Micke9000 16 Postad 25 Juli , 2016 Hej. Har en vän med en båt som har en british leyland diesel 4cyl 2.5L Motorn har har kallstarts problem. Glödningen verkar fungera då den drar lika mycket ström som tidigare. Kör man på startmotorn så tänder den inte. Ger man den lite startgas så hostar den igång och går fint. När man sedan stänger av motorn och startar den innan den svalnat så startar den fint. Dieselpumpen är utbytt till en elektrisk pump för 2 år sedan. Misstankar föll på denna pump så den byttes mot en ny utan bättre resultat. Finns det någon som har en aning om vad som kan vara felet? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 Juli , 2016 Det kan vara så att startbatteriet är i dålig kondition, glödningen drar rätt så mycket ström, startmotorn drar ännu mer, när startmotorn går blir det inget över till glödtändningen, ingen glöd, ingen start då motorn är kall. Troligtvis blir det ingen ström till övers för den elektriska bränslepumpen heller. Men det kan ju vara annat fel också... Detta var en "aning" alltså. Du kan ju alltid koppla en voltmeter över startbatteriets poler när startmotorn går, och se hur mycket spänningen sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 Juli , 2016 (redigerade) Startmotorn går i normalt tempo efter man glödit. Batterierna är nya. Med vänliga hälsningar Micke Redigerad 25 Juli , 2016 av Micke9000 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2016 Det kan vara regulatorn som inte ger "order" till pumparna om full mängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 Juli , 2016 Regulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2016 Varvtalsregulatorn som styr bränslepumparna. När du "gasar" så är det regulatorn som påverkas, den i sin tur styr hur mycket pumparna ska ge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juli , 2016 Är du säker på att glödningen funkar ordentligt? Finns det någon indikering så att man vet att man glödat tillräckligt länge? Regulatorn ställer jag mig lite frågande till, då allt verkar funka bara maskinen varit igång, menman vet ju alldrig på sådana här distanskonsultationer. Matarpump bytt till el pump, ringer alltid lite varningsklockor då, brukar vara något problem med bränsleförsörjningen när man monterar det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 26 Juli , 2016 Kanske börjar motorn att få lite sämre komp. När den är varm räcker det för tändning men inte då den är kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2016 När en diesel ska starta står bränslepumparna i läge "Max". Regulatorn fixar detta med fjädrar. När motorn kommer upp i varv drar regulatorn ner pumparna. Under normala förhållanden kommer aldrig pumparna att stå i max-läge utom vid start. Att glödningen fungerar talar det faktum för att den tar lika mycket ström som tidigare. Om matarpumpen inte fungerade skulle motorn inte gå bra på fullvarv. Kompression och dåliga spridare kan vara ett problem men att alla fyra cylindrarna skulle bråka samtidigt? Jag skulle se om man kan se ställaxleln till pumparna och se att den verkligen står i maxläge, jag har ingen aning om hur det ser ut, jag är mera van vid större dieslar. Kallstartfunktionen är också något man bör kolla på och att man aktiverar den på rätt sätt. På VP 2001/2/3 ska man ställa gasen på fullt och dra i stoppreglaget för att den ska hoppa in. Kallstartfunktionen ska ställa pumparna i max och tydligen ibland se till att pumparna sprutar in lite tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 Juli , 2016 Idag startade motorn utan problem efter glödning. Jag börjar fundera på om det är elrelaterat. Tänk om det är fel i tändningslåset och att spänningen bryts till elpumpen när startmotorn går? Det skulle förklara varför den startar på startgas. Då motorn startat på startgasen läggs ju nyckeln tillbaka i tändningsläge och elpumpen startar. Vilket då gör att motorn fortsätter gå. Ska kanske mäta på elpumpen när startmotorn går. En tanke bara. Med vänliga hälsningar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2016 Tändningslås brukar skapa en hel del problem så det kan vara värt att testa. Matarpumpen borde hunnit mata fram tillräckligt med bränsle för att motorn ska åtminstone gör några försök att tända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juli , 2016 Hurdan glödning är det på maskinen? Funderade på om det är en glödspiral i insugningsröret med bränsleinsprutning, eller är det "vanliga" glödstift ner i varje förkammare? I läge ett, kanske bränslet inte räcker till både till förvärmning och insprutning (se tidigare inlägg om el pump) Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 Juli , 2016 Det ska vara fyra separata glödstift. Motorn har gått med ovanstående kombo i fem år. M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 6 Augusti , 2016 Nu är hela systemet luftat fram till huvudmatarpumpen. Därefter kommer ingen diesel till spridarna. Börjar misstänka att något hänger sig i pumpen som gör att dieseln ej når spridarna. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Augusti , 2016 En liten återkoppling i det hela. Huvudmatarpumpen var slut. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 En liten återkoppling i det hela. Huvudmatarpumpen var slut. Mvh Micke Vad menar du med Huvudmatarpumpen? Bränslepumpen (-arna) som lämnar högtryck till spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Augusti , 2016 Precis. Högtryckspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 Men det är fyra pumpar, en per cylinder? Visserligen har det funnits fördelarpumpar men en pump och en fördelare men de är nog borta för länge sedan. Lite konstigt att alla pumpar lägger av samtidigt, oftast är det en som börjar krångla. Sen kan det ju vara något annat gemensamt fel, spricka i huset eller regulatorn. Får du byta hela pumpen eller ska den renoveras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Augusti , 2016 Motorn är från 1964 så slitage fanns. Stopp funktionen var paj. Vingar i huset slitna. Axelglapp samt avlagringar av denna värld. Det övervägdes att köpa en ny pump. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 11 Augusti , 2016 http://www.sheafdieselservices.com/ Finns även på facebook. Kan tipsa om sheafs, se länk, De har utbytesystem på pumpar. Verkar ha hur mycket som helst av pumpar till brittiska dieslar. Skickade in min gamla simms/cav pump från en fordsexa till dem och den kom tillbaka på nolltid helrenoverad lackad 6 mån garanti. Allt ovan till en rimlig kostnad, betydligt billigare än att köpa en ny. Finns säkert fler företag som renoverar pumpar. Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blyk0l 0 Postad 11 Augusti , 2016 Vad gäller glödningen så är den seriekopplad, är en glödare trasig fungerar ingen av de övriga. Renovera pumpen, bättre och billigare. Ett tips är att kolla på Svensk Land Rover klubb, du återfinner dessa motorer i Land Rover serie bilar. Har man Land Rover så är detta inget ovanligt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 Augusti , 2016 Men det är fyra pumpar, en per cylinder? Visserligen har det funnits fördelarpumpar men en pump och en fördelare men de är nog borta för länge sedan. Lite konstigt att alla pumpar lägger av samtidigt, oftast är det en som börjar krångla. Sen kan det ju vara något annat gemensamt fel, spricka i huset eller regulatorn. Får du byta hela pumpen eller ska den renoveras? Nej, rotorpumpar är vanliga fortfarande. Nya går att köpa från tex Delphi som tillverkar CAV:s konstruktion DPA med flera varianter fortfarande. Sitter i mängder med mindre dieslar och båtmotorer. Men mekaniska pumpar överlag är ett utdöende släkte på dieslar i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Augusti , 2016 Nej, rotorpumpar är vanliga fortfarande. Nya går att köpa från tex Delphi som tillverkar CAV:s konstruktion DPA med flera varianter fortfarande. Sitter i mängder med mindre dieslar och båtmotorer. Men mekaniska pumpar överlag är ett utdöende släkte på dieslar i framtiden. Oj, där ser man. Vilka båtmotorer har sådana? Sökte lite men hittade mest traktorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 Augusti , 2016 Nej, rotorpumpar är vanliga fortfarande. Nya går att köpa från tex Delphi som tillverkar CAV:s konstruktion DPA med flera varianter fortfarande. Sitter i mängder med mindre dieslar och båtmotorer. Men mekaniska pumpar överlag är ett utdöende släkte på dieslar i framtiden. Oj, där ser man. Vilka båtmotorer har sådana? Sökte lite men hittade mest traktorer Tar man bara Penta så är det i princip alla från MD31 och neråt i storlek. Bosch har en egen variant av rotorpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser