2 ?

Och i så fall vad ska man använda istället ?

 

Förr eller senare kommer den att stå i läge båda när du ska hem en söndagskväll och ligger ute i en badvik, någon har förbrukat strömmen i både husbatteri och start batteri, något som ska vridas fram och tillbaks efter olika situationer är av ondo, speciellt när det finns metoder som fungerar automatiskt utan att man behöver ängna det en tanke, tillexempel BTs relä, för dom som tycker att det är för simpelt finns det snarlika och lika reläer till högre priser.

Inte alla dylika "vridbrytare" tål, funkar att manöverera under gång, vilket kan resultera i att laddningen fallerar.

 

Kan man hitta en brytare likt den i metall på TS bild ovan, så har man en brytare som funkar livet ut.

Materialet i kontakterna ska vara av typ som med svårighet svetsas ihop, helst ingen gnistbildning, så behöver man inte putsa upp kontakterna varje år, fjädern ska vara riktigt hård.

Nyckel av metall vet alla som varit med om varmgång i systemet värdet av, en plast nyckel som hänger som ett färgat snöre från brytaren i smält tillstånd är ingen hitt.

 

Jag skrev inlägget ovan innan jag sett Tomas-1 bild googling och var inte medveten om att det knappt fanns några dugliga brytare längre.

 

 

Kalle :)

Vad gjorde du för att få varmgång så nyckeln hängde som ett färgat snöre?

Det satt en rödnyckel i min 200båt med två raka diesel-8or på 11 liter.

Startade dessa utan problem med rödnyckelbrytaren i 10- grader, då dessa maskiner saknade glödning så kunnde det bli några minuters målning på startmotorn.

 

Tror att det är lite myt över detta med rödnyckelbrytaren.

Har haft flera båtar med sådana brytare och aldrig haft problem..

 

Har du så mycket värme så nyckeln smälter har du nog betydligt större fel än den röda nyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...