Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
laand

Toan suger inte sjövattnet

Rekommendera Poster

Hej

Min Jabsco toalett vill inte suga vatten från sjövattenintaget.

Jag behöver bara luta ner slangen till sjövattenintaget mot kölsvinet så kommer det vatten (självhäver). Suger jag i samma slang kommer det också vatten direkt men använder jag Jabsco Pumphus Twist´n Lock (http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/tillbehor-par-jabsco/pumphus-jabsco-twistn-lock) vill det inte fungera.

Fyller jag upp toalettskålen med vatten och ställer "omställaren" att "suga" vatten från sjövattenintaget så suger den inte men toastolen töms till septitanken.

Nu är jag inne på min 3:e NYA Jabsco Pumphus Twist'n Lock utan att det vill fungera.

Vad är det som är fel?

Tacksam för svar.

/Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ny packningssats och byt så funkar det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pilla isär, kola hur det ska funka, då kommer du nog på vad som e fel. Så har jag gjort. Har två såna en i varsin.det har varit ett, inte samma, fel på dom... minns ej utantill men simpelt när det är isär.

Ditt fel verkar vara uppe i handtagsventilerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att min toa är en Jabsco men har flera gånger haft samma problem som du. Det har alltid varit backventilen för inloppet som fastnat. Plockat isär och petat till ventilen (en kula) och problemet löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Behöver jag verkligen en ny packningssats? Jag har ju haft 3 helt nya Jabsco Pumphus Twist 'n Lock och i dessa finns det ju nya packningssatser.

Ja, det verkar som det inte tar tag i insuget utan fastnar på tömning till septitank dvs. det kan vara handtagsventilerna.

Frågan är vad jag skall titta på avseende backventilen på en Jabsco som bara är en gummidel, http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Toalett_Sanitet/Tillbehor_Toalett/BACKVENTIL_UTLOPP_JABSCO?id=05198 ?

/Laand

Redigerad av laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den backventilen du länkar till sitter på utloppssidan du ska titta i pumpdelen på sugsidan, där sitter en backventil som gör att du kan suga in vatten i pumphuset som sedan trycks upp i toaletten när du pumpar. Stänger inte den som det är tänkt åker vattnet bara ut igen genom sugslangen. På bilden är det den större fyrkantiga gummiklädda med en rund del i mitten.

post-85114-0-83965000-1469480240_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag blev aldrig vän med manuella toan.

Eltoan var ett lyft för mig och mina lika tekniskt obegåvade gäster

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-jabsco-12v-lite-flush

Jag byter inte tillbaka, initialt kostad den mer, men över tid (3år nu) så tror jag gapet minskar och till och medd ätsupp av morselatorkvarnen i eltoan :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den backventilen du länkar till sitter på utloppssidan du ska titta i pumpdelen på sugsidan, där sitter en backventil som gör att du kan suga in vatten i pumphuset som sedan trycks upp i toaletten när du pumpar. Stänger inte den som det är tänkt åker vattnet bara ut igen genom sugslangen. På bilden är det den större fyrkantiga gummiklädda med en rund del i mitten.

attachicon.gifmarin-6m-29045-3000_large_0.jpg

Hej

Förstod att jag hänvisade till fel backventil, men visste inte vilken den andra var.

Då har det varit fel på min gamla backventil + 2 helt nya från Hjertmans....!

OK, nu tar jag bort hela pumphuset så att jag kommer åt backventilen. Vad gör jag sen med backventilen?

Den kan ju bara sitta på ett sätt.

/Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev aldrig vän med manuella toan.

Eltoan var ett lyft för mig och mina lika tekniskt obegåvade gäster

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-jabsco-12v-lite-flush

Jag byter inte tillbaka, initialt kostad den mer, men över tid (3år nu) så tror jag gapet minskar och till och medd ätsupp av morselatorkvarnen i eltoan :-)

He

Får jag inte ordning på den manuella så får det bli en sån:)

/Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast beror detta på att den lilla spaken högst upp på pumphuset inte påverkar ventilen strax inunder, den med de runda mässingsbitarna på, på bilden ovan. Lätt att fixa.

Om du inte får iordning på detta så har jag en väl fungerande Jabsco "Twist and lock" med den stora porslinsskålen ståendes i källaran som jag hade tänkt sälja, toan alltså, källaren behöver jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS skriver att det varit lika på tre (3) nya toa, är det inte läge att utvidga sökområdet då?

Kanske stopp eller någon strypning någonstans på vägen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Som jag skrev, jag behöver bara luta ner slangen till sjövattenintaget mot kölsvinet så kommer det vatten (självhäver). Suger jag i samma slang kommer det också vatten direkt. Då torde det vara varken stopp eller strypning som är problemet.

/Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar nästan som du lyckats koppla ihop det fel, så du suger ur tanken och pumpar ut fel väg på nåt vis.

Koppla loss slangen som ska suga. Pumpa och känn efter med ex. tummen om det suger. Verkar orimligt att det ska vara fel på flera... om du inte fått en del av en serie i felproduktion.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh..

Följ slangen (den som självhäver) från bordsgenomföringen, till anslutningen som finns på baksidan av övre delen av pumphuset, en anslutning som är vinklad i ungefär 45 grader uppåt.

Litet högre upp på samma pumphus finns det en anslutning till, den kommer ut rakt, här skall det sitta en vit slang som för spolvattnet till toalettskålen.

Sedan finns det en grov anslutning, längst ned, fortfarande på pumpens baksida, den är 38 mm, och skall leda avloppsvattnet till septiktanken.

I denna anslutning sitter det en "strutformad" bakventil med tre slitsar i. Här kan det fastna små hårda kulor av avföring "mozartkulor" eller "harlortar", om nu nån besättningsmedlem producerar sådana, och då får man ingen pumpverkan, lätt att åtgärda men inte speciellt trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Till slut fann jag felet. Det var som sign Georg_Ohm skrev, det var i den "strutformade" backventilen felet fanns.

Jag har bytt hela pumphuset men inte bytt den backventilen som ändå fanns med i kartongen, vilket jag borde ha gjort.

Tack alla för engagemanget och tipsen angående min båttoalett.

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var ju "skitbra" att du fann felkällan.

I vår förra båt rensade jag denna "strut" många gånger varje säsong, hade tillockmed en speciell skruvmejsel för "ändamålet".

Det var alltid samma besättningsmedlem som gjorde hårda kulor.

Till slut tröttnade jag på att rensa denna backventil, så jag köpte en konverterinssats på Sesea och byggde om toan till eltoalett, den har ju en kvarn som mal sönder sådana kulor. Sedan dess har jag aldrig behövt rensa nån sådan backventil.

Det finns ett annat sätt också, att var dag ge något till besättningsmedlemmen som envisas med att producera dessa kulor, något som smörjer tarmen inuti, Laktulos eller liknande, linfrön med mera finns ju som mer naturliga hjälpmedel...

Jo, så jag kan säga att jag har god erfarenhet i att skruva med dessa toaletter, jag har även bytt packningssatsen några gånger, och vet då att om de där klaffarna högst upp i pumpen, om de kommer fel får man heller ingen pumpverkan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...