pkarl 1 Postad 26 Juli , 2016 Hej! Ligger nu still i Västerviks gästhamn efter att ha fått (tror jag) vatten i dieseln. Har tömt tanken, fyllt på med ny diesel samt k-sprit, tömt filtret, samt slangar och sedan avluftat allting men likt förbannat så startar ej motorn. Motorn har gått klockrent fram tills idag och det jag gjorde innan det slutade att fungera var att pumpa över diesel från huvudtanken till dagstanken igår efter det att vi kommit fram till Västervik. Huvudtanken används inte så ofta )(1:a gången i år) och misstänker att jag fick med mig vatten när jag pumpade över. Nåväl, motorn är en Yanmar 3JH4E. Motorn fungerade i några minhuter när vi åkte ut från hamnen men stannade sedan. Så, det jag undrar över, finns det något mer jag kan göra för att få igång motorn? Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juli , 2016 Mata brönslepumpen från en lös reservdunk med fräsch diesel och se om motorn går då. Isåfall utesluter du motorfel och koncentrerar dig på bränletillförseln. Du har förstås avluftat motorn genom att skruva loss spridarnas bränslerör och köra startmotorn en kort stund...?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Juli , 2016 Vanlig vit diesel med biokomponent av typen RME är milt hygroskopisk så ksprit behövs inte. Har du inget förfilter typ racon, dvs med en glaskopp under där vattnet samlas? När du luftar, kommer det rikligt med diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Juli , 2016 Aha intressant. Då bör det ju inte kunna bli bakterietillväxt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juli , 2016 Min erfarenhet i år, har tömt och rengjort ett antal tankar, dagens diesel blandar sig med vattnet, vilket resulterar att vattenavskiljare sätts ur spel, principen på vattenavskiljare är att vatten och diesel ska skikta sig vatten i botten och dieseln över. Så har det alltid varit, och man har regelbundet kunnat dränera vattnet i förfiltret. Jag ställde en flaska med innehåll från en tank som jag rengjort, flera dagar, men blandningen visade inga tendenser till att skickta sig. Vad är det vi får när vi köper diesel idag? Obs detta handlar inte om dieselbakterier. Kanske en ny produkt efter alla klagomål beträffande bakterier? Någon mer med samma erfarenhet? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juli , 2016 Hej! Ligger nu still i Västerviks gästhamn efter att ha fått (tror jag) vatten i dieseln. Har tömt tanken, fyllt på med ny diesel samt k-sprit, tömt filtret, samt slangar och sedan avluftat allting men likt förbannat så startar ej motorn. Motorn har gått klockrent fram tills idag och det jag gjorde innan det slutade att fungera var att pumpa över diesel från huvudtanken till dagstanken igår efter det att vi kommit fram till Västervik. Huvudtanken används inte så ofta )(1:a gången i år) och misstänker att jag fick med mig vatten när jag pumpade över. Nåväl, motorn är en Yanmar 3JH4E. Motorn fungerade i några minhuter när vi åkte ut från hamnen men stannade sedan. Så, det jag undrar över, finns det något mer jag kan göra för att få igång motorn? Mvh Patrik Bra att du har dagtank! Bra att du tömt dagtank, byt filter, lossa spridarrören och kör på starten så att det kommer ny diesel fram till spridarna, så ska nog maskinen gå igång igen. Karburatorspriten var mindre bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 Juli , 2016 Jag talade med en gosse igår som jobbar på FMV med marinens fartyg, chiefar på en MTB, bygger snabba motorcyklar och har en fantastisk träbåt på tändkula (alltså inte standardamatör 1A). Enligt honom är problemet med med tillsatt biokomponent att den oftast är naturlig (typ RME) och därför har bland annat kort livslängd (låg lagringstid) samt några andra mindre önskvärda egenskaper. Att den är hygroskopisk såg han som ett plus snarare än en minus, förutsatt att man har god omsättning på dieseln i systemet (alltså tankar ofta och förbrukar mycket). Syntetiska biokomponenter, som den Statoil använder sig av (eller vill använda?) är i alla avseenden överlägsen sin naturliga motsvarighet. Tyvärr vill staten inte kompensera för syntetisk tillsats utan bara för den vanliga och sämre sorten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 27 Juli , 2016 Hej! Tack för alla svar. Har luftat utav bara h...men det hjälper inte. Har även lossat vid spridarna och det kommer ut bränsle även där. Kollade dock nu spänningen i startbatteriet och den ligger på 12.5V. Det kanske är där felet ligger...Nåväl, skall nu gå upp till marinan och fråga efter startkablar alt. en batteriladdare. Självklart så laddar den batteriladdaren jag har bara förbrukningsbatterierna och har ingen större lust att koppla om skitet just nu..Är trött nu och mest frusterad över att jag blivit fast i en hamn som tar 350 kr/dygn ofrivilligt. Nu är jag bitter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blyk0l 0 Postad 27 Juli , 2016 Hej! Tack för alla svar. Har luftat utav bara h...men det hjälper inte. Har även lossat vid spridarna och det kommer ut bränsle även där. Kollade dock nu spänningen i startbatteriet och den ligger på 12.5V. Det kanske är där felet ligger...Nåväl, skall nu gå upp till marinan och fråga efter startkablar alt. en batteriladdare. Självklart så laddar den batteriladdaren jag har bara förbrukningsbatterierna och har ingen större lust att koppla om skitet just nu..Är trött nu och mest frusterad över att jag blivit fast i en hamn som tar 350 kr/dygn ofrivilligt. Nu är jag bitter... Prova startgas, kan ge den knuff du behöver för att se att motorn går att få igång. Var försiktig med mängden startgas - den smörjer inte. Att Lufta är en konst, du kan ha en stående bubbla som inte kommer ut. Om motorn tänder till, lufta vid spridare medan du kör på starten, om motorn går igång så fortsätt lufta ett tag till. Byter du tank så var noga med att du inte tar in luft i systemet när du för bränsleslang mellan tankar, lätt gjort. du bör ha en manuell pump som sitter vid matarpumpen, använd innan du börjar köra på start. en sista sak som jag tänkte på, kolla att "dödaren" har åtgått till "kör" läget. Har varit med om att detta spökat, och då kan du lufta hur mycket du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2016 (redigerade) Såg att riktig bild fanns på motorn så jag ändrar inlägget. Redigerad 27 Juli , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 27 Juli , 2016 Hej! Tack för alla svar. Har luftat utav bara h...men det hjälper inte. Har även lossat vid spridarna och det kommer ut bränsle även där. Kollade dock nu spänningen i startbatteriet och den ligger på 12.5V. Det kanske är där felet ligger...Nåväl, skall nu gå upp till marinan och fråga efter startkablar alt. en batteriladdare. Självklart så laddar den batteriladdaren jag har bara förbrukningsbatterierna och har ingen större lust att koppla om skitet just nu..Är trött nu och mest frusterad över att jag blivit fast i en hamn som tar 350 kr/dygn ofrivilligt. Nu är jag bitter... Prova startgas, kan ge den knuff du behöver för att se att motorn går att få igång. Var försiktig med mängden startgas - den smörjer inte. Att Lufta är en konst, du kan ha en stående bubbla som inte kommer ut. Om motorn tänder till, lufta vid spridare medan du kör på starten, om motorn går igång så fortsätt lufta ett tag till. Byter du tank så var noga med att du inte tar in luft i systemet när du för bränsleslang mellan tankar, lätt gjort. du bör ha en manuell pump som sitter vid matarpumpen, använd innan du börjar köra på start. en sista sak som jag tänkte på, kolla att "dödaren" har åtgått till "kör" läget. Har varit med om att detta spökat, och då kan du lufta hur mycket du vill. Hej! Tack för tipset. Det där med "dödaren" verkar intressant. Har du någon aning om hur man återställer denna? Jag har nu kopplat ur startbatteriet och hoppas att det kanske på så sätt skall återgå till "normal" läge men det kanske inte är så man gör. Instrumentpanelen ser ut som detta: https://drive.google.com/file/d/0B9Hs84zoFGqyUThZUjVEZzJTbW8/view?usp=sharing Det andra du tipsade om, angående startgas, så vet jag inte riktigt vart jag skall sparya. Motorn ser ut så här: https://drive.google.com/file/d/0B9Hs84zoFGqyQ3NxTGwzS2RvMUk/view?usp=sharing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2016 Var har du luftat ? Vid 3 vägskopplingen på filtret sitter en skruv borde räcka att lossa den men ser även 2 cav filter på bilden är dessa dränerade från vatten är även filtret på motorn dränerat bytt? ang gas så har du väl en luftburk lossa någon av klämmorna om det inte går att få in gas via slangen som hänger nedåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 27 Juli , 2016 Var har du luftat ? Vid 3 vägskopplingen på filtret sitter en skruv borde räcka att lossa den men ser även 2 cav filter på bilden är dessa dränerade från vatten är även filtret på motorn dränerat bytt? ang gas så har du väl en luftburk lossa någon av klämmorna om det inte går att få in gas via slangen som hänger nedåt. Hej! Problemet är löst :-) Jag följde instruktionen och äntligen så startade den. Men attan vad diesel det rann ut från skruv nr. 17. Var tvungen att öppna den helt och sedan pumpa som en tok innan det vart en någorlunda klar vätska. Bränsle rann ut tidigare men tydligen så var den ändå inte helt luftfri. Nåväl, tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 27 Juli , 2016 Jag är så lycklig, jag är så lycklig, måndag, tisdag.....tralala Problemet är nu löst och motorn startar på ett "kick" Kändes rätt hopplöst ett tag men nu är allt bra igen. Tack för alla tips som ni har givet mig, det uppskattas. Sail on! Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2016 Bra det löste sig. http://www.wesailhanse.se/370_yanmar_engine3jh4e.htm bild nummer 30 lägger upp länken igen eftersom den kan vara bra att ha. ang skruv luftskruv 17 så undrar jag om 3 vägs banjokopplingen verkligen är även går ner i filtret, isåfall rätt korkad konstruktion vilket gör luftning onödigt svår bättre att de satte en lös luftning för själva filtret och 17 hade isåfall blivit pumphusetsluftning. om nu banjon går ner i filtret och det jävlas riktigt ordentligt så går det ju att slangen i 3 vägsbanjon ner till pumpen hålla ett fingret på anslutningen i banjon och på detta sätt tvångslufta ur pumpen, helt pumpa till det rinner ur den lösa slangen. ett tips: Har du någon luftning vid dina cav? hållare finns med pump på fordonsidan och ofta då finns även en luftskruv på utgående från hållaren, nu vid filterbyten åker du på att lufta hela systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser