Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Juli , 2016 Hej! Som flera säker vet, av mina inlägg, så köpte jag mig en välfungerande motorbåt i mitten av augusti 2015. Väldigt nöjd med den, men det är några saker jag vill ändra på. En av dessa är bränsletillförseln, ja det skall väl tilläggas att det rör sig om diesel. Båten har en KAD 43, på båda sidor om denna maskin, längst akterut finns det två tankar om vardera 200 liter, från dessa går det slangar framåt till en "omkopplare" en trevägskran av en avancerad typ, kanske VP-original? av det jag sett skulle jag vilja beskriva den som en spak med ventil hämtad från hydrauliken i en grävmaskin... Så vitt jag kan se passerar både framledningar och returledningar denna. Efter denna trevägskran finns sedan det första bränslefiltret, ett sådant dr VP, eller CAD av standardtyp med glaskropp inunder. Men som jag ser det av säkerhetsskäl, skulle jag vilja ha ett filter direkt efter varje tank, det är min tanke. Jag skulle kunna tänka mig att montera ett nytt bra bränslefilter direkt efter varje tank (alltså summa två nya) och låta befintligt sitta kvar... är det en galen tanke, kanske man skall låta bränslet passera trevägskranen mot motorn ofiltrerat och förlita sig på de nyinstallerade filtren efter varje tank? iså fall behöver jag ju bara köpa ett nytt filter... Idén är ju att om det blir stopp i den ena tanken eller filtret skall man kunna slå över och köra på den andra tanken. Sedan är det sådana saker som placering av filtren, slangdragning och sånt som jag inte känner mig helt hemma på. Tacksam på förslag på prylar, tips och tankegångar. Sedan vill jag byta ut VPs original sjövattenfilter också, då jag har dålig erfarenhet av dessa, men det är en annan fråga. Hursomhelst görs dessa jobb under i vinter när båten står på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 28 Juli , 2016 Kan tanken vara att returbränslet blir filtrerat igen innan det går till motorn kanske? Eller leds det tillbaka till tanken efter kranen? Det finns nog en poäng med att det leds tillbaka före filtret så det skulle jag inte ändra. Varför inte bara låta det vara? Är det orginal och fungerar kan det väl bara bli sämre av förändringar. Men kanske komplettera med varsitt enkelt genomskinligt filter efter vardera tank, så ser du om det kommer upp nån mucka från någon av tankarna och kan stänga den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Juli , 2016 Jag vet faktiskt inte exakt hur det är kopplat. Men brukar returen passera bränslefiltret? Så har det inte varit på andra båtar jag ägt, detta filter jag nu har, har bara två anslutningar, in och ut. Två gånger har jag råkat ut för motorstopp, misstänkte luft i systemet, första gången på väg till upptagningen, och hade då i princip tomma tankar, andra gången i somras med halva tankar i utan sjögång, båda gångerna startade motorn problemfritt efter avluftning vid spridarna, men jag misstänker att det kan vara nått konstigt nånstans. Men, ok, jag skall nagelfara dessa slangar och anslutningar så gott det går, samt montera en 17mm blocknyckel samt en startknapp under motordurken så att den är snabbt tillgänglig vid eventuell avluftning igen. Ja tack för svaret, skall tänka på det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juli , 2016 Ett filter per tank är en god tanke. Seriekopplade filter ställer bara till det om de inte är olika fina och det finns väl redan ett finfilter? Ska man göra något smart så sätter man in en extra, elektrisk matarpump parallellt med bef. pump, det brukar göra avluftningen mycket enklare. Det finns dieslar utan retur men det vanligaste är väl med retur, då fungerar returen även som bränsleventilkylning, returen brukar bli tanka varm. Har man en dagtank så går returen dit men den kan bli så varm att man får sätta dit fläktar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Juli , 2016 Har samma setup med 2x200 liters tankar och ett gemensamt filter. Den proffsigaste lösningen vore ju ett dubbelt Racor filter med trevägsventil istället för nuvarande enkelfilter. Om det blir stopp i filtret skiftar man bara över till det andra filtret vilket förhoppningsvis ger en tid att ta sig ur ett utsatt läge. Hur kör du tankarna nu? Suger du från båda samtidigt eller från en i taget? Det är ju avgörande för hur filterlösningen ska se ut. Själv suger jag helst från båda samtidigt eftersom båten har rätt extrem V-botten vilket snabbt skapar slagsida. Dessutom räcker det ju då att bara bunkra på ena sidan när tankarna är självnivelerande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Juli , 2016 Ett filter per tank är en god tanke. Seriekopplade filter ställer bara till det om de inte är olika fina och det finns väl redan ett finfilter? Ska man göra något smart så sätter man in en extra, elektrisk matarpump parallellt med bef. pump, det brukar göra avluftningen mycket enklare. Det finns dieslar utan retur men det vanligaste är väl med retur, då fungerar returen även som bränsleventilkylning, returen brukar bli tanka varm. Har man en dagtank så går returen dit men den kan bli så varm att man får sätta dit fläktar! KISS. ☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Juli , 2016 Här är en del att tänka på tydligen.... Nu kan jag bara köra från en tank i taget, det är antingen bb eller sb. Jo det märks då jag trimmar med trimplanen vilken tank som håller på att bli tom, jag brukar växla och köra ungefär varnannan dag mellan tankarna. Ja frågan avgörs inte idag eller i morgon, men dubbelfilter låter intressant, även om det blir mer slangdragning. Tack så långt! Fortsätt gärna att ha synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Juli , 2016 (redigerade) Det enklaste - eftersom du redan har en väljare som funkar för returen - är att ersätta det befintliga filtret med ett dubbelfilter som gör att du kan slå över till det andra filtret. Troligen har du samma funktion i din avancerade spak ( att byta tank SAMT slå om returtank ) vilket innebär att du får samma funktion om du sätter filtren innan spaken, du flyttar befintligt filter och sätter ett likadant dvs en på varje matning från respektive tank. Troligen alltså... Bifogar en Bild på ett bra dubbelfilter. Redigerad 28 Juli , 2016 av Funkis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser