Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Dj_Nimbusus

Vad hetter denne grej?

Rekommendera Poster

Hejsan.

På bifogat foto ses en grej som har suttit

på en Mercury Thunderbolt500 50hk. Hullet

är till bulten på styrarmen, så motoren

svinger, när man drejer på rattet.

Svensk och engelsk namn vil väre jätte

fint.

Tack på förhand.

post-109490-0-84134200-1469477703_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på länken för sprängskiss.....

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/50%20%283%20CYL.%29/0G290585%20THRU%200G589999/SWIVEL%20BRACKET/parts.html

Jag vet inte vilken årsmodell du har, men letade reda på ett exempel på en 50 Hk (3 cyl), där kan du själv leta vidare efter rätt del.

På Engelska så heter delen "BRACKET" 

På svenska så vet jag inte men "motorfäste för styrning"      :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Årsmodel tror jag är 1976, men da serie nummeret (kanadesisk, inte amerikansk) böjar på 706*** är det svårt att hitte. Men på: http://www.maxrules.com/merc_contents.htmlser det ut till att det är en '76.

Men "bracket" betyder väl tång??

Redigerad av Dj_Nimbusus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bracket betyder fäste.

edit: eller konsol.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar på det exemplet jag skickade i länken och tittar på del nummer 11 som påminner om den du har på din motor så ser du att den delen heter Bracket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micke-boat, jag får ingen foto, bara en qr kod och en strekkod.

Men tack för dit svar, det gör at jag nu kan gå på jakt efter min Bracket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej Dj_Nimbusus

Du använder säkert en mobil eller surfplatta och kollar på i så fall. VIssa av dessa sidor fungerar dåligt på platta/mobil, kollar du på dator så fungerar länken. Lycka till i jakten på din Bracket.

PS. Ser ju ut som du har alla delarna så har du ingen svetskunnig kompis så svetsar man ihop delarna du har  DS.

Redigerad av Micke_Boat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror mojängen ifråga har reservdelsnummer 39503 hos Mercury?
Blir iaf bra och få sökträffar med detta reservdelsnummer som sökterm vid bildgoogling, ser väl klart likt ut som i din bild? I sajten boats.net kallas den "bracket, remote steering", nästa steg är nog att försöka hitta detaljen hos svenska återförsäljare med ledning av reservdelsnumret.
(Då kan man också få reda vad prytteln kallas även på svenska - åtminstone bland återförsäljare - om än inte i folkmun.)

Tyvärr hittar jag ingen svensk återförsäljare för denna reservdel 39503, troligen för gammal motor och alltför lågfrekvent såld reservdel är nog f.ö. orsaken?

[Hmm... tvingas alltså själv gissa/ hitta på lämplig svensk benämning, kanske "styrmothåll" eller "styrvajer-fäste"?]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dj_Nimbusus

Du använder säkert en mobil eller surfplatta och kollar på i så fall. VIssa av dessa sidor fungerar dåligt på platta/mobil, kollar du på dator så fungerar länken. Lycka till i jakten på din Bracket.

PS. Ser ju ut som du har alla delarna så har du ingen svetskunnig kompis så svetsar man ihop delarna du har  DS.

Svetsa kan verka enkelt, men mitt i en lagarbana med gjuten aluminium är ingen "dans på rosor"! Det kan behövas skumma mängder magnesium i tråden och resultatet kan skifta på dagsformen. Köp en eller tillverka en ny i tex rostfritt kan inte bli så dyrt om man har en bit rör eller svarvar en lagerbana!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...