Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Chepparen

Motorn smälde till

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle ut ett par dar med frugan och har en volvo penta md17c renoverad 81 års modell kom ut till inloppet av björlanda kile då smal det till jag stanade motorn och undersökte vad som hade hänt och då komm jag underfund mred att det fans oljestänkk över generatorn och svänghjulet, jag startade motorn och kom i hamn efter 10 minuter, kontaktade jag volvo penta som sade att antingen var det olepummpen eller packboxen bakom svänghjulet som hade pajat, hur vet jag det, för att få reda på det måste man lyfta motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, detta med smäll och plötsligt oljeläckage låter besvärligt.
Fast detta att motorn funkade för tillbakafärd får väl räknas på pluskontot.

Boatinfo.no har många verkstadshandböcker, om jag nu törs att återigen tjata om detta.
Förmodligen har du riktigt trångt motorutrymme eftersom du måste lyfta motorn för att komma åt packningen bakom svänghjulet (A i skissen nedan) eller oljepumpen.

Penta själva gissade alltså på dessa två möjliga läckageställen, verkar klart rimligt. För enligt fotot nedan är nog dessa två ställen misstänkta om olja hamnat på generatorn som sitter strax snett upp åt höger utanför bild. Bilden lånad f.ö. HÄR.

[brusten packning (A) vid vevaxelns svänghjul har knappast nåt högre tryck, men med axelns snurrande kan det nog ändå stänka snett uppåt höger till generatorn? Oljepumpen B ligger närmare och där är trycket högre. Vid C finns något som ser ut att kunna vara oljepumpens inskruvning för regulatorn? Riktad som en kanon snett uppåt höger mot generatorn. Där är trycket stort, kanske har den lossat eller läcker? (Ifall den lossat helt skulle nog oljetrycket bli noll och motorn skurit, men men??) Den kommer du kanske åt att undersöka litet, kanske sticka ner en kamera och fota - eller fota via en liten spegel?]

Bara en fundering, men även rätt osannolika felorsaker bör väl alltid kollas först ifall det är tillräckligt lätt utfört!?
Skulle försökt kolla hur läckage-oljan utbrett sig, är det mer olja i vissa områden och då funderat på hur kan den ha hamnat där, högtrycks sprut, centrifugerats av axels rotation, runnit dit av tyngdkraft etc. Och hur lät "smällen" egentligen, svårt att beskriva ljud i text naturligtvis, men kanske kan du hitta några vardagliga ljud som alla känner till att jämföra med?
post-86835-0-23643600-1469304488.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...