Skobedo 0 Postad 29 Juli , 2016 Jag har köpt en Yamaha F50 -98 som inte går riktigt rent. Se film: Den startar alltid på första försöket och det är inga problem att lägga i växel och puttra sakta. Problemet är att när jag ska gasa och köra iväg så antingen dör den direkt eller hostar till för att sedan accelerera upp och gå normalt. Detta sker mellan varvtal 1500-2500. Kör jag över 3000 varv så går det gasa upp och ner utan problem. På förgasarsidan sitter det en "Prime start assy" som sakta expanderar som den ska. Över den sitter det en "coil, solenoid" som hoppar till vid start men rör sig inte sen när motorn blir varm. Ska den dra i staget när motorn blivit varm eller är det bara vid startögonblicket den ska aktiveras? När jag trycker ner staget och gasar samtidigt så går motorn jättebra och accelerar direkt. Har detta staget något att göra med problemet eller är det vanliga problemet skit i förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juli , 2016 Har en likadan från samma år som beter sig på samma sätt ibland. När jag startat och lagt i växel och ska upp i plan tvekar den och dör om man inte drar av något en sekund och sedan drar på igen. Gör man det fungerar den normalt. Detta händer kanske en gång av 10 max och min teori är att förgasarna behöver en rengöring alternativt att bränslepumpen inte hänger med riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Juli , 2016 Skobedo skrev: Över den sitter det en "coil, solenoid" som hoppar till vid start men rör sig inte sen när motorn blir varm. Ska den dra i staget när motorn blivit varm eller är det bara vid startögonblicket den ska aktiveras?Har nog inte särskilt mycket med varken motorvärme eller startögonblick att göra, tror istället att den är en del accelerations-pumpen? En sådan (nr 36 i boats.net:s reservdelista HÄR) skall som namnet antyder förmodligen bara aktiveras vid plötsligt gaspådrag - detta oavsett start eller motorvärme.Hittade en fri verkstadshandbok (en pdf på 403 sidor som jag tror är intressant läsning för dig och nog också Mange249, på sidan 20/403 beskrivs t.ex. hur ax-pumpen funkar).[Har själv inte läst särskilt noga, hehe bättre att ni som faktiskt är berörda och har en sådan motor själva får nörda ner er i detaljer som jag inte sett ens på vykort - kan jag typ tycka. ;-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juli , 2016 Tack! Jag gillar att nörda ner mig:) Jag tror i mitt fall att accpumpen är ok, då mitt problem bara uppkommer när motorn är kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 31 Juli , 2016 Solenoid coil nr36 går via en thermoswitch så något med värmen bör den ha att göra med? Kopplar jag plus på nr 36 aktiveras den och då kan jag gasa normalt. Mange249: Aktiveras din vid start och eventuellt vid gaspådrag? När motorn blir varm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser