jedh 2 Postad 24 Juli , 2016 Ska installera toatömning och inser att det gamla avluftningsröret med 12mm ytterdiameter inte kommer vara tillräckligt. Tänkte installera en svetsfri tankgenomföring för nya avluftningen http://www.kf-maritim.se/shop/product/svetsfri-tankgenomforing?tm=natbutik&acr=1 Någon som har bra tips på hur man "pluggar" det gamla avluftningsröret utan att riskera läckage eller lukt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2016 Det klassiska är väl en skruv av lämplig grovlek i slangen, och en slangklammer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 24 Juli , 2016 Jag har halvtumsslang som avluftning, räknar med att tillräckligt med luft ska kunna tas in genom toan. Testade och det tycks funka, om det inte finns något stopp typ kvarn mellan toan och tanken. Testa innan du lägger en massa tid och pengar på något som kanske inte behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 24 Juli , 2016 Jag har halvtumsslang som avluftning, räknar med att tillräckligt med luft ska kunna tas in genom toan. Testade och det tycks funka, om det inte finns något stopp typ kvarn mellan toan och tanken. Testa innan du lägger en massa tid och pengar på något som kanske inte behövs. Toan har låsfunktion i pumpen för att det inte ska gå åt fel håll från tanken i toan. Osäker på om den släpper igenom tillräckligt med luft. Den nya tankgenomföringen verkar inte allt för knepig att installera när jag ändå ska installera tömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juli , 2016 Om röret som sitter där har mindre diameter än det hål du behöver ha för den nya luftningen. Kan du inte helt enkelt ta ett klent borr 3/4 mm och borra ett antal hål tät,tät runt det befintliga röret, som man brukar göra när man inte har nån lämplig hålpunch eller hålsåg. Sen får man ju "fräsa bort" resten matral med borren. Du måste borra så tät det går. Det går visserligen åt några borr, men dom där klena borren är ju ändå en förbrukningsvara. Sen filar du upp hålet till rätt dimension och monterar din nya luftanslutning på samma plast som den gamla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 25 Juli , 2016 Vi har en 3 m lång 12 mm avluftningsslang och det funkar utmärkt. Tänk på att du egentligen inte behöver bygga om så mycket, bar sätta ett t-rör mellan tank och skrovgenomföring. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juli , 2016 Ett par kommentarer: "Låsfunktion" är det inte bara den vanliga backventilen i form av en gummiflärp ungefär. I så fall är den inget hinder. Att förstora hålet med många småhål borrade i rostfritt, puh!! Jag skulle kapa bort röret med vinkelslip och sedan slipa upp hålet med Dremel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Juli , 2016 Ett par kommentarer: "Låsfunktion" är det inte bara den vanliga backventilen i form av en gummiflärp ungefär. I så fall är den inget hinder. Att förstora hålet med många småhål borrade i rostfritt, puh!! Jag skulle kapa bort röret med vinkelslip och sedan slipa upp hålet med Dremel. Jo det är också ett sätt så gott som något. Sen beror det ju på vad man har för utrustning. Alla kar inte vinkelslip och dremmel - som du och jag. Sen - vis av erfarenhet - tror jag att för många blir det precis lika mycket "pust stånk och stön" med vinkelslip/dremmelmetoden, om inte mer. Hur lätt eller svårt ett hantverk är att utföra, beror ju på vana. är man inte hantverkare och tror att allt löses med appar, så är ett sånt jobb ett litet helvete. Är man van - så gör det sig nästan själv. Man har alltid varit med om jobb som har varit betydligt värre. Som Makey säger - så kan det tom va helt onödigt. Det var min första tanke, men det svaret hade ju inte varit nån riktigt svar på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 25 Juli , 2016 Tack för förslagen Funderar på att göra en variant och kapa gamla röret med vinkelslip och sedan såga ut nya hålet för genomföringen (35mm) så att det gamla hålet kommer innanför hålet för nya genomföringen. Spontant känns det enklare än småhål eller dremel. Tror ni det kan fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juli , 2016 Vad har du för tjusigt verktyg som kan såga i rostfritt? Ett sånt skulle jag vilja ha. Thalatta:Min vinkelslip och fuskdremel från biltema/jula kostade väl nån hundring och är ovärderliga om man envisas med att ha båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 25 Juli , 2016 (redigerade) Nja, något superverktyg för att såga rostfritt har jag inte. Hade hoppats att en kvalitetshålsåg skulle klara 4,75 mm aluminium. Måste dubbelkolla att den verkligen är aluminium och inte rostfri när jag är i båten i morgon. Redigerad 25 Juli , 2016 av jedh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juli , 2016 Tack för förslagen Funderar på att göra en variant och kapa gamla röret med vinkelslip och sedan såga ut nya hålet för genomföringen (35mm) så att det gamla hålet kommer innanför hålet för nya genomföringen. Spontant känns det enklare än småhål eller dremel. Tror ni det kan fungera? Jo det är ju den bästa varianten. Problemet kan ju kanske va centrumborret, men man kan ju slå i en träplugg och borra i denna. Du får ju ett runt och fint hål redan från början. Sen tar man ju inte för givet att alla har kvallitetshålsågar. Jag har en fruktansvärd mängd verktyg för det mesta, men drar mig ofta för att köpa en bra hålsåg för att bara göra ett hål. Båtägare klagar alltid på att allt till båten är så fruktansvärt dyrt och en bra hålsåg som klarar rostfritt är definitivt inte gratis. Jag har några stycken för hål av speciella dimensioner som jag gjort många av vid samma tillfälle - i trä. För alla andra dimensioner kör jag en massa hål borr av små dimensioner och rundfil eller Dremmel - om det finns ström. Ibland kan det va mer jobb att dra fram ström än vad det är att fila till ett enstaka hål för hand. För att borra använder jag i regel batteridrivna borrmaskiner och skruvdragare - även om det finns 230-Volt framdragen. Sen är det trevligt att jobba "för hand". Det låter inte så illa och det dammar i regel mindre - fast det kan ju ta några minuter längre tid. Jaså - din skithustank är kanske i aluminium. Det är kanske inte det först materialet jag tänker mig, men varför inte. T-sprit brukar man väl använda när man bearbetar aluminium. Hörde nån gång att man använder såpvatten i stället. Jag har inga tjusiga verktyg för att såga i rostfritt - men visst finns det - arbete med järn och metall hör inte till mina favoriter, men gillar man att på amatörnivå hålla på med båtar råkar man ju på det mesta. Allt går ju att lösa på olika sätt och bor man på en liten ort, så känner man ju de flesta hantverkare i olika yrkesområde. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juli , 2016 Det finns lite olika kvaliteer av rostfritt, vissa äter proffshålsågar något kopiöst. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 26 Juli , 2016 Om man vill köra hålsåg utan att ha centrumstyrning p.g.a. befintligt hål, så brukar jag köra hålsågen igenom en skiva MDF eller dyligt sedan centrera skivan rynt befintligt hål och fästa den med tvingar eller stå på den. Då får man en utvändig styrning av hålsågen. Jag har använt den metoden när jag bytt från Electrolux-ventiler till solcellsventiler som är 10mm större i diameter. Det ger snygga hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser