Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
linher

Volvo penta 200D som efter en timmes körning lägger av! Ligger fast ute i Stockholms skärgård!

Rekommendera Poster

Jag har en flipper 850 med en välvårdad Volvo penta 200d från 1980. Vi var ute i tre veckor med båten, inga problem alls. När vi sedan precis nådde vår bryggplats i vår hemmahamn stannade den. Efter en dag åkte vi ut o testade och motorn startade på en gång o lät bra. En vecka senare, igår, skulle vi ut över helgen. Åter igen motorn starade fint och vi gick från Ingarö till Nämdö, körde i ca 45 minuter. Precis utanför båtmacken när motorn gick ner i varv dog den. Vi blev inbogserade på macken men motorn vill inte starta.

Vad kan problemet vara när motorn lägger av efter en stunds körning o när den går ner på låga varv?

Hälsningar från oss som är fast på Nämdö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flipper 850 med en välvårdad Volvo penta 200d från 1980. Vi var ute i tre veckor med båten, inga problem alls. När vi sedan precis nådde vår bryggplats i vår hemmahamn stannade den. Efter en dag åkte vi ut o testade och motorn startade på en gång o lät bra. En vecka senare, igår, skulle vi ut över helgen. Åter igen motorn starade fint och vi gick från Ingarö till Nämdö, körde i ca 45 minuter. Precis utanför båtmacken när motorn gick ner i varv dog den. Vi blev inbogserade på macken men motorn vill inte starta.

Vad kan problemet vara när motorn lägger av efter en stunds körning o när den går ner på låga varv?

Hälsningar från oss som är fast på Nämdö

Hur är det med bränslefilter? Luftning till tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på dubbeleriks rekomendation i första hand kolla bränsletillförseln, filtret, bränslepumpen och ledningar och slangar.

Sedan kan man misstänka temperaturfel, något som slutar att funka när det blir varmt är ofta gamla tändspolar och kondensatorer, dessa borde vara märka med "bäst före datum". Men som sagts, börja med att kolla så att maskinen får bränsle!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla automatchokens funktion. Om den hängt sig kan det resultera i att den går så mycket för fett att den stannar på låga varv när den är varm, det brukar inte märkas så tydligt om ens alls på högre last/varv. Spjället ska vara fullt öppet när motorn är varm. Går den att starta nu när motorn kallnat?

 

En döende spole brukar visa sig på högre varv först, dvs omvänt mot vad du upplever.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...