Jofreka 0 Postad 30 Juli , 2016 Jag skall montera en trefärgad lanterna på min styrpulpet och fuderar lite på var jag skall ta strömmen ifrån. Antingen drar jag fram en ny kabel från huvudströmbrytaren fram till styrpulpeten, sätter en säkringshållare, sedan strömbrytare, sedan lanternan och tillbaka till minus på batteriet gissar jag. Det finns dock en rejäl kabelhärva framdragen till styrpulpeten där jag undrar om jag skulle kunna koppla på utan att dra fram en helt ny kabel. Jag har en varvräknare som fungerar och en trim/tiltmätare som inte fungerar. Finns en strömbrytare kopplad till trim/tiltmätaren som är ihopärgad, jag gissar att den är till för belysning av instrumenten. Det hänger också fyra lösa kabeländar (isolerade), två blåvita, en grå och en svart. Alla dessa kablar kommer vad jag kan förstå från kabelstammen som är framdragen från motorn till pulpeten. Jag skall testa att mäta lite med multimetern för att se om jag kan förstå vad det är men har inte gjort det än. Någon som har några generella tips? - tror ni att det går att hitta lämplig kabel från det som redan är framdraget eller är det bäst att dra fram nytt direkt från batteriet? - skulle man kunna koppla lanternan till samma ström som belysningen av instrumenten? Om jag byter ut strömbrytaren till ny. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Juli , 2016 Ja, du kan säkert hitta någon av dom redan framdragna som kan passa. Ja, du kan koppla på instrumentbelysningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 30 Juli , 2016 Jag tänker... en trefärgad lanterna; det är väl en segelbåtslanterna? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Juli , 2016 Jag tänker... en trefärgad lanterna; det är väl en segelbåtslanterna? Eller? Jag misstänker det med. Men det är ju en annan fråga. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 30 Juli , 2016 Nej, just det, en trefärgad skall du INTE använda. Men du kan ha en kombinerad grön/röd, samt en runtomlysande vit lanterna. Det har skrivits en himla massa om detta det senaste halvåret, kolla det, använd forumets sökfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jofreka 0 Postad 30 Juli , 2016 Tack Kalle för svar! Tack också för påminnelse om lanternan, dom gav mig nog fel i butiken, ser att dom har en sån här också: http://www.watski.se/Lanterna-Classic-Combi-11ukk Jag åker och byter till en sådan istället. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jjstone 0 Postad 11 Augusti , 2016 Jag skall montera en trefärgad lanterna på min styrpulpet och fuderar lite på var jag skall ta strömmen ifrån. Antingen drar jag fram en ny kabel från huvudströmbrytaren fram till styrpulpeten, sätter en säkringshållare, sedan strömbrytare, sedan lanternan och tillbaka till minus på batteriet gissar jag. Det finns dock en rejäl kabelhärva framdragen till styrpulpeten där jag undrar om jag skulle kunna koppla på utan att dra fram en helt ny kabel. Jag har en varvräknare som fungerar och en trim/tiltmätare som inte fungerar. Finns en strömbrytare kopplad till trim/tiltmätaren som är ihopärgad, jag gissar att den är till för belysning av instrumenten. Det hänger också fyra lösa kabeländar (isolerade), två blåvita, en grå och en svart. Alla dessa kablar kommer vad jag kan förstå från kabelstammen som är framdragen från motorn till pulpeten. Jag skall testa att mäta lite med multimetern för att se om jag kan förstå vad det är men har inte gjort det än. Någon som har några generella tips? - tror ni att det går att hitta lämplig kabel från det som redan är framdraget eller är det bäst att dra fram nytt direkt från batteriet? - skulle man kunna koppla lanternan till samma ström som belysningen av instrumenten? Om jag byter ut strömbrytaren till ny. Tacksam för tips. Hej ! Jag har liknande projekt på gång fast på en Ryds 475 GT. Jag har kollat in lite olika alternativ på lanternor om vad som kan passa bäst för just min båt. Seasea har en lanternstång som är trefärgad dvs runtlysandetopp samt SB BB som sitter placerad lite längre ner på stången. Stången har snabbkontakt. nackdel med denna är att man kan skymma lanternan. pris 900 spänn. jag har ett uttag på akterspegeln som är förberett.och passar till detta alt 2 är antingen en popupplanterna i eller en plattare kombilanterna watski artnr 65812-8 i fören. tillsammans med en runtlysande på stång i aktern. Gällande popuppen kanske man får göra hålet större i fören där den ska tryckas ner. Jag har ju uttag i både för och akter. men har ingen ström fram. kanske förre ägaren kopplat ur. där måste jag kolla kablar om dom är hela samt vilka kablar som går till vad. hur dom är ihopkopplade om kablarna går över säkringsarna vid pulpeten. eller om annan säkring finns i batteriutrymmet lite och kolla. Hur ser det ut för dig ha du förberedda uttag för lanternor eller måste du montera från scratch? Som sagt i den fas jag är i nu är att kolla upp kablar. sen blir nästa steg i att hitta den bästa lösning på förlanterna om jag nu vill ha popup varianten eller den andra. popupen är ju några hundralappar dyrare fast ganska praktisk. när lanternan inte används är den ju nedtryckt ingen snubbelrisk typ. den andra lanternan visserliggen billigare men risk finns at man kan trampa fel på den och den spräcks. vi höres under arbetets gång med tips råd mm ha det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange74 0 Postad 14 Maj , 2023 Hej, ny här på forumet. Har en Ryds 485DLI med en Mercury Efi 50 2006. där lanternorna inte är kopplade, saknar även dödmansgrepp. Är det någon som vet vart man kan hitta kopplingsschema för alla de kablar som kommer upp i styrpulpeten från kabelstammen. Sökt återförsäljare, men vet inte om de lämnar ut servicehandlingar. Hur gick det i denna tråd, fick ni iordning på det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser