Bjorng85 0 Postad 27 Juli , 2016 (redigerade) Hej Har akuta problem med att när jag kört ca 30 min - 1 timme så börjar motorn gå ojämnt och jag tappar all kraft.. Känns bränslerelaterat. V8 penta 7.4 1996. Jag kan däremot efter detta puttra fram i 7 knop utan problem så det är endast på högre varvtal det "strular". Ny bränslepump, nytt bränslefilter, ny bränsleslang, nytt tanklock, färsk bensin, full tank. Tacksam för alla tips! Redigerad 27 Juli , 2016 av Bjorng85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 27 Juli , 2016 Medan jag tycker det känns som ett tändningsproblem kopplat till det faktum att maskin blir varm.1. Stiften kan du avvakta med då dessa bevisligen fungerar 2. Tändkablar mindre troligt men samtidigt är detta något som inte håller för evigt. Byt3. Fördelarlock, rotor och tändspole Här skulle jag lägga krutet... speciellt på tändspolen.Men jag ber att förtydliga jag är en "hemapulare" som visserligen vanligtvis löser de flesta problem själv men ändå.... Shas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 Juli , 2016 (redigerade) Svårt att veta. Känns som ett "värmefel". Men det är ett känt faktum att gamla tändspolar lägger av då de blir varma, de åldras snabbare i båtars varma motorrum än i välventilerade motorrum i bilar. Enligt tidigare diskussion i detta forum så framkommer det också att det främst är på höra varv, med större elektriskt effektuttag ur spolen, som problemen först gör sig gällande. Även kondensatorn i tändsystemet kan lägga av då det blir varmt, men du kanske har brytarlös elektroniskt tändsystem? isåfall finns det ingen kondensator. Och om du nu har tändsystem med brytarspetsar så är det lika bra att kolla dessa samtidigt, om det finns brännmärken i kontaktytorna så är kondingen kass. Tja, om det nu är bränslerelaterat, så det som återstår att kolla är om tankens avluftning funkar, så du inte fått undertyck i denna, då kan de symtomen du beskriver uppstå, under kontrollerade former kan du ju en kortare stund köra med öppet tanklock och se om det då går bättre. Sedan kan det ju vara luftfiltret som är igensatt också, måhända långsökt, men lika bra att kolla. Ventilationen, tilluften i motorrummet? kan motorn "andas" kör med öppen motorrumslucka och se om det blir bättre. Redigerad 27 Juli , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 27 Juli , 2016 (redigerade) Således en rejäl service med undantag av tändspolen då ;-) Redigerad 27 Juli , 2016 av Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 28 Juli , 2016 Tack för svar mina herrar. Dock slutade detta i att motorn började "banka" och verkar därför inte vara bränslerelaterat utan lutar åt drevproblem/sköld... Ha de fint! //B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 20 Augusti , 2016 Drev o Sköld problem löst. Dock återstår mitt fel. Jag har dock en fundering. Jag har monterat en bränsleblåsa på min tank innan bensinpump och när ja kört som sagt i planing ca 30 min så börjar det hacka.. När jag då tittar på blåsan har den dragit ihop sig max. Undertryck? Skit i tanken? Även när jag kör med öppet tanklock. Idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Augusti , 2016 Om det blir så även med öppet lock så skulle jag gissa på att det är stopp/trångt i pickuppröret i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 20 Augusti , 2016 Värt en koll! hur tar jag upp den o kollar? Sitter dessa nerskruvade i tanken eller "gjutet"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Augusti , 2016 Alla jag har sett har varit skruvade. Det finns andra här på forumet som råkat ut för att det varit ihopärgat i en koppling på vägen mellan tank och bränslepump så att lednigen blev för smal invändigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Augusti , 2016 Och vad var det för fel på drev/sköld som löst sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 22 Augusti , 2016 Om det tar en halvtimme innan du får problem, och blåsan är ihopsugen, så sätter jag en femma på tankluftningen. Ut och åk och när problemen kommer, öppna tanklocket och se om du har undertryck och motorn åter går som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 Augusti , 2016 Om det tar en halvtimme innan du får problem, och blåsan är ihopsugen, så sätter jag en femma på tankluftningen. Ut och åk och när problemen kommer, öppna tanklocket och se om du har undertryck och motorn åter går som den ska. Om du faktiskt läser vad TS skrivit ovan så ser du att han redan provat det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 22 Augusti , 2016 Drev o Sköld problem löst. Dock återstår mitt fel. Jag har dock en fundering. Jag har monterat en bränsleblåsa på min tank innan bensinpump och när ja kört som sagt i planing ca 30 min så börjar det hacka.. När jag då tittar på blåsan har den dragit ihop sig max. Undertryck? Skit i tanken? Även när jag kör med öppet tanklock. Idéer? Ta bort bränsleblåsan. !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 23 Augusti , 2016 Gelis, Stödlagret gick bokstavligen talat av. Lät mindre kul ute på havet. Men men med en växelkoppling på en dremel lyckades jag kapa det trasiga lagret och till slut ta ut skiten. Ny packbox, stödlager och ett par nya knutkors(+bälg som va hål i () så blev det vattnet igen Eldh - har inte hunnit kika mer på bränslestrulet men ska definitivt ta itu med det! Tack för all hjälp so far! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser