V500 0 Postad 26 Juli , 2016 Var idag och se på en Flipper 717C med D31 (1989) Ägaren sade att dom satt turbo på den så att den har 160hk vilket också stod i registerutdraget. Därtill sade han att dom installerat hydraulisk styrning då den var så trögstyrd då den köpptes för 8 år sedan. Har själv en flipper 640HT med D31 dp och turbo borde vara ca 130hk. Vad är det för turbo dom har installerat och fick man faktiskt motorn utan hydraulstyrning nån gång i tiden? Har hört att tyngre båtar brukar ha en lågvarvsturbo för att få den snabbara upp i plan är det en sådan som ger 30hk till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Juli , 2016 Låter som lite väl mycket säljsnack, att enbart byta turbo kommer inte ge 30 extra hästar. Pumpen måste ställas på (mer diesel) och även om det är gjort så har du inte så stor nytta av 30 häst på topp, tvivlar på att motorn klarar av att ligga på så hög belastning att du har någon glädje av den extra toppeffekten i praktiken. Mer intressant är hur mellanregistret ser ut. När börjar motorn bygga laddtryck och hur mycket extra effekt jämfört med original har den vid normalt marschvarv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 27 Juli , 2016 Kan det vara så att dom installerat kompressor (gör man sånt) på AD31:an för att få dom extra hästkrafterna. Fastän ägaren, som man märkte att inte förstod sej så mycket på motorer pratade om turbo. Då blir den väl lite mera som en KAD32:a? Helt tydligt hade dom gjort nånting då det i det nya registerbeviset hade ändrat från 130hp till 160hp. Hur vanligt är det med sådana trimmningar och hur hållbara är dom? Måste ringa säljaren och fråga pånytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser