PM47 0 Postad 25 Juli , 2016 Hej Ny på forumet och behov av tips och tricks.. Har en Evinrude 20 hk från 89 med lång rigg, manuell start och körning, som har ett flertal problem: Upptäckte att plastdetaljen som sitter kopplad i växelspaken (kallas actuator cam i sprängskiss) gått av vilket gjorde att det inte gick att dra runt startsnöret. Plungen flyttades inte när jag växlade utan låg i låst läge hela tiden. Köpte ny reservdel. Trögt att få dit men det gick med viss våldsverkan. Skulle försöka plocka bort växelhuset också, vilket inte gick bra..satt som berget, så jag fick nöja mig med att byta oljan. Skruvade dock bort alla tre skruvarna på växelhuset, och där är kanske ett av problemen, återkommer. Oljan var fin, inte grå. Insåg att jag hade lossat en skruv för mycket när jag skulle fylla då det rann ut i hålet bredvid påfyllningen..Skulle skruva tillbaka skruven med pin på (kallas pivot pin) men den passade inte. Efter några försök och skruvande lite av varje så gick pinnen in. Sen fyllde jag på olja. 1. Vi provstart upptäckte jag att i växelspakens neutralläge så roterar propellern. Vid körning i hav så verkar det som att jag bara får i backen..Har detta nåt att göra med min pivot pin-skruv? Känns som att jag lyckats ändra om i växellägena.. 2. Trots nya tändstift är motorn svårare än nånsin att starta. Tidigare har den gått igång på ett par drag, nu krävs fasligt massa starter. Dessutom så är choken efter ett par drag helt stum och går inte att röra. Vad kan det vara tro? 3. Har upptäckt att samtliga gummiupphängningar mellan rigg och upphängning har gett upp. Vulkningen gummi-plåt har släppt. Ena sidogummiupphängningen saknas och andra går att återanvända. Reservdelar här skulle gå på 1200 kr styck! Försäljaren sa att ett alternativ var att "steloperera", och det är väl den vägen jag får gå. Någon som har gjort detta tidigare på nåt sätt? Tänkte försöka hitta billigt gummielement och bygga fast på nåt sätt. Som ni läser så är det en motor so mär på väg att ge upp, men vill prova att fixa och ha den några år till.. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 1 Augusti , 2016 Hej igen många tittar men ingen med en idé? Det är 1 och 2 som behöver lösas. Gummi upphängningen hittade jag på ebay i usa för 2 dollar styck. Blev 300 kr m frakt vilket betydligt billigare än Butikspris.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Augusti , 2016 Lite bilder mm. Skulle kunna hjälpa. All mekanik brukar gå att sätta ihop utan våld, om det inte är ex. Lager med presspassning. Man måste kolla funktion samt hur och vilken ordning saker kan sättas ihop... på nåt sätt får jag känslan att du har hyfsad koll på vad olika prylar är och heter.. däremot, gud förbjude (eftersom jag alltid hävdar att alla kan göra själv istället för att betala för att någon annan ska göra själv).... får jag just vibbarna.... låt någon annan försöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser