Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
neubert

Nimbus 29 Coupé

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Efter 7 fantastiska säsonger i vår Saga 27 så känner vi att det är dags att gå vidare. Barnen har blivit större och vi har insett vad vi saknar i vår förstabåt osv...

Vi har fallit för modellen Nimbus 29 Coupé som uppfyller våra krav och förväntningar gällande layout och bekvämligheter. Det finns några på blocket runt 500tkr vilket är ungefär vad vi tänkt oss att lägga men vill fråga er om ni har nått speciellt att säga om modellen.

Finns det några speciella "se upp för" just för den modellen?

De flesta har en Penta ad41 med 290 drev... Kan inte så mycket om detta.. Är det bra? Vad är gränsen för "förmånga" gångtimmar på en sån motor?!? 

Vissa har dubbla motorer = dubbel så dyrt i drift???

Tack på förhand! 

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en trevlig och bra båt, Nimbus bygger med bra kvalitet och stil.

Jag hade en KAD44 (260 hk) i min och var mycket nöjd med denna kombination, detvar aldrig några problem att komma upp i plan även med full semester packning.

De flesta båtar har som du skriver 41:an mad 200 hk och det fungerar säkert alldeles utmärkt men jag kände att jag hellre tog en lite starkare motor men framför allt nyare när jag letade efter 29:an.

Något speciellt att tänka på - det är nog som båtar är mest, titta på hur det är skött både maskinellt, puts och omvårdnad ser det bra ut och går bra så är det större chans att allting är skött.

Jag skulle leta efter en så uppdaterad båt som du kan hitta, både maskinellt och när det gäller dynor, kapell osv..

Dubbelmontage skulle jag passa mig för, dyrare att sköta om tyngre och högre förbrukning och jag tror att det är många som tänker likadant så andrahandsvärdet blir nog lidande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en med en 41a som jag var väldigt nöjd med. Dock så ledsnade vi (främst min fru) på studsandet som alla plannande båtar tåkar ut för mer eller mindre och då köpte vi vår nuvarande Saga 315 som är en halvplanande båt. Går betydligt bättre i sjön men drar mer soppa i högre farter.

Du har inte kollat på storasystern Saga 29?

Gillar också axeldriften med vår Saga som är betydligt lugnare än drev som 29C har.

Jag hade problem med ankarspelet som jag bytte till ett Anchormatic (tror jag det var) som var mycket bra.

Vidare bytte jag turbon och intercoolern och gjorde en större renovering av motorn i samband med att styrgaffel rostat sönder och motorn ändå måste tas ur. Drifttiden var då, om jag minns rätt, ca 1000 timmar.

41:an har väl rykte om sig att vara väldigt tålig och säker med turbon och intercoolern (locket?) är kända problem som är lätta att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla takluckorna på salongen, de har haft olika konstruktioner genom åren och de är dyra att byta ut. På min som var årsmodell 90 var det en teflonslist som skulle löpa på en aluminium "bana" teflonlisterna var det inte mycket kvar av så det blev till att göra nya, som tur va kunde jag få tag i teflonbitar som jag kunde såga ut nya lister av men det var lite jobb att göra detta. Jag pratade med en annan och han hade köpt nya luckor från Nimbus till ett hutlöst pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era inputs!

Saga 315 är faktiskt lite av min drömbåt men den är för dyr just nu... Saga 29 tror jag ha sett för 8-900tkr men är också lite i överkant och därav så tyckte vi att Nimbusen blev en schysst kompromiss!

Finns visst en Nimbus 310 coupe också som är nästan bättre och har samma U-formade soffa som jag tycker ser trevligare ut än i 29:an.

I slutänden är det ju pengarna som avgör... Har fått mina Saga 27 värderade till 170tkr som inbyte men den firman har inget annat bra att erbjuda just nu... Kommer hålla koll fram tills nästa vår och har några tips på likvärdiga båtar så dela gärna med er!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...