magnus27 1 Postad 26 Juli , 2016 Hej Har en båt med VP D4 260 hk. Motorn startar och kan ligga på tomgång utan problem, men när man ska backa eller gå frammåt dör motorn med en beep. Har inga problem att starta om motorn på nytt. Problemet uppkommer i hamnen när vi måste backa och sen gå frammåt då motorn dör. Är det någon som haft liknande problem och lyckats hitta en lösning? Vi trodde först det var ett spänningbortfall eftersom vi anväde bogpropellern samtidigt men den har nu ett eget batteri. Motorn kan starta igen utan problem. Mvh Magnus 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 27 Juli , 2016 Hej på dig ! Har en bensinare VP 5.7GXI-F dvs en helt annan motor men det första som jag tänker på är den säkerhetsfunktion som sitter i reglaget. Jag tänker på den som förhindrar att det är möjligt att starta motorn med växeln i. Jag har aldrig behövt sätta mig in i hur detta fungerar just av den anledningen att det alltid fungerat men det torde inte vara alltför svårt att klura ut hur detta är tänkt och om felet ligger där. Mvh // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 28 Juli , 2016 Hej Shas, Tack för ditt svar. Ska tänka på det du sa med säkerhetsfunktion. Just nu verkar det vara svårt, Volvo Penta vet ej själva vad det kan vara. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 28 Juli , 2016 Hej Om det är så att du har EVC. Så kan växelvajern som går från motorn till drevet var lite feljusterad. Då inträffar det som sker på din motor. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 28 Juli , 2016 Hej Mikael, Tack för den informationen. Jag ska genast kolla upp detta. Har du själv upplevt samma problem? Återkommer när jag vet mera. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SiNteXX 1 Postad 28 Juli , 2016 (redigerade) Hej, vad har du för drev? Ingen sån med microbrytare i som bryter när slår om från fram till back och vice versa? Redigerad 28 Juli , 2016 av SiNteXX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 29 Juli , 2016 Hej, vad har du för drev? Ingen sån med microbrytare i som bryter när slår om från fram till back och vice versa? Hej Visst har jag det. Efter sjösättning förra året hade vi monterat växelvajern på drevet tyvärr missförstod vi våra anteckningar om hur långt in tärningen skulle monteras på vajern. Med dina symptom Friläge på drevet Lossa växelvajern från motorn. Växla ett tiotal gånger fram o back så servomotorn ställer sig i rätt friläge. Då monterar du tillbaka vajern //Mikael 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SiNteXX 1 Postad 29 Juli , 2016 Hej, vad har du för drev? Ingen sån med microbrytare i som bryter när slår om från fram till back och vice versa? Hej Visst har jag det. Efter sjösättning förra året hade vi monterat växelvajern på drevet tyvärr missförstod vi våra anteckningar om hur långt in tärningen skulle monteras på vajern. Med dina symptom Friläge på drevet Lossa växelvajern från motorn. Växla ett tiotal gånger fram o back så servomotorn ställer sig i rätt friläge. Då monterar du tillbaka vajern //Mikael Jag tänkte om det var det som ställde till det för Magnus23 som ställde frågan. Jag upplevde "problem" med min nämligen, det visade sig att jag var alldeles för försiktig på gasreglaget så den bröt tändningen för länge. Gjorde jag övergången mellan ex. neutral och back så dog den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 30 Juli , 2016 Hej alla, Nu har vi varit ute med båten två gånger och motorn gått bra utan någon åtgärd gjord. Har försökt reproducera men inte lyckats så problemet är intermitten, värsta skräcken eftersom man inte vet när det ska hända igen. Eftersom problemet hänt när vi använt bogpropellern trodde vi ett tag att det var spänningfall men verkar inte vara så. Vad jag märkt är att motorn stannar när vi går från back, neutral och sen stannat på framåt växeln. Mikael, motorn har EVC (inga microbrytare vad vi vet). Gillar din teori med feljusterat, men hade inte då problemet inträffat hela tiden eller oftare? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JakobR 2 Postad 31 Juli , 2016 Hej Magnus, Jag har samma problem med vår D4-300. Det är aktuatorn som spökar dvs. ställdonet som sköter växlingarna. Finns också en möjlighet att det kan vara växelvajern som kärvar. Mvh Jakob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 3 Augusti , 2016 Hej, Var ute i går en vända och problemet inträffade igen innan vi ska lägga till. Är i neutral och lägger in forward och motorn stannar. Vi har kollat vajern och byte i fjol aktuatorn. Motorn stannar inte lika ofta som förra sommaren men inträffar fortfarande. Undrar om det kan vara något annat, typ elfel, EVCn,... Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser