Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
TobiasLager

Gasol i ankarbox med ankarspel - risk för gnistor?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker hitta en lämplig plats ombord på min segelbåt för att, enligt alla konstens regler, installera gasoltuben till köket. Ankarboxen är den plats som oftast nämns och plats finns det där. Dock har jag ett ankarspel installerat i fören och brytarna sitter i boxen (kättingen går ner i boxen). Är det risk för gnistor från det och är det något som hindrar att man installerar gasoltuben där?

 

Om det är ett hinder, har någon ett annat förslag på lösning? Båten är 33 fot men har inga stuvfack i aktern (pga akterruff). Jag har funderat på att installera gasen i ett dränerat kärl på däck, någon som har erfarenhet av det?

 

Med vänliga hälsningar,

Tobias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen veta så tycker jag att det borde vara OK att ha gasoltuben i samma utrymme som ankarspelet. Normalt håller gasoltuben tätt men om oturen är framme och det börjar läcka gasol rinner ju gasolen ut (förutsatt att ankarboxen är dränerad) och då uppstår egentligen ingen farlig koncentration av gas i utrymmet. Gnistbildning från ankarspelets kontakter/motor förekommer med sannolikhet men en explosion inträffar först då gasblandningen är den rätta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan köpte jag en 33-fotare som hade gasolflaskan i förliga stuven. Jag flyttade direkt på denna fast det fanns fördelar, som färdig dränering och att slippa ta upp plats för en stor lufttät låda någon annanstans.

 

Men nackdelarna övervägde. Förlig stuv har ofta mycket högre luftfuktighet med påföljande risk för korrosion. Dessutom blir det långa ledningar, en ökad risk. Här var det kopparrör som det var dags att byta ändå. Plus att rörelsemomentet är högre när båten gungar, fastsättningen måste vara exemplarisk.

 

Men jag hade en stor stuv akteröver som bra alternativ.

 

På däck har jag faktiskt använt, på en 60-fotare i trä. Där fanns inget rimligt alternativ i stuv. Men däck var perfekt! Plats för två flaskor, dränering ner på skarndäck och ut i sjön. Korta ledningar. Men det är klart, lådan i trä försvann snyggt på den båten bland skylights och stora winchar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

 

Jag ska ner till båten i helgen och undersöka utrymmet i ankarboxen samt försöka kontrollera om den är tät. Det lutar dock mer och mer åt att installera tuberna på däck. Känns både säkrare ur en läckagesynpunkt, enklare (betydligt närmare spisen) och så är utrymmet i ankarboxen väldigt bra till andra saker (saknar som sagt akterstuvar). Har någon tips på hur man skyddar tuberna på ett vettigt sett? Och vilken genomföring är bäst där slang ska in i båt till kopparrör?

 

Om någon har vetskap om min ursprungliga fråga med gnistor får ni gärna svara =)

 

Vänliga hälsningar,

Tobias Lagerbäck

Redigerad av TobiasLager

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TobiasLager skrev: Dock har jag ett ankarspel installerat i fören och brytarna sitter i boxen (kättingen går ner i boxen). Är det risk för gnistor...?
Jo, det är hög risk för gnistor vad jag kan begripa. (Förmodligen betydligt högre risk än aldrig så hastigt nedslängda kättinglänkar skulle kunna åstadkomma vid våldsamt nedslag om du frågar mig?)

Att som du funderar på ha en kraftig elmotors brytande relä inuti en sådan potentiellt "explosiv låda" är nog att litet som att frivilligt ha en gnistgenerator/ detonator där den inte nödvändigtvis måste vara placerad?
Helt onödigt risktagande kan jag tycka, varför inte flytta "brytarna/detonatorn" till en position utanför ankar/gasol-boxen? (Eller kanske alternativt avdela boxens befintliga utrymme med nån mellanvägg så att "elkontakterna" hamnar i ett separat utrymme rent ventilations/risk-mässig sett??)  

[För i elläran benämns stora motorer, transformatorer, lindade spolar etc som "induktiva". De är m.a.o. kända för att generera/ inducera gnistor vid kretsavbrott hos sina kontakter, kort sagt så är de nog farligt bra på att generera gnistor!? (Vi har nog alla stött på fenomenet med induktiva gnistskapande kretsar i vardagslivet, allt från "ko-stängsels" obehagliga elstötar till tändstifts kraftigt upptransformerande gnistor mm? Dumt att från början bygga in sådan risk i en kombinerad ankar/gasolbox kan jag alltså invända.)
Hmm... bara en fundering men men.
:huh:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har händelsevis inte en platform längst akteröver? Om så är detta ju en ypperlig placering. Då seglar du ju bort från ev läckande gas också;-). Annars är nog däcket att föredra. Kanske du kan finna ngn låda att stuva annat i också. Tex, diverse tampar och fendrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspelets motor är nog rätt väl inkapslad. Annars skulle den rätt snart börja korrodera. Så spelet är nog inte så mycket att oroa sig över. Men brytaren/reläet bör nog sitta mer välskyddat utanför ankarboxen. Både för att inte riskera att antända utläckande gasol och för att bli lite mer långlivat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att få ner tuben i en sådan där "låda för gasol"? isf blir det ju en låda i lådan och därmed separeras i pricnip motorn och gasolutrymmet ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är befogad. Men väldigt många har gasolen i ankarstuven och jag har inte hört om några tillbud. 

En plastflaska, PC5 eller PC10 rostar inte.

Många amerikanska båtar har gåsölflaskorna vid masten, inte så dumt egentligen. Men osvenskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har min direkt under köket så man har för vana att alltid stänga av kranen på tuben.

 

Gasol bör även stå utan allt för mycket skvalpande rörelse, skuffar man till en flaska medans man använder tex ett kök kan det utan vidare komma halvmeters lågor, men risken är väl störst med högtryckskök dvs utan reducering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att flaskan korroderar utan reducerventilen, både gäng och gummit som tätar. Har du en dyr fjärrventil så kan jag berätta att min höll bara tre år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Lösningen ser ut att bli en box monterad på akterdäck, en liten genomföring på akterspegeln och sedan kopparrör fram till spisen. Ankarboxen var lite liten och rördragningen skulle bli betydligt mer komplicerad än att dra den från aktern. 

 

Att ha flaskan direkt under köket och utan reducerventil låter farligt...

 

Fortsätt gärna komma med svar och åsikter =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spis utan reduceringsventil får inte användas i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...