Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Silverfox

bravo 3 glapp i sidled

Rekommendera Poster

Hej !

Har varit ute på första semesterturen med familjen i vår aquador 27 Ht och lyckades på öppet vatten köra på något så att drevet tiltades upp (tror jag iaf) Det var nog ingen hård smäll snarare en duns men propellrarna kaviterade o tappade fart, kan ju varit nåt annt skräp i vattnet med gren eller dylikt som gjorde att det blev så.

Drog av på gasen direkt men såg inte vad det kunde varit. 

Blev ju orolig men båten går som den skall och inga vibrationer eller annat tyder på nåt fel, har badat och känt efter både drev o propeller förefaller vara oskadda.

Dock märker jag att drevet glappar i sidled ett par centimeter om man tar tag och ruskar det. Har ingen aning om det var så innan då jag aldrig tänkt på det. någon som har koll på ifall det brukar vara så? skapas det tryck från styrservon som fixar det när man startar motorn?

Har alltid haft ett glapp på ca en centimeter eller så i styrningen men så var det på min förra båt med så antar att det är svårt att få bort,

Verkar ju vara ok men man får ju en del funderingar :(

/ Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget fel. Hydraulventilen i servocylindern gör att det går att röra drevet i sidled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! kommer ju inte ihåg hur det var vid sjösättning då jag inte hade anledning att leta fel. Blir ju lite nojig när det hänt och man letar fel överallt. Glömde skriva att det är när drevet är upptiltat om det har nån betydelse. Annars måste jag ju bada igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...