Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ck69

Trycker ut glykol på färskvatten sidan!

Rekommendera Poster

 köpte en båt med  aqad40b motor förra året,  såg efter ett par månader att packningen  i locket på värmeväxlarhuset (?) som kylarlocket sitter på var gånget!   det läckte en liten fin strimma från packningen när turbon kickade in. bytte då packning (med klister) , som verkar hålla tätt.

 

Har nu åkt kanske 8-9 timmar , nivån i kärlet har nu under den tiden sjunkit en aning 3-5dl!?

 

Om jag ej har åkt på några dagar men öppnar kylarlocket så märker man ett tydligt "Tryck" när man lossar på locket!

 

Är nu rädd att det är någon spricka in i motorn!    Är det möjligt att få tätt med Bars leak? Motorblock/kylartättning? någon med erfarenhet?

 

Motorn går bra annars! men är lite oroligt över mitt problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att oljan ser fin ut! och att glykolen nu trycks ut genom kylarlocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligen topplockspackningen som gått, ev efter en varmkörning, blir nog tyvärr att riva toppen och kontrollera ssmt att kontrollera kylningens alla delar för att hitta orsaken!

Packningen kan ha gått mellan cylinder och kylkanal därav inget vatten i oljan.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är topplockspackningen borde  den inte gå varm då? och ryka ?  nu ligger motortempen stadigt runt 80grader.   Kan Bars leak vara värt en chansning?

Redigerad av Ck69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är topplockspackningen borde den inte gå varm då? och ryka ? nu ligger motortempen stadigt runt 80grader. Kan Bars leak vara värt en chansning?

Testa att avgasprova expansionskärlet, finns det koldioxid där så är det en läcka någonstans i toppen.fråga ngn som jobbar med motorer om du får låna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt har motorn gått?. Tyvärr inte så ovanligt att toppen spricker någon gång under dessa motorers livslängd.

 

Hoppas såklart att detta inte är fallet.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att uppskatta timmar! Men enligt föregående ägare så pratade han om 600- 700 timmar(jag max 10)

 

Som sagt motorn går bra och oljan ser fin ut!

 

Förutom ev sprucken topp och blockpackning, kan den bygga up ett tryck i kylsystemet från turbo eller avgas sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...