Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Krokkodriljo

Fästa tamp på fånglina - hur hade ni gjort?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte lägga en fånglina mellan min brygga och boj för att det ska bli lite enklare att lägga till när man är ensam.

En bit ut på fånglinan vill jag kunna fästa aktertampen (se bild), och det finns ju flera sätt att göra det på förstås. Antingen fäster man en kort tamp där permanent eller någon typ av ögla fäste så man sedan kan fästa aktertampen i när man angör bryggan.

Hur hade ni gjort?

post-105427-0-68155500-1469878121_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo jag vill ha det lika dant på de fasta förtöjningarna.

Till min lilla båt (bilden uppe till vänster) hade jag tidigare så här.

post-106994-0-76072400-1469886993_thumb.png

Jag anser att man skall sätta fast fånglina till båten i underkant på bojen och inte i överkant på bojtenen. Lät svetsa fast en krok i överkant på bojtenen, där jag hängde fånglinan som var försedda med fstsplitsade brandkårshakar. Hade dubbla. En längst ut på linan som jag satte fast i en ögla när jag passerade.

Då nådde båtens stäv ända in till bryggan. När jag förtöjt och folk och packning var iland på bryggan, sträckte jag upp aktertampen och fäste den andra brandkårshaken i samma ögla. Då låg båten på lagom avstnd från bryggan, men inte längre från än att jag enkelt kunde kliva iland

Lämpligheten av brandkårshakar kan ju diskuteras, men i det läge som jag hade den lilla båten har det fungerat utmärkt i många år.

Fasta förtöjningar i hemmahamnen skall var klara och avpassade så att man enkelt kan förtöja när man skall lägga till. Färdigsplitsade öglor och fastsatta hakar så att det bara att lägga på eller  kroka i (vad som nu är lämpligt)

Sen har jag haft en större båt på platsen och fick ändra på akterfästet. Efter det har jag inte haft den lilla båten i sjön och nu ser jag sen ett par år att båtgrannen tagit över min boj.  :wacko:

Till min stora båt, som ligger på utsidan den yttersta Y- bommen finns en boj för att förbättra akterfästet när det är dåligt väder.

Jag använder inte bojen och bojlinan på somrarna, utan bara på höstar och vintrar, när man kan förvänta sig dåligt väder.

När jag inte använder akterförtöjningen från bojen ligger den nästan mitt i inloppet mellan två pontonbryggor och småfiskaren som har den yttersta platsen har ibland besvärligt att komma in till sin plats på ett smidigt sätt.

För att förenkla för honom, gjorde jag så här.

post-106994-0-10070700-1469887479_thumb.png

För nån vecka sen, fastnade jag själv i fånglinan. Har ett spadroder som sitter på en halv skädda och linan skar in emellan rodret och skäddan. kom åt att låssa fånglinan i bojen och båten drev loss från linan.

Bestämde mig för att ta bort bojen. Skarvade ihop fånglinan med linan som kommer  från bojstenen och hängde på en sandfylld plastdunk för att linan garranterat skall sjunka. Alla de fyrkanter som hänger ner är sandfyllda plastdunkar (4-5-liters till tex rödsprit)

Nu har jag bara den lilla röda bojen mellan den gamla/stora bojen och ryggan. 

Tar upp den med båtshaken och sträcker upp fånglinan och förtöjer på knapen och låter resten lina plus bojen gå i sjön igen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...