Gäst niklas Postad 9 Maj , 2005 Hej!! Jag har en selco (Tror jag i alla fall.Har aldrig sett en likadan!) Köpte en motor till den för förra året en evinrude 70 hp-80enligt han som sålde så var det kort rigg men nu vet jag att det är lång rigg. (båten ska ha kort) nu e det så att jag måste göra något åt det för den drar upp vatten i motorbaljan. tänkte plasta till en vformad kil under båten istället för å höja akterspegeln har någon gjort nått liknande eller tror någon på att den ide´n fungerar? vill inte höja akterspegeln har sett hur de går om man inte gör det rätt!! om nån vet vad det är för båt (16fot) skulle jag vara tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 9 Maj , 2005 Vet inte hur du menar att kilen ska se ut men....njäää tror inte mycke på den. Hade jag vart i dina kläder så hade jag höjt akterspegeln.......och som du själv sa GÖR DET RÄTT, Eller så kan du passa på att montera bärplan på båten, skummel mummel havsvåg ....och vipps så är du av med det oönskade vattnet att du har en båt som går fortare och drar mindre bensin.Och framförallt är MYCKE ballare :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst niklas Postad 9 Maj , 2005 kilen skulle bli som en köl ganska lång(se bild). så båten blir lite mer v bottnad typ den är i dagsläget nästan helt platt i aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 9 Maj , 2005 ok då e jag me...... Det kan mycket väl funka kanon de där...kan bli problem oxå tror jag, fladder, vobbel, läskiga snedskär osv Men får du bara till rätt form på grejjerna så blir de tokbra, Gå till ett varv eller nåt och leta upp den äldsta gubben du hittar (en gammal uv) som man säger.....han har säkert tips och ideer om hur du ska gå till väga. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 10 Maj , 2005 Du måste göra kölen lång, annars får du väldigt hög dynamisk lyftkraft i aktern och båten går på näsan. Helst bör den gå längs hela våta ytan och ha samma anfallsvinkel som övriga botten. (Höja akterspegeln är betydligt lättare.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 10 Maj , 2005 Hej, jag skulle sälja långriggaren och köpa en med kort rigg. Det passar båten bättre och du slipper en massa fula och tveksamma ombyggnder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst niklas Postad 10 Maj , 2005 de e näst intill omöjligt å få tag i en kort riggad 70-80 hp skulle ju vara den bästa lösningen men tänker inte gå å köpa en helt ny motor till den gamla båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 10 Maj , 2005 Hej,du har inte funderat på en motorkassetteller en ställning fastsatt i aktern,med motorn hängande på??byggde en sån till en båt jag hade,motorn kom lite längre bak,jag satte trimplan,plastade igen gamla motorbrunnen,o fick mer plats i båten,gjorde även vissa förstärkningar av akterspegeln,,allt blev till stor belåtenhet,då kan du sätta den i vilken höjd du vill,,,nåja,,ett tips kanske? ,,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 10 Maj , 2005 Halloj... Skulle bara tilllägga att det är en selco riviera du har. Jag har en oxå... fast en 57:a (mycket äldre skrovform)mycket mer hårdrock kan en båt inte bli.. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 30 Maj , 2005 kolla in [LINK]http://www.uttern.se/tillbehor.htm#Akterspegelsforhojning[/LINK] där finns det färdiga monteringssatser för akterspegelsförhöjningar till din motorstorlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser