Ludde17 2 Postad 27 Juli , 2016 När båten står still både med motor av och igång så är det inget läckage. När vi kört ett tag så är det lite vatten som kan pumpas ut. Varifrån kommer vattnet? Inga större mängder men ändå irriterande. Det är en mercruiser 5.7L. Båten är en Bayliner 2355. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 Juli , 2016 Smaka försiktigt på vattnet så kan du få en ledtråd varirfrån det kommer. Salt? Glykol. olja, diesel? bensin? Latrin eller ingenting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2016 Stänk via luftintagen är vanligt när man har vatten i motorutrymmet. Har skälv använt mig av smakknepet ett antal ggr. Det smakar ordentligt salt om det hållit på ett tag och mycket hunnit dunsta:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludde17 2 Postad 27 Juli , 2016 Vi är i Mälaren så inget salt:-)tack för tipsen iaf, har tänkt på det eller om det kommer in via rören som leder ut vattnet från sittbrunnen. Om rören är trasiga där. Eller stänk som sagt. Vi ska köra hjälmarekanal imorgon så får se om det är mindre vatten pga mindre stänk då vi kör i 5 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juli , 2016 Stänk via luftintagen är vanligt när man har vatten i motorutrymmet. Har skälv använt mig av smakknepet ett antal ggr. Det smakar ordentligt salt om det hållit på ett tag och mycket hunnit dunsta:) Själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2016 Jag kan stava, men på iPaden blir det knas rätt ofta tyvärr:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Juli , 2016 Jag kan stava, men på iPaden blir det knas rätt ofta tyvärr:)Jag beundrar folk som kan stava, även om det inte blir rätt (Nalle Puh) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2016 Jag tycker att det är rätt låg nivå överlag när det gäller folks språkliga kunnande. Det särskrivs ordentligt och vissa skriver till och med enbart med versaler. Sen är det ju fler än jag som tycker att läsplattans virtuella tangentbord inte är 100%. Vissa som jag anser skriver slarvigt tampas antagligen med samma materiella motgångar som jag gör:) Hur gärna jag än diskuterar det språkliga förfallet min generation står för, handlar tråden om vatten i motorutrymmet:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juli , 2016 Jag tycker att det är rätt låg nivå överlag när det gäller folks språkliga kunnande. Det särskrivs ordentligt och vissa skriver till och med enbart med versaler. Gött avklsrat, ksndke vattenpumpens lager/packbox som är sliten, brukar börja droppa då! Sen är det ju fler än jag som tycker att läsplattans virtuella tangentbord inte är 100%. Vissa som jag anser skriver slarvigt tampas antagligen med samma materiella motgångar som jag gör:) Hur gärna jag än diskuterar det språkliga förfallet min generation står för, handlar tråden om vatten i motorutrymmet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boman68 1 Postad 28 Juli , 2016 Samma sak har för någrs år sedan, det var ett litet läckage vid impellerpumpen/kylningen svårt att hitta när motorn var avstängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Juli , 2016 Jag tycker att det är rätt låg nivå överlag när det gäller folks språkliga kunnande. Det särskrivs ordentligt och vissa skriver till och med enbart med versaler. Sen är det ju fler än jag som tycker att läsplattans virtuella tangentbord inte är 100%. Vissa som jag anser skriver slarvigt tampas antagligen med samma materiella motgångar som jag gör:) Hur gärna jag än diskuterar det språkliga förfallet min generation står för, handlar tråden om vatten i motorutrymmet:) Även jag skriver galet på läsplattan, sedan har den ju också en alldeles förträfflig "felstavningsfunktion". Värst är ju särskrivningarna, det kunde ju stått "Vatten i motor rummet vid körning" Nu förefaller ju ts ordentligt och allmänt välstavande så det står "motorrummet". Värst är det i annonser, exempelvis på Tradera och Blocket, "motor båt med ejvinrud på 35 häst krafter". Men man kan ju undra hur det gick för den personen som ville avyttra sina kameldjur ur familjen Camelidae. Så här stod det i rubriken: "Lama djur säljes" https://www.bestofblocket.se/lama-djur/ En annan säljare lär väl fått en skopa för denna annons: "Sport båt" https://www.bestofblocket.se/sport-bat/ För att osökt försöka att återvända till ursprungsämnet.... Så har jag ägt "ett antal" motorbåtar, de flesta med "rinnande vatten" ombord, rinnande vatten i den betydelsen att det funnits en färskvattentank, en pentrypump och x antal tappställen, ibland även dusch och vv-beredare. Sådan installationer drar med sig en herrans massa slangkopplingar och förgreningar. Ofta använder man ju armerad plastslang av "livsmedelskvalitet" till dessa installationer. Slangarna beter sig som en väldigt trögflytande vätska eller gelé. Det är tätt den dagen då det kopplas, men efter en tid börjar det läcka, ja på pumpens trycksida då. Man hör pumpen surra korta ögonblick precis när man skall somna... Det brukar ju finnas en anledning att pentrypumpen har en egen strömbrytare på elpanelen. Så min erfarenhet av en klar vätska i kölsvinet, en vätska som inte smakar salt (jag seglar i Kattegatt och Skagerack med tillhörande vattenområden) med största sannolikhet är kommunlat dricksvatten från båtens färskvattensystem. Svågern hade en snipa, där hade denna vätska en bismak av trä, närmare bestämt teak, eller teakolja. Den båten hade ett teakdäck, och ett rufftak täckt med teak, teakplankor som var fastskruvade med hundratals skruv. Vid normalt sommarväder (=regnväder), läckte denna båt som ett såll eller durkslag uppifrån. Och det var stört omöjligt att lokalisera läckan, eller snarare läckorna. Om man då "seglar" (som är den korrekta juridiska benämningen även för motorbåtsåkande) alltså "kör båt" i Mälaren så lär väl kommunalt dricksvatten och mälarvatten smaka ungefär likadant? Möjligen mindre klorsmak i mälarvattnet... Endast en konnässör lär väl känna skillnaden? -Sniff, sniff, surpel, låt mig se, en viss distinkt smakriktning av Västerås vattenverk, med en svällande kropp liknande en senare årgång av Eskilstuna, med viss uppblandning av mälarvatten, nej detta blir ingen storsäljare, duger inte ens att borsta tänderna i... Ja, alltså, om du har ett färskvattensystem ombord, kolla alla slangkopplingar, det han också vara så att vattentanken läcker litet då båten rör sig i sjön, "typ" att packningen till inspektionsluckan är otät eller liknande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Juli , 2016 Jag tycker att det är rätt låg nivå överlag när det gäller folks språkliga kunnande. Det särskrivs ordentligt och vissa skriver till och med enbart med versaler. Sen är det ju fler än jag som tycker att läsplattans virtuella tangentbord inte är 100%. Vissa som jag anser skriver slarvigt tampas antagligen med samma materiella motgångar som jag gör:) Hur gärna jag än diskuterar det språkliga förfallet min generation står för, handlar tråden om vatten i motorutrymmet:) Fast vissa ord e helt ok att sär-skriva.. Som vinäger t.ex. Om man gillar vin. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 28 Juli , 2016 Fast vissa ord e helt ok att sär-skriva.. Som vinäger t.ex. Om man gillar vin. Blå bär är inte detsamma som blåbär, tänk på det! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 29 Juli , 2016 Att vattnet kommer fram vid körning behöver inte ha samband med motorn. Det kan lika gärna vara så att det ligger vattensamlingar på andra ställen i kölsvinet som rinner ner till motorrummet när båtens akter trycks ned. Mina misstankar går också till vattentanken eller dess anslutningar, eftersom jag haft precis samma bekymmer nyligen, med just det felet: efter körning låg det vatten under motorn. Som sedan visade sig komma från vattentanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 29 Juli , 2016 Monark 670 har ju vattentanken längsta fram i förpiken, en pyramidal sak av pvc-plast, jo det känner jag igen, hade en sån båt för en hel del år sedan, när tanken var välfylld rann det över nånstans och efter en tid rann det ned i kölsvinet innan planing då fören lyftes rann vattnet bak under motorn. Samma i princip, var det på Nimbusen, men där hade nån tidigare ägare isolerat med ljudisolering, och delvis även täppt till hålen i skotten, så det tog lång tid innan vattnet rann ut i kölsvinets lägsta punkt där länspumpen sög. Den båten fick alltid stå på land med fören högre än aktern, så efter några dagar hade jag kunnat pupma ut och torka torrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juli , 2016 Läck på avgasslangen gav en hel del vatten. slangen kyls ju av kylvattnet som kommer från värmeväxlaren. lite svart blir det också av gaserna. Särskrivet. Avgasslangen förstörs lätt av en torrkörning och överhettad motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser