Chha 19 Postad 28 Juli , 2016 Jag skule behöva lite råd från elkunniga. När jag justerar trimplanen går varvtalet på motorn ner rejält, voltmetern visar på kraftigt på kraftigt fall. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 30 Juli , 2016 Du får nog berätta litet mer om elsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Juli , 2016 Det finns två huvudtyper av trimplan, de som är el-hydrauliska, en elektrisk hydraulpump pumpar olja till trimcylindrar på akterspegeln, samt de som är helt elektriska med en motor samt kuggväxel i själva cylindrarna. Den förstnämnda typen drar en hel del ström, så om batterierna är dåliga kan du få en del spänningsfall då du manövrerar dessa.. kanske jag skriver fel, men har för mig att det brukar sitta en 15 eller 20A säkring innan dessa trimplans manöverströmställare. Ja, det finns en tredje typ också, intereceptorer, det är en liten skiva som fälls ned vertikalt i akterspegelns bakkant, dessa drar inte så mycket ström och brukar vara kombinerade med någon form av gånglägesautomatik. Men som petter-b redan sagt så får du berätta mer. Det är ju så att då generatorn blir mer belastad av ett strömuttag går den trögare, och då påverkas motorns varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 1 Augusti , 2016 I det här fallet rör det sig om el-hydrauliska trimplan. Batteriet köpte jag 2015 och det verkar fräscht, spänningen ligger på 12,8 i viloläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Augusti , 2016 I det här fallet rör det sig om el-hydrauliska trimplan. Batteriet köpte jag 2015 och det verkar fräscht, spänningen ligger på 12,8 i viloläge. Ok, hur låter hydraulpumpen, går den lätt eller låter det ansträngt? Är det Bennets trimplan? dessa har ju en förmåga att bli trötta efter en del års bruk. Men du kan ju i alla fall kolla oljenivån i behållaren vid pumpen. Föresten, hur funkar trimplanen i övrigt? gör de sin nytta och kan du enkelt ändra båtens gångläge? Du kan ju testa med ett annat batteri också, även om det är från 2015 kan det ha försämrats. Har du landström? hur funkar det isåfall då den är ansluten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 1 Augusti , 2016 Vad är det för motor du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 2 Augusti , 2016 Är det bara just när du använder trimplanen som varvtalet minskar? Kan du använda trimplanen när motorn inte går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 2 Augusti , 2016 Motorn är en VP AQ205, en V6 bensin. Ja det är när jag justerar trimplanen som varvtalet sjunker och voltmetern visar kraftigt spänningsfall. Jag skall testa lite hur trimplanen verkar när jag ligger still utan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peppe27 0 Postad 2 Augusti , 2016 Kolvar eller själva trimplans plattorna tjärvar! Garanterat. Kolla om du kör ena bara om det sjunker mer kan va ena som är fast el tjärvar. Är det ej det så har pumpen börjat gå tungt blir så med åren o fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 4 Augusti , 2016 Om spänningen sjunker bör du ha dåliga kopplingar någonstans. För du har ett stort spänningsfall när något drar ström. Möjligen kan dett spänningsfall påverka tändsystemet på motorn så att det inte orkar med vid högre varvtal för att generatorn skulle "bromsa" motorn tror jag inte på. Inte ens om kilremmen låser sig skulle du märka så mycket. (Bara lukta.) Kan du köra trimplanen på ett annat batteri än det som laddas av motorn kan du ju utesluta generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser