Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
morski

Evinrude 2.3 går ej att gasa på!

Rekommendera Poster

Tjena!

Min tvåtaktare 2.3hk från 1996 går plötligt ej att gas på, motor fungerar bara i tomgång. Jag körde oftast med halv-gas då det rycker till om jag gasar ännu mer. Nu kan jag inte gasa alls, den kvävs och stannar. Kan startas lätt efter stopp men går ej att gasa igen ändå. Har inte provat den igen efter att den har blivit kall, ska kolla i tunnan....kylvatten ran ut normalt i alla fall från motor. Vet ej vilka mänger vatten det ska bli. Den pinkar. Tror mest på problem med bränslet, luft på locket kommer in i tanken utan problem. Om jag öppnar locket till motor så är det bara liten förgasare jag ser och några små slangar...är nybörjare i sammanhanget. Tips? TACK :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ur tändstiftet och kolla hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... händer absolut ingenting när du gasar, eller händer väldigt lite..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... händer absolut ingenting när du gasar, eller händer väldigt lite..?

Den hostar lite och sedan stannar motor...om jag släpper gasen i tid då jobbar motor vidare i tomgång. Ska kolla tändstift imorgon kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så enkelt som att du har avlagringar i förgasaren? Liknar mina problem med motorsågen när den har stått länge. För mig brukar det lösa sig efter en stund med den miljövänliga bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dålig / gammal bensin?

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så enkelt som att du har avlagringar i förgasaren? Liknar mina problem med motorsågen när den har stått länge. För mig brukar det lösa sig efter en stund med den miljövänliga bensinen.

Ska köra lite k-sprit kanske, bränslet är en månad gammal. Det är väl inte illa? Vet inte heller om mer eller mindre 2-takt olja påverkat motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har konstaterat att 2-takts olja som jag körde med i ca.6 timmar är inte för utombordare utan till "landsmaskiner"...vad det nu är för skillnad. Det blir sprit för förgasaren och ny blandning av 2t-olja och bensin så får jag prova det går att gasa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde en timme idag och från starten gick det inte att gasa, kvävning. Efter en minut gick det bra att gasa. Fattar noll men det gör inget medan motor gör sitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...