benny_b 7 Postad 23 Juli , 2016 Hej! Märkte nu när jag är ute med båten att det luktar illa. Trodde det var avloppet som spökade. Men när jag höll på vid stickkojen så kändes den fräna doften mer skarpt ( under stickkojen har jag batteribanken). Lyfte luckan och hörde det "fräste" lite om batterierna och doften var mer skarp. Drog givetvis ur laddaren direkt. Men kan jag mäta batterierna om de är ok? Har en batterivattenprovare. Men finns det fler sätt? Och är batterierna helt förbrukade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juli , 2016 Först så kolla att vätskenivån är ok i batterierna, om inte fyll på omgående. Mät sedan vilospänningen på varje batteri separat, bör vara runt 12,7 V. Om något batteri visar bara 12 volt eller mindre så är nog risken stor att det tackat för kaffet, man kan ju prova att ladda ett sådant batteri separat för att se vad som händer. Det här ger bara en första indikation på hur batterierna mår, man bör även göra ett belastningsprov med tex en halvljuslampa, brukar ligga på runt 55W. då ser man hur snabbt batteriet tappar spänning. Ett skadat batteri kan se bra ut på vilospänningen men när man belastar så dippar den ganska snabbt. Syravikten är naturligtvis också en indikator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 23 Juli , 2016 Kolla även laddaren, så att den inte ger för hög spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2016 Prio ett !!!! Vädra för f..n!!! knallgas låter inte så farligt men är mycket explosivt. Håll inte på och pilla i båten innan gasen är utvädrad, då minsta gnista kan få katastrofala konsekvenser. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 23 Juli , 2016 Prio ett !!!! Vädra för f..n!!! knallgas låter inte så farligt men är mycket explosivt. Håll inte på och pilla i båten innan gasen är utvädrad, då minsta gnista kan få katastrofala konsekvenser. Kalle Vädrat och batteriet som är boven är urplockat. Helt torrt i cellerna... Trots att det är slutet sk underhållsfritt. Laddaren är en CTEK 300M. Då uppdatering och omdragning av elen var en punkt jag skulle göra efter semestern (semestern pågår) så får det prioriteras upp och göras nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2016 Kanske inte ditt problem, men så fort en båt kommer på förlängningsladds avstånd från ett elurtag åker sladden in och sitter där tills sladden inte räcker längre. dvs när båten lämnar platsen. Med andra ord, det laddas ganska mycket i onödan! Laddare som inte är optimala för att funka som spänningsaggregat. För att inte tala om alla elsystem som byggs om efter ägarbyte, för att föregående varit en riktig klant, detta kan man höra från varje ägare i många led bakåt. Kalle/ som i skälen och hjärtat är snäll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2016 En laddare ska inte koka sönder ett batteri. Och som Kalle säger, det laddas mycket i onödan, det är nog det vanligaste sättet att ta livet av batterier idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser