Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Minona

Ger snart upp

Rekommendera Poster

Har äntligen fått igång min vp aq130 å den låter hyfsat, men den lämnar bensinspill genom avgaserna. Att den inte gick igång tidigare, den bara small å puffade rök ur förgasarna, berodde på att jag glömt efterspänna efter jag bytt grengörspackningen. Efterspände, sen funkade den hyfsat men stift nr 1 å 4 blir svarta av sot medan de två mittersta stiften är helt rena. Kan grenrörspackningen fortfarande vara otät med tanke på att den spottar ut bensin med avgaserna. Den är sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon med en enkel skiss visa hur tändkablarna sitter i förhållande till fördelaren? Men jag tror bestämt att de sitter rätt annars hade knte motorn gått så pass rent som den gör när jag väl får ihång den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med startgas runt insugspackningarna, ökar motorvarvet så drar det tjuvluft.

 

Hur är förgasarna, är inte så att en av dom flödar.

 

Du skriver att 2 stift är helt rena, hur rena? Är stift rena kan man misstänka vatten i förbränningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte förgasaren då den ena tar 1+2 och den andra 3+4. Låter som du har tändproblem alternativt som Gelis är inne på vatten, beroende på vad rena innebär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändföljden så här: B20 kan vara lite känsliga med tändningen..ställ motorn i öd (över dödpunkt) på 1:ans cylinder. lättast att hitta det är en mejsel ner i tändstiftshålet och se när kolven är högst uppe och vänder och samtidigt ha märket vid remskivan. sen vrider du motorn ca 10 grader bakåt och ställer in fördelaren så att rotorn står precis vid 1:an tändkabel (finns även ett litet hack i fördelarhuset som är det till hjälp.. står motorn i detta läge och allt är ok (tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, konding, brytarspets. tändspole) plus bensin i tank och fungerande förgasare ska maskinen starta upp och sen får man finjustera med stroboskop lampa för att få in rätt tändtid. Tänk på att vevaxeln snurrar 2 varv då kamaxeln som driver fördelaren bara hinner snurra 1 varv.

Detta betyder att remskivan passerar märket 2 gånger per tändcykel på ettans cylinder. (klippt från annat forum).

 

Hoppas detta hjälper dig få rätt tändföljd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Har äntligen fått igång min vp aq130 å den låter hyfsat, men den lämnar bensinspill genom avgaserna. Att den inte gick igång tidigare, den bara small å puffade rök ur förgasarna, berodde på att jag glömt efterspänna efter jag bytt grengörspackningen. Efterspände, sen funkade den hyfsat men stift nr 1 å 4 blir svarta av sot medan de två mittersta stiften är helt rena. Kan grenrörspackningen fortfarande vara otät med tanke på att den spottar ut bensin med avgaserna. Den är sjövattenkyld.

stift 2+3  rena =vatten     oförbränd soppa i kylvattnet=  kass toppackning 

 

men med lite tur så kan du ju bara satt tändföljden fel så 2 cylindrar inte förbränner bränslet   följden är 1342  lossa locket och se åt vilket håll rotorn snurrar åt (motsols om jag minns rätt).  kolla även gnistan  du ska ha minst 1 cm gnistlängd och blå.      kolla även brytaravståndet så det inte är för litet och med sliten nock eller glapp så kommer den missa några tändpunkter.  

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...