Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Georg_Ohm

Veckan före midsommar i Bohuslän...

Rekommendera Poster

DSC_0003_6_zps9fyn4jdi.jpg

 

Det var grått, mulet, en och annan regnskur, kallt var det också. Jag använde shorts några gånger, men frös.

Tidigare hade vi en svensk kvalitetsbåt, fast med en himla massa kapellduk, det var direkt omysigt. Detta är första hela säsongen med denna Triton, som vi döpte till "Ariel". Det är bara att dra igen skjutdörrarna och starta webastovärmaren. Nu kom ju sommaren, förra veckan, under helgens tur använde jag den yttre styrplatsen för första gången. "Sommaren är kort, det mesta regnar bort" nu är allt i sin ordning igen, svensk sommar på gång med regn och åskväder, känns tryggt.

De bohusländska bergen känns alltid så där blygrå i mulet väder, även om just dessa går i gulorange och ljusgrått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där båten ser ju inte så dum ut.

 

För några år sen la vi till tillfälligt på Stora Kornö. När vi närmade oss var det en kille som dök i från piren. Han var så fruktansvärt lik en yngre bror till en av mina seglarkompisar. Men det kunde det ju inte va. Seglarkompisens bror var ju över huvud taget inte intresserad av båtar och att han skulle ha nån båt hade jag aldrig hört talas om. Möjligtvis kunde han va delägare i deras pappas gamla plastade eka, som jag hjälpt kompisen att ta upp eller om det var sjösätta vid nåt tillfälle.

 

När vi laggt till kom killen (eller närmare Gubben) fram. Det var seglarkompisens bror. Han hade fått ett nyväckt intresse för båtar på gamla dar.

 

Han hade köpt sig en båt som hade samma stuk som din - fast mindre. Det var en väldigt "pen" båt. Skulle visserligen inte vilja ha nån själv, men det finns väldigt många fina båtar idag - även om de inte går att segla.

 

Gick för motor till Gåsö igår - från Lindholmen där vi övernattat.

 

post-106994-0-55639000-1469532453_thumb.jpg

 

post-106994-0-14097200-1469532567_thumb.jpg

 

När vi kom ut i farleden mittemot Grundsund Rullade vi ut Genuan och slörade hem. Det tog nästan dubbelt så lång tid som om vi hade gått för motor - men vad lugnt och skönt. En annan har det bra som trivs på sjön  och en båt under segel, blir en helt annan båt.

 

Fast i viss mån hyllar jag devisen "Måste man kryssa - så är man på väg åt fel håll.

 

post-106994-0-45023900-1469533127_thumb.jpg

 

Förhoppningsvis drar jag norröver i morgon.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där båten ser ju inte så dum ut.

 

 

 

Fast i viss mån hyllar jag devisen "Måste man kryssa - så är man på väg åt fel håll.

 

 

 

Förhoppningsvis drar jag norröver i morgon.

Tänkte väl att du skulle nappa på det betet, "selektivt agn" hade väl en sportfiskare sagt... Bergen känner du igen, alltför väl. Detta är en av de absoluta favoriterna längs kusten. Vi var faktiskt ensamma här denna dag, ja det kom nån som vände...

 

Nåväl, under de senaste sju-åtta åren har vi kollat på båtmässor, på så kallade "hyttbåtar" det har varit Targa, Minor/Sargo, Nord Star, och kanske nån mer. Ofta har extriören varit tilltalande, men interiören är ibland rena katastrofen, allt för mycket kompromiss. På ostkusten kallas dessa båttyper ibland för "advokatjeepar" en båt för penningstarka som vill kunna pendla var dag mellan Tjockhult och nån ö i ytterskärgården, snabbt, och inte behöver sova över ombord.

Mer statussymbol än båt alltså. Nord Star och i viss mån nuvarande Minor, som numera heter "Sargo" är väl dom båtarna i vårt tycke med bäst interiör. De få som finns begagnade betingar rätt höga priser, men å andra sidan ligger de länge kvar på Blocket.

 

Men så fann vi denna, strax söder om Stockholm, en kompis med ett skärgårdföretag hade en likadan en gång som taxi- och transportbåt, så jag kände till båttypen. Triton är byggd på ett av de välrenommerade varven på Orust, jag vet inte hur många som byggdes, men det har nog inte varit speciellt många. Senare årsmodeller hade ingen "flybridge" utan istället en större hytt. Sedan fanns det en fiske eller arbetsbåtsversion också, som man döpte till "Lobster", den hade en liten styrhytt, men stort akterdäck.

Så nu har vi tagit hem denna båt till det landskap där den en gång byggdes.

 

Hytten är förskjuten en bit åt bb, så sb-däcket är bredare än det på bb-sidan. Alltså en "gå-runt-båt".

Helst hade jag ju velat ha en båt med okomplicerad och rak axel, aq-drev med dubbelpropeller är ju käckt, men väldigt känsligt. En rak sexa, KAD43, på 260 Hk sörplar väl i sig omkring 1,7 liter/Nm har vi räknat ut, detta vid farter mellan 15-17 knop.

 

Det finns en traditionell förruff med kojer som är ungefär 180 cm långa. Akterut två långsoffor som är över 200cm och kan bli 80 cm breda. Toan är litet trång, men Jabscotoaletten med stor skål byttes ut mot en elektrisk med liten skål, så nu kan man vända sig inne på toan.

Jag bytte även ut kylskåpet mot ett med ASU. Det gamla sålde jag och fick bra betalt...

 

Seglat har jag gjort i många år, under uppväxten och senare. Då det blev aktuellt med köp av "riktig båt" omkring 1989 fanns det i övriga familjen inte plats eller kunskap för segelbåt. Den båtplatsen jag då hade tillgång till var grund, så det blev motorbåt, och det har fortsatt så. Men "en och annan" mindre segelbåt har funnits i familjerederiet, oftast med mig som juridisk ägare, men som utnyttjats av ffa. dottern.

 

Jag fick väl ett visst "kapellhysteri" förra sommaren, det var kärvande dragkedjor och fladdrande kapellduk som gav mig spader...

Så nu har vi en ombonad båt att sjösätta tidigt på våren och ta upp nån gång innan isen lägger sig.

 

Under vintern kommer denna båt att få en bra stävskena, eller en mjuk sådan, att vid behov kunna sätta i berget då det är svårt att bära av. Omkring 200 watt solcellspanel skall det bli, och ett nytt ankarspel (garantireklammation) ligger hemma i vardagsrummet. Några eluttag för 240 hushållsel, både för landström och inverter skall sättas upp också, samt litet småpyssel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det går väldigt bra att sätta i stäven i berget utan stävskena. under vattenytan. I stäven ovan vattnet har nån skruvat dit en teaklist och den får alltid känna på hemmabryggan vid tilläggning.

 

Att kunna trycka fast båten mot berget eller bryggan medans man hasar sig fram på fördäcket och försiktigt kliver i land är guld värd. Ett lårbenshalsbrott skulle innebära ett abrupt slut på seglarlivet, så lite skavd gelcoat är ett väl värt pris. Min båt är ju byggd 1979 - så den har väl - som jag - sett sina bästa dagar.

 

Redan tidigt i våras lovads jag - som jag gjort de senaste åren - att inga nya projekt, utan göra färdigt allt som jag börjat på men inte avslutat.

 

Sen har jag ankrat ett antal gånger i somras och ett ankarspel hade inte varit dumt. Då måste jag ta upp luckor i sittbrunnen till det helt dolda och oåtkommliga kubikmeterstora utrymmet på sidan av sittbrunnen, där det kunde va lämpligt att ha ankarkättingen.

 

Gör jag det på ena sidan kan jag lika gärna göra det på den andra, där det skulle bli ett utmärkt ställe för fenderstuv. Nu är det ju inga nya projekt, utan legat i röret länge, så det är ju egentligen inga nya projekt utan bara gamla som mognat till.  :huh:  :wacko:  :ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En parantes bara(kad43 har 230hk)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En parantes bara(kad43 har 230hk)

(Fasiken också, det förklarar ju varför den går så snålt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En parantes bara(kad43 har 230hk)

(Fasiken också, det förklarar ju varför den går så snålt)

 

 

Du kan få låna min motor när jag inte är ute - den är på de 30 hästarna som saknas. :ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...