Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
auxvoice

Udda fiskeplatser/Fräcka platser/Grottor/Naturfenomen/Osv (GBG)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag söker Udda fiskeplatser/Fräcka platser/Grottor/Naturfenomen/fina platser/nerlagda hemliga militärplatser/Fina sandstränder vid öar/Mystiska öar/gömda skattkistor nut.gif osv... runt Vrångö(gbg) <-> Skärhamn(tjörn), Alltså udda saker. Allt av intresse, som man kan ta sig med båt.

Vad har ni? smile.gif

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju massvis med lämningar från beredskapen under andra världskriget i det området du nämner.

De jag på rak arm nu kan komma på är dessa.

Tanneskären, mellan Vinga och Fotö, en del bunkrar och annat. Toppen av Hyppeln nån större bunker som haft en radar, likadant på Rörö, samt en del bunkrar åt väst och sydväst. Stora Måvholmen och Måvholmsskären (som för övrigt är till salu) ungefär mellan Hönö och Torslanda har några bunkrar och skyddsrum.

Högst uppe på Stora Rävholmen, syd Styrsö, finns en större bunker. Likaså söder om Marstrand på Klåverön, om man går in i viken "Utkäften" så syns den tydligt på toppen av berget.

Donsö, gå förbi bowlinghallen och sjömacken upp på slänten, så finns det något slags värn, av betong där, som är öppet, det kan ha stått nån pjäs på dess tak.

Men om man har ögonen med sig och spanar i södra skärgården så finns det flera till, jag har sert flera stycken men inte lagt dem på minnet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju massvis med lämningar från beredskapen under andra världskriget i det området du nämner.

Tanneskären, mellan Vinga och Fotö, en del bunkrar och annat. Toppen av Hyppeln nån större bunker som haft en radar, likadant på Rörö, samt en del bunkrar åt väst och sydväst. Stora Måvholmen och Måvholmsskären (som för övrigt är till salu) ungefär mellan Hönö och Torslanda har några bunkrar och skyddsrum.

Högst uppe på Stora Rävholmen, syd Styrsö, finns en större bunker. Likaså söder om Marstrand på Klåverön, om man går in i viken "Utkäften" så syns den tydligt på toppen av berget.

Donsö, gå förbi bowlinghallen och sjömacken upp på slänten, så finns det något slags värn, av betong där, som är öppet, det kan ha stått nån pjäs på dess tak.

Men om man har ögonen med sig och spanar i södra skärgården så finns det flera till, jag har sert flera stycken men inte lagt dem på minnet.

Kul! Tack :)

Har du möjligen utforskat älgön vid marstrand något? Man får i varje fall inte gå iland vid amunitionsförrådet eller vad det är :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul! Tack :)

Har du möjligen utforskat älgön vid marstrand något? Man får i varje fall inte gå iland vid amunitionsförrådet eller vad det är :)

Älgön har marinen, och där finns reparationsvarv insprängt i berget innanför portarna. Totalförbjudet att angöra vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt att det finns nåt militärt på Älgön, men ön i stort är då fullt tillåten att vara på. Ett mycket trevligt utflyktsmål. Jag var där en vacker och mild januaridag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt att det finns nåt militärt på Älgön, men ön i stort är då fullt tillåten att vara på. Ett mycket trevligt utflyktsmål. Jag var där en vacker och mild januaridag.

Ja sydsidan är bebodd, men på norra får du inte kliva iland och speciellt inte vid portarna i berget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte militären nån brygga på västra delen.

La till där nån gång på 1980-talet

Har för mig att det stod nån skyllt att det var förbjudet att lägga till, men det är svårt när man både är obstinat och inte läskunnig.

Det gick väldigt bra att ligga där i alla fall och det var ingen som sa nåt - för det talade ordet får man ju ha lite respekt. Särskilt om den som uttalar dom har en K-pist. ;)

På min karta är den västra delen Älgö gavel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det stod nån skyllt att det var förbjudet att lägga till, men det är svårt när man både är obstinat och inte läskunnig.

Det gick väldigt bra att ligga där i alla fall och det var ingen som sa nåt - för det talade ordet får man ju ha lite respekt. Särskilt om den som uttalar dom har en K-pist.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick väldigt bra att ligga där i alla fall och det var ingen som sa nåt - för det talade ordet får man ju ha lite respekt. Särskilt om den som uttalar dom har en K-pist. ;)

På min karta är den västra delen Älgö gavel.

Det är det på min karta också.

Nu är det ju 35 år sen och jag kan ju missminna mig om det exakta läget. Har för mig att det fanns en fin sandstrand strax intill. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På flygfoton syns inga bryggor eller kajer på norra sidan, förutom de vid privathusen på nordöstra delen. Inte heller några uppenbara ytor för öppningar i berget. På vår geologiexkursion för ca 6-7 år sen gick vi över i stort sett hela ön, undantaget de östligaste delarna där det är privatbostäder. Jag såg inga skyltar eller andra tecken på förbud eller militär närvaro. Vidare saknas helt markeringar på kartor och sjökort om tillträdesförbud/landstigningsförbud för nån del av Älgön. Pratar vi verkligen om samma ö???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På flygfoton syns inga bryggor eller kajer på norra sidan, förutom de vid privathusen på nordöstra delen. Inte heller några uppenbara ytor för öppningar i berget. På vår geologiexkursion för ca 6-7 år sen gick vi över i stort sett hela ön, undantaget de östligaste delarna där det är privatbostäder. Jag såg inga skyltar eller andra tecken på förbud eller militär närvaro. Vidare saknas helt markeringar på kartor och sjökort om tillträdesförbud/landstigningsförbud för nån del av Älgön. Pratar vi verkligen om samma ö???

Ja, bryggan finns här: http://kartor.eniro.se/m/gRXR7

Finns skyltar vid bryggan och även någon skylt på en eller 2 platser på berget ett antal meter västerut.

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älgön i Inloppet till hakefjorden norr om Instön/Marstrand. Vilken tänker du på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, samma. Men det klart, om det bara handlar om en pytteliten brygga eller betongkaj, så kan den ha undgått att fastna på bild, eller synas när vi var där. Hur som helst är resten (99 procent, förmodligen) av ön väl värd ett besök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, samma. Men det klart, om det bara handlar om en pytteliten brygga eller betongkaj, så kan den ha undgått att fastna på bild, eller synas när vi var där. Hur som helst är resten (99 procent, förmodligen) av ön väl värd ett besök.

Marinens portar är ganska väl maskerade och syns endast från vattnet om man går tillräckligt nära. Strax bredvid kajerna ligger portarna, och kajerna syns på google earth.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att det var den kajen jag la till vid. Det stämmer med sandstranden lite längre bort.

Det är möjligt att jag kom sent en kväll och la mig och flyttade mig till sandstranden tidigt nästa morgon. Men det är väl preskriberat nu - eller!?

Funderade då på att besöka Älgön och gå upp på platån och även Lövön och Brattön,  Men det har aldrig blivit av - tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älgö gavel med "Älgö piba" alltså "pipan" en skorsten från något nedlagt skärgårdsverk var ju ett känt kännemärke, landmärke, tills skorstenen sprängdes 1985.

algofabriken.jpg

Älgö piba

Här borde ju finnas en del lämningar av sillolje och guanofabriken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...