Minona 2 Postad 30 Juli , 2016 Har äntligen fått igång min vp aq130 å den låter hyfsat, men den lämnar bensinspill genom avgaserna. Att den inte gick igång tidigare, den bara small å puffade rök ur förgasarna, berodde på att jag glömt efterspänna efter jag bytt grengörspackningen. Efterspände, sen funkade den hyfsat men stift nr 1 å 4 blir svarta av sot medan de två mittersta stiften är helt rena. Kan grenrörspackningen fortfarande vara otät med tanke på att den spottar ut bensin med avgaserna. Den är sjövattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 30 Juli , 2016 Ventiljustering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 30 Juli , 2016 Tändkablarna sitter de rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 30 Juli , 2016 Kan någon med en enkel skiss visa hur tändkablarna sitter i förhållande till fördelaren? Men jag tror bestämt att de sitter rätt annars hade knte motorn gått så pass rent som den gör när jag väl får ihång den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2016 Prova med startgas runt insugspackningarna, ökar motorvarvet så drar det tjuvluft. Hur är förgasarna, är inte så att en av dom flödar. Du skriver att 2 stift är helt rena, hur rena? Är stift rena kan man misstänka vatten i förbränningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2016 Det är nog inte förgasaren då den ena tar 1+2 och den andra 3+4. Låter som du har tändproblem alternativt som Gelis är inne på vatten, beroende på vad rena innebär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 30 Juli , 2016 Kolla tändföljden så här: B20 kan vara lite känsliga med tändningen..ställ motorn i öd (över dödpunkt) på 1:ans cylinder. lättast att hitta det är en mejsel ner i tändstiftshålet och se när kolven är högst uppe och vänder och samtidigt ha märket vid remskivan. sen vrider du motorn ca 10 grader bakåt och ställer in fördelaren så att rotorn står precis vid 1:an tändkabel (finns även ett litet hack i fördelarhuset som är det till hjälp.. står motorn i detta läge och allt är ok (tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, konding, brytarspets. tändspole) plus bensin i tank och fungerande förgasare ska maskinen starta upp och sen får man finjustera med stroboskop lampa för att få in rätt tändtid. Tänk på att vevaxeln snurrar 2 varv då kamaxeln som driver fördelaren bara hinner snurra 1 varv. Detta betyder att remskivan passerar märket 2 gånger per tändcykel på ettans cylinder. (klippt från annat forum). Hoppas detta hjälper dig få rätt tändföljd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Har äntligen fått igång min vp aq130 å den låter hyfsat, men den lämnar bensinspill genom avgaserna. Att den inte gick igång tidigare, den bara small å puffade rök ur förgasarna, berodde på att jag glömt efterspänna efter jag bytt grengörspackningen. Efterspände, sen funkade den hyfsat men stift nr 1 å 4 blir svarta av sot medan de två mittersta stiften är helt rena. Kan grenrörspackningen fortfarande vara otät med tanke på att den spottar ut bensin med avgaserna. Den är sjövattenkyld. stift 2+3 rena =vatten oförbränd soppa i kylvattnet= kass toppackning men med lite tur så kan du ju bara satt tändföljden fel så 2 cylindrar inte förbränner bränslet följden är 1342 lossa locket och se åt vilket håll rotorn snurrar åt (motsols om jag minns rätt). kolla även gnistan du ska ha minst 1 cm gnistlängd och blå. kolla även brytaravståndet så det inte är för litet och med sliten nock eller glapp så kommer den missa några tändpunkter. Redigerad 30 Juli , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser