Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
hbengtsson

Kort gnissel vid övergång till friläge

Rekommendera Poster

Hej hej,

KAD44, elreglage

De sista dagarna har ett litet märkligt gnissel dykt upp i ögonblicket när jag växlar från fram till friläge. Det kommer akteröver från motorrummet och sker endast när jag går från framåt till friläge. Aldrig back->friläge. Det är alltså inget konstant gnissel utan endast i samband med övergången som det gnisslar till. Samma gnissel kan även höras för ett kort ögonblick när jag slår på tändningen (när båten stått med tändningen av en stund).

Något som behöver smörjas eller är något på väg att ge sig och behöver bytas ut? Det kanske skall nämnas att jag någon gång ibland (ganska sällan) upplever att växeln inte vill hoppa ur till neutral. Oftast vid back. Avhjälps genom att kvickt lägga i fram och sedan friläge lika snabbt.

Tankar om detta gnissel etc?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det aktuatorn som gnisslar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen är det aktuatorn som gnisslar!

Tack för feedback.

Är det något "akut" som måste fixas tror du, eller bör det kunna vänta till nästa säsong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och följdfrågan då. Detta gnissel - innebär det att aktuatorn är på väg att ge sig eller kan den smörjas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om detta är tillämpbart på ditt problem, men detta skulle nog vara bra att läsa:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/64008-kr%C3%A5nglande-st%C3%A4lldonaktuator-till-vp-kad44/

Tack. Japp, jag har sett den tråden. Det är inte alls så illa som det beskrivs där även om jag kan ana vissa tendenser från vad andra i tråden upplever. Kanske hamnar där till slut om inget åtgärdas. Nåväl, om det bara är lite gnissel och inget funktionellt som riskeras så kanske varvet får se över det till nästa år. Att renovera ställdonet enligt denna beskrivning är lite utanför min erfarenhetszon kände jag, även om det var bra beskrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...