V500 0 Postad 26 Juli , 2016 Vad har ni för erfarenheter av de olika motaralernativen? marsfart är väl ca 20kn men hur är det med den mindre motorn om man är lite flere i båten. Funderar på att köpa en Flipper 717 och är Normalt 2 vuxna och 2 barn under 10 år som semestrar men om man far 2 familjer ut och åka blir det problem då med det mindre motoralternativet? Här i Finland har 6 av 7 som säljs 130hk d31. och Den lokala VP servicemannen hade inte stött på en ända 717 med. 200hk. Topphastigheterna borde ligga på ca 25 respektive 31 kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 26 Juli , 2016 (redigerade) Antar att den med 200 hk är en TAMD41. Jag skulle välja den direkt även om det är en dyrare båt, då motorn kommer att få slita mindre. Redigerad 26 Juli , 2016 av Diesel_Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Juli , 2016 Helt enig. Dessutom går sexan lite lenare än fyran. Alternativt byta AD31 mot en KAD32, lite bättre fjong i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 27 Juli , 2016 200hk i dessa båtmodeller är oftast AD41A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 27 Juli , 2016 Jag hade en 717 S med AQAD 41, 200 hk diesel och var mycket nöjd med den, marchade 23 knop 3100 rpm det gick att köra långsammare men den gick upp i plan ordentligt kring 23 knop och toppfarten var 33 knop på våren. Jag skulle inte köpa den med 130 hk dieseln för jag tror att det blir klent när du semesterlastar båten, 31:an uppdaterades och fick 150 hk någonstans kring 1995 men det tror jag är minst vad det skrovet behöver, Kad 32 kan nog vara ett bra alternativ lite mindre effekt (170 hk) men också lite lägre vikt. Jag skulle ändå satsa på 41:an för att få sexans lugnare gång samt lite mer effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 28 Juli , 2016 Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades. Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 28 Juli , 2016 (redigerade) Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades. Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop. Kad 32 med 230hk? Du måste mena kad 43..den har 230hk Redigerad 28 Juli , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 28 Juli , 2016 Jag skulle aldrig ens drömma om att köpa en 717 med en 31:a oavsett om motorn ger 130 eller 150 hk. Jag har provkört några Flipper 717 med gammal resp. ny bensinmotor och även en 41:a. Båten är relativt bred och har mer v-botten är tidigare Flipper-modeller som t.ex. 700 och 760. Den är därför mer tungdriven än dessa modeller. Min uppfattning är att VP 41A 200 hk är rätt val till denna båt. När 717 uppdaterades till 787 så var det ju för övrigt oftast KAD32 med 230 hk som monterades. Jag hade själv tidigare en 700 med VP 31A 130 hk. Den kombinationen var perfekt eftersom skrovet var mer lättdrivet. Marschade 20-22 knop och max 29 knop. Kad 32 med 230hk? Du måste mena kad 43..den har 230hk Sorry, fingrarna eller möjligen hjärnan slant. Jag menade egentligen KAD32 230 hk. Inser efter ditt inlägg nu att de Flipper 787 som inte har 41:or måste ha KAD43 230 hk eftersom båten såldes under slutet av 90-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 28 Juli , 2016 (redigerade) AQAD 31: 150 hkr AQAD 41: 200 hkr. Kad 32: 170 hkr Kad 42: 230 hkr Kad 43: 230 hkr Kad 44: 260 hkr Kad 300: 285 hkr AD 41:an är en tålig och slitstark motor. Passar utmärkt till den båten, iaf. inte färre hkr. Redigerad 28 Juli , 2016 av moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 28 Juli , 2016 Håhåjaja, undrar varför jag inte lyckats skriva KAD42 trots två försök? Det var i alla fall den jag menade hela tiden. Vad gäller 31:an så fanns det väl flera modeller. Vill minnas att A-modellen hade 130 hk medan B- och Pmodellen gav 150 hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 29 Juli , 2016 Tror att det var 31P som gav 150 hk. Men jag skulle gå på 41:an i 717, jag hade iof en 717S och jag tror att den är något tyngre än C-modellen. 41:an var klockren i den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser