Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
benny_b

Autopiloten hittar inte vinden

Rekommendera Poster

Hej

Har en Raymarine Ev100 ratt pilot. Och Garmin GMI 20 trädlöst Vindinstrument.

Jag får inte Raymarine att hitta vindinstrumentet. 
Allt är inkopplat och fattar inte hur jag ska få Autopiloten att "se" vinddata. 
Garmin GMI20 hittar autopilotens alla delar i nätverket. Men inget ser jag på autopiloten... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte mycket när det gäller modern marinelektronik, men så mycket tror jag mig förstå som att det krävs en särskild adapterkabel för att koppla ihop SeatalkNG med en NMEA2000-pryl. Men den är kanske redan på plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte mycket när det gäller modern marinelektronik, men så mycket tror jag mig förstå som att det krävs en särskild adapterkabel för att koppla ihop SeatalkNG med en NMEA2000-pryl. Men den är kanske redan på plats?

Jodå. 

Raymarine kör SeaTalk NG och där har jag en kabel som går till Garmins standard NMEA200

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad har du för vindinstrument då? GMI 20 är ju bara en multidisplay... Pratar vindinstrumentet också NMEA 2000?

Multidisplayen kan visa info från både NMEA 2000 och NMEA 0183. Men den skickar inte vidare data mellan de två näten.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för vindinstrument då? GMI 20 är ju bara en multidisplay... Pratar vindinstrumentet också NMEA 2000?

Multidisplayen kan visa info från både NMEA 2000 och NMEA 0183. Men den skickar inte vidare data mellan de två näten.

Har gWind systemet. Från Det går det till GND 10 och vidare till NMEA2000 stammen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Larmar autopiloten för utebliven vinddata enligt bilden nedan?
Borde den väl göra efter 32 sekunder om du aktivt valt "wind vane mode"? :wacko:

Knepigt att via manualer begripa hur olika tillverkares system kan giftas ihop från tid till annan, men jag länkar ändå ett par sådana nedan. I ditt fall verkar det mesta vara Garmin NMEA (vindgivare, bus-system), bara autopiloten är baserat på Raymarine system Seatalk ng - stämmer detta?
Har du förresten kollat efter program-uppdateringar för de olika enheterna, har du de senaste?

Manual autopilot (pdf,bilden f.ö. snodd på sidan 42/54)
Manual vindgivare (pdf)

post-86835-0-48437800-1469882809_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Larmar autopiloten för utebliven vinddata enligt bilden nedan?

Borde den väl göra efter 32 sekunder om du aktivt valt "wind vane mode"? :wacko:

Knepigt att via manualer begripa hur olika tillverkares system kan giftas ihop från tid till annan, men jag länkar ändå ett par sådana nedan. I ditt fall verkar det mesta vara Garmin NMEA (vindgivare, bus-system), bara autopiloten är baserat på Raymarine system Seatalk ng - stämmer detta?

Har du förresten kollat efter program-uppdateringar för de olika enheterna, har du de senaste?

Manual autopilot (pdf,bilden f.ö. snodd på sidan 42/54)

Manual vindgivare (pdf)

ev100.manual.jpg

Senaste uppdateringen?

Jag kollade Raymarine hemsida och ärligt... Fattar noll hur jag ska kunna uppdatera systemet.

Är på sjön nu. Får kolla djupare ikväll när vi lägger till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men kolla bara runt litet vad som finns att ladda ner. (Försök först hitta dina befintliga enheters programversion, kanske är de redan "up to date".)

Detta med vindgivarens misslyckade kontakt med autopiloten är ju för allt i världen ingen viktig funktion, alltså dumt att riskera nerladdning av ny programversion utan behovskontroll - detta extra särskilt via mobil/störningskänslig uppkoppling i havsbandet kan jag tycka.
[Men att bara sökgoogla litet efter vad som erbjuds kan inte skada, även att försöka hitta aktuell programversion för dina olika enheter borde vara harmlöst. (Brukar ju heta siffersaker som typ "2.07" och dessa kan väl vanligtvis hittas ganska enkelt i olika moderna elektronikgrunkor. Enkelt och enkelt, man får nog "läsa på" litet i respektive grunkas manual för att fatta hur enkelt=med fåtal knapptryckningar det är.]

Mitt råd får alltså bli, läs på litet förberedande i manualer och annat, konstatera vilka programversioner du faktiskt har - och uppdatera bara vid trängande behov (inga "exe-filer" utan säker uppkoppling, alltså inte mobilt i havsbandet för detta med autopilotens lyssnande på vindgivaren är ju som sagt alls ingen vital funktion). Om det mot förmodan ens är felet, kan väl vara mycket annat och då hårdvarumässigt betingat som krånglar.           

Hittade dessa sajter, ger väl i.a.f. litet tips om aktuella programvaror...
Garmins programversioner vindgivaren
Raymarines för autopiloten

Hmm... får du larm enligt mitt tidigare inlägg efter 32 sekunder? Nå, ha det gott i det fina vädret! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...