Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Ricky-rich

Laga lekage i plåtbåt?

Rekommendera Poster

Jag har fått ett lekage vid kölen på min plåtbåt. Finns det något man kan täta med på blöta ytor så jag klarar mig några veckor så tar jag upp för säsongen och svetsar sedan? Båten är stor och ett projekt i sig och ta upp. Har dragit i en skruv i hålet samt kletat dit "stay afloat" men det blir inte tätt. Så jag kan inte torrlägga området...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trögflytande msp.

Epoxy-stick sån där modelleravariant hels den flexibla plastiga typen. Skaffa en utan vax mellan kompost/härdare. Gegga dit, låt härda, torka och lägg på enomg till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jes... jag brukar få "proffs-variant" som dom köper in till underhåll. Så har ej erfarenhet av jula, bt mfl. typer

Dom ser likadana ut.. tror det funkar vilket som i ditt fall. Ställs ju inga högre krav mer än att det fastnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte limma fast en platta eller ngt från utsidan. Det finns flera medel som faster även I vattnet. Ett som borde fungera är Sikaflex 291

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyckades få det i princip tätt med Loctite repair putty. Så nu klarar jag mig till ordinarie upptagning i slutet på september. Så går det och laga riktigt på land sedan.

Men tack för tipset om Sikaflex, en sådan tub bör man ha ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp hellre en tub MSP tex Tec-7. Det är en 20 år modernare produkt än Sika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp hellre en tub MSP tex Tec-7. Det är en 20 år modernare produkt än Sika.

Egentligen inte, om det med "sika" menas det man brukar mena med "sika"... bara att japsarna använt msp till skyskrapebyggen i massa år innan man tog sig an den typen av polymer här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sila är bra till att provisoriskt reparera läckande hängrännor. Teakdäck lägger man med MSP idag mm. Sika ersätts oftast med MSP inom byggindustrin idag, främst av miljöskäl men även pga bättre vädertålighet. Sika har däremot bättre rörelseupptagning. Men för att fixa saker ombord är MSP en bättre produkt, framförallt inte lika kladdig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...