alekks 0 Postad 26 Juli , 2016 Hej! Några kanske sett min tråd där jag förklarat att jag är ny i båtvärlden och letar en båt som får plats på min båtplats. Har fått ett erbjudande via bekanta om at få köpa en båt som ägarna inte vet tillverkare eller modell på. Så jag tänkte höra med er om expertisen här har någon idé om vad det kan vara för något. Samt om det är något jag som nybörjare kan ta mig an eller bör avstå ifrån. Själva båten ska vara i ett bra skick, men ytskiktet är lite slitet. Stort tack på förhand för er hjälp! Med vänlig hälsning, alekks Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Juli , 2016 Ser ut som nåt plyfa-bygge... Kan nog kräva sitt utöver motor å mekanik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Todda 3 Postad 26 Juli , 2016 (redigerade) Det var min första båt https://www.blocket.se/skaraborg/Bahama_18_67682575.htm?ca=22&w=3&last=1 Redigerad 26 Juli , 2016 av Todda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 26 Juli , 2016 Ser ut som nåt plyfa-bygge... Kan nog kräva sitt utöver motor å mekanik. Ett hemmabygge Mao? Är det någon båt som inte kräver sitt utöver motor och mekanik? ;D Har du något tips på vad man ska titta efter när jag ska kolla på den? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 26 Juli , 2016 Det var min första båt https://www.blocket.se/skaraborg/Bahama_18_67682575.htm?ca=22&w=3&last=1 Också plyfa menar du? Vad är dina tankar om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 26 Juli , 2016 Om det är ett plyfabygge så kolla efter röta. Alla hörn och skarvar är känsliga för fuktskador. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juli , 2016 Det var min första båt https://www.blocket.se/skaraborg/Bahama_18_67682575.htm?ca=22&w=3&last=1 Också plyfa menar du? Vad är dina tankar om det? Jag skulle tro att det är samma konstruktör till båda båtarna. Halvor Rosenbaum. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 26 Juli , 2016 Det var min första båt https://www.blocket.se/skaraborg/Bahama_18_67682575.htm?ca=22&w=3&last=1 Också plyfa menar du? Vad är dina tankar om det? Jag skulle tro att det är samma konstruktör till båda båtarna. Halvor Rosenbaum. Kalle Ah! Då hänger jag med. Ja, en snabb googling så får man ju upp någon enstaka bild som har stora likheter med den jag tittar på. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 27 Juli , 2016 (redigerade) Nja..... Skulle nog satsa på någon mer beprövad modell... Det är alltid en del pyssel med gamla båtar men för dina 50k så tror jag att du kan hitta ett betydligt bättre köp. Även om denna inte kostar 50k så är du snabbt uppe i dom pengarna, nä satsa på någon väl underhållen båt så får du en mycket trevligare start på ditt båtägande. Har själv gjort misstaget att köpa för billig båt (flera gånger oxå, på gränsen till idioti) för att sedan rusta upp dessa, det är aldrig lönsamt bättre att köpa en bra båt från början det kommer ändå Vara en del jobb med den. Redigerad 27 Juli , 2016 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 28 Juli , 2016 Nja..... Skulle nog satsa på någon mer beprövad modell... Det är alltid en del pyssel med gamla båtar men för dina 50k så tror jag att du kan hitta ett betydligt bättre köp. Även om denna inte kostar 50k så är du snabbt uppe i dom pengarna, nä satsa på någon väl underhållen båt så får du en mycket trevligare start på ditt båtägande. Har själv gjort misstaget att köpa för billig båt (flera gånger oxå, på gränsen till idioti) för att sedan rusta upp dessa, det är aldrig lönsamt bättre att köpa en bra båt från början det kommer ändå Vara en del jobb med den. Tack för svaret! Min pragmatiska sida håller med dig och försöker övertyga min andra sida att det du säger är det rätta att göra. Samtidigt som att jag vill ha ett projekt, dels för att lära mig båten och dels för att komma in i båtlivet (även om det till en början främst kommer innebära båtlivet på land), det jag är lite rädd för är att jag tar vatten över huvudet och tar mig an ett för svårt projekt. Men på ett sätt känns det som att med en "bättre" båt, blir lite själlöst på något vis. Som du misstänker så kommer jag inte lägga 50k på inköpet av båten, drygt 20 ligger erbjudandet på. Och det är enklare att övertala plånboken om att lägga ut 20k på något som _går_ att ha i vattnet men behöver kärlek om man vill ha den i riktigt fint skick. Än 50k på en bättre båt som fortfarande behöver jobbas på. Dilemma. Vi får se hur det blir! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 28 Juli , 2016 https://www.blocket.se/stockholm/Ockelbo_HT19___kultbat_fran_1972_67747968.htm?ca=11&w=3 Den här har ju några redan gjort allt det jobbiga med, men det finns fortfarande tillräckligt med pyssel kvar och massor av charm ;-) Går dessutom in på din båtplats med reservation för djupgåendet! Lycka till med ditt båtköp och håll oss underrättade hur det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser