Jison 0 Postad 23 Juli , 2016 Hej, Har precis kommit tillbaka till hamn efter att ha varit med om något oroväckande! Ursäkta för ett långt och kanske rörig text, men jag försöker få med så mycket som möjligt! Jag låg och marschade på ca 3800 varv när motorn plötsligt började tappa kraft! Jag sänkte då varvtalet till ca 3000 och då gick den stabilt, men när jag ökade varvtalet så smällde/slog det i motorn. Gick ner i varv och puttrade och då går motorn till synes stabilt och jämnt! Jag testade sedan att försiktigt varva upp motorn till 3000 varv igen och genom att trimma drevet kunde jag komma upp i plan. Men, när jag hade kommit upp i 3000 varv igen och trimmade drevet så smällde/slog det i motorn igen! Varje gång jsg trimmade drevet så smällde/slog det. Efter det så gick jag ner i varv och puttrade hem! Värt att nämna är att motorn har gått mer än vanligt idag (ca 6 timmar), mycket puttrande, men stundtals även marschfart. Motorn är som sagt en mercruiser 5,7! Vad kan vara tokigt? Stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 23 Juli , 2016 Är det inte ngt med drevet, typ Drivknut/lager eller så. Vad händer om du varvar upp motorn utan växel i? Smäller det då oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 23 Juli , 2016 Är det inte ngt med drevet, typ Drivknut/lager eller så. Vad händer om du varvar upp motorn utan växel i? Smäller det då oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jison 0 Postad 23 Juli , 2016 Hej! Hmm, jag testade faktiskt aldrig att varva upp med växeln ur dumt nog, ska göra det direkt imorgon! Det jag märkt när jag trimmar drevet i låg fart i vanliga fall är att motorns varvtal går ner något under tiden jag trimmar. Har aldrig funderat på varför förut? Är det så på alla båtar? Jag fick ju samma beteende både när jag försökte gasa över 3000 varv (med växel i) och när jag trimmade drevet vid 3000 varv. Men på tomgång/låga varv med växeln i så gick drivpaketet som vanligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jison 0 Postad 25 Juli , 2016 Hej! Då har man varit ute och provkört och den gick precis som den skulle! Var inne och pratade med marinan och det enda de kunde utesluta är egentligen något allvarligt motorfel! Att jag kunde återskapa felet genom att trimma drevet kan dock tyda på att mina batterier börjar bli dåliga! Så på kort sikt rekommenderade de ingen åtgärd! Däremot ska jag passa på och byta ut min batteribank så att jag vet att dem är fräscha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser