Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Gäst John

trög stryrning

Rekommendera Poster

Gäst John

Hej ! Har köpt en mariner 440 -78 med en johnsson utombordare 40h.OMC reglage. Problemet är att man får ta i för kung å fosterland när man ska styra har smörja alla nipplar jag kan hitta....nån som vet vad felet kan vara....tacksam för tips !!!!

post-0-1394234383,3056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara teleflexen som kärvar ?Testa och koppla bort styrningen på motorn och vrid motorn för hand om den går lätt så borde det vara vajern :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

tackar för tipset...antar att teleflexen är vajern ?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jajamensan :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en justeringsskruv på rattnavet för just hur trög styrningen ska vara. Sitter under ratten, ovan pulpeten. Så har jag det på min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Jo jag har haft två separata tröghetsproblem på en Ryds 480 med teleflex. Det ena var ratten som hade kärvat. Jättetråkig att köra. Skruvade bort ratten och torkade och putsade och smorde. Helt som nytt! Det andra var när vi skulle sälja båten och köparna var så på hugget att vi inte fått ordning på baljan utan hade just börjat att tömma henne på vatten. Styrningen hade fastnat helt! Det var då axeln som utgör det sista i teleflexen, en stålstång på c:a 1/2-metern som går igenom överdelen i motorns fäste. Den ska smörjas och någon gång tas isär helt kan jag tänka. Följden blev att hela teleflexen fick bytas ut då jag försökte dra runt ratten med råstyrka. Teleflexens styrning av vajern vid ratten sprack. Sällsynt plastigt skräp. Måste skötas som babysar. 5000:- billigare blev den så köparen var nöjd. Ha inte för brått när du ska sälja en Ryds på våren Skaffa köbrickor. Stäng av mobilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan !

Har precis samma problem med att styrningen är trög, är det så att man skall kunna vrida motorn för hand om man kopplar bort styrningen, även att det är en 70 hk.

/MVH Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har med en ryds går tungt som tusan men har smörjt vajern men var sitter den grejen nån sa man justerar trögheten på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är bara vajern för motorn svänger jag lätt för hand har du någottips finns det nån justering eller något för motorn är uppsmörjd i alla leder mvh jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PÅ min sitter det en slangklämma under ratten för att justera trögheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okaj men jag löste det igår fan vad skönt o va ute efter en hel vinters mekande med det j.v.a tändsystemet men nu gå det igen mvh jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släppte inte frun ut dig innan Du var klar???  smiley-yell.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

joda det gick bra men vilket krabb det kan va under den där lilla pladstkåpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...