Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
ettmarcus

Mercury 90 ELPTO

Rekommendera Poster

Hej,

denna 2-taktare är från -98 och jag varit ägare sen i våras, och nu har jag lite funderingar som säkert kan finna sina svar här...

1. Jag har problem att den ibland stannar på tomgång (gärna vid sakta fart in mot brygga...) Vad borde tomgångs-varvet ligga på med denna motor? Ligger på ca 1000 rpm, vilket torde vara ok men jag är ju inte så erfaren. Jag antar att detta går att justera?

2. Den drar ca 2% olja - är detta "normalt" eller "onormalt"?

Tacksam för svar och elaborerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vet jag inte varför den dör på tomgång, det borde den inte göra, särskilt inte som tomgången ligger såpass högt som den gör.

Men att den drar c:a 2% olja är som det skall på en Murkla, mig veterligen är det bara Yamaha som vill ha magrare blandning.

Har du problem med att den läcker ut 2-taktsolja om du har full behållare när du tiltar upp motorn?

Det gör min, jag har bytt hela behållaren med nya packaningar och allt, men den sipprar lite olja ändå. Som jag förstått det sav mer erfarna Murkelägare så är det bara så på den modellen, varför jag aldrig fyller i mer än 60% av volymen i behållaren.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt ut ytgnistgapsstiften till standardstift. Tror det är B9HS 10 som gäller även till denna motor. Tomgångsvarvet skall justeras med växel i.

Sök på B9HS för mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det stämmer, fick från "Jarb" för ett par år sedan rådet at byta till just dom stiften.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte till dessa stift på min Mercury 200-05 efter rekommendation här när original inte var tillgängliga och då de är 9or(original är 8or) blev resultatet att min motor gick bra på höga varv och varm. På lågvarv kall var det en klar försämring och den sotade igen stiften ordentligt så att den tom stannade vid ett tillfälle på tomgång.

Bytte då till nya originalstift och den gick bättre än någonsin. På en del motorer är 9or lite för kallt/hårt. Där är nog B8hs ett bättre alternativ. Yamahas äldre V6or mfl kör på dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

denna 2-taktare är från -98 och jag varit ägare sen i våras, och nu har jag lite funderingar som säkert kan finna sina svar här...

1. Jag har problem att den ibland stannar på tomgång (gärna vid sakta fart in mot brygga...) Vad borde tomgångs-varvet ligga på med denna motor? Ligger på ca 1000 rpm, vilket torde vara ok men jag är ju inte så erfaren. Jag antar att detta går att justera?

2. Den drar ca 2% olja - är detta "normalt" eller "onormalt"?

Tacksam för svar och elaborerande.

Hade samma problem med en Yamaha 89 hk 83, det visade sig att den drog tjyvluft vid bränslefiltret efter att detta åtgärdades inga problem, jag upptäckte det för att blåsan blev inte hård när jag pumpade.

Fenomenet uppstod endast vid låga varv ,0ett tips bara kan vara mycket annat

/Kenbja

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...