Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Larsakelarsson

Autohelm ST4000+ och vindflöjel

Rekommendera Poster

Min autopilot som är c:a 10 år gammal (jungman Jansson kallad) funkar bra men jag skulle ibland vilja få den att följa vinden istället för kompasskursen. I manualen nämns inget om vindflöjel som tillbehör men att den kan ta in vinddata via SeaTalk eller från ett NMEA-kompatibelt vindinstrument, och sedan styra efter detta.

Mitt Nexus-paket som är ett par år gammalt har en WSI Box där det skall finnas vinddata i NMEA-format.

Kanske Nexus vindriktning kan hämtas till Autohelmen?

Är det någon som vet mer om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade manualen på min ST4000 och den kan ta emot NMEA vinddata för att styra på. Men ger Nexus WSI-box verkligen NMEA ut?

Autopiloten vill ha NMEA-meningen: VWR (relative apparent wind angle, relative apparent wind speed). NASA har en vindgivare med NMEA ut (£125) men den lämnar tyvärr inte VWR

Jag hade läst min manual slarvigt, nu upptäckte jag att den kan hantera NMEA från plottern. Jag trodde jag skulle behöva skicka min Brockhouse box till Australien för att byggas om till att hantera Seatalk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack behemac, det verkar lovande.

Då får jag gräva fram manualerna och försöka klura ut hur det går till att få in vind-data i NMEA-bussen och därifrån in i Autohelmen.

Någon mer som har ett tips??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vet inte ifall det fortfarande är aktuellt men Garmin har en box som omvandlar från nexus nätverk till NMEA 2000 https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/marin/vindsensorer/gnd-10-black-box-interface/prod144123.html. Använder den själv för att få vind info till min raymarine autopilot.

//Markus

Tack Markus

Jag har inte hunnit med detta ännu, bara läst i manualerna, men det verkar kunna funka direkt utan mellanbox. Behöver dock en specialkontakt för anslutningen bak på plottern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...