alekks 0 Postad 22 Juli , 2016 Hej! Jag har blivit med båtplats och har börjat fundera på vad jag vill ha för båt. Skulle jag drömma så är det nog någon träbåt typ Pettersson-stuk. Men verkligheten kommer snabbt ikapp med två barn och alldeles för många andra projekt ger mig inte överdrivet mycket tid över till att sköta om en träbåt. Och då har vi inte ens berört ämnet om min erfarenhet och/eller kunskap Jag har själv inte haft båt tidigare, men pappa hade en uppsjö med båtar när jag var liten. Han gick bort tidigt så jag fick aldrig chansen att ta del av hans kunskaper. Det jag har tid med är en mindre(?) plastbåt(?) som jag skulle vilja kunna övernatta enstaka i, ingen hög standard bara att det finns möjlighet/plats att ligga ned två vuxna och två barn (just nu under 2 år). Det jag tittat lite på är tex Ryds Tumlare, Örnvik 510 HT. Finns det några andra jag ska/bör kolla på? Smärtgränsen ligger väl på runt 50 000 kr. Men finns det bättre alternativ för en mindre prislapp är ju det alltid trevligt Min båtplats är drygt 2,3m bred så Vad får jag plats med egentligen? Inte mycket över 2 meter bred gissar jag på? Dessutom är det relativt grunt på min plats, just nu är nivån rätt okay, men tidvis är den mycket låg - just nu är det ca 60cm till botten. Bryggföreningen tittar på att muddra i höst så det kanske inte är något problem till när jag skaffar mig en båt. Det blev en lång trådstart... Hoppas jag inte tråkade ur er Jag tackar för att ni tar er tid att hjälpa till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juli , 2016 Flipper 510ht är trevlig för sin storlek och brukar finnas med nyare motorer i den prisklassen. 2m bred, så den är nog i gränslandet av vad som går. Annars tycker jag att Marieholm Concorde Ht är trevliga. De är 1,9m breda. Som nybörjare är mitt råd att köpa en båt med så ny motor som möjligt. Att putsa upp en sliten båt är mer tid än pengar, men att renovera en rasad gammal motor är inte för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 22 Juli , 2016 Flipper 510ht är trevlig för sin storlek och brukar finnas med nyare motorer i den prisklassen. 2m bred, så den är nog i gränslandet av vad som går. Annars tycker jag att Marieholm Concorde Ht är trevliga. De är 1,9m breda. Som nybörjare är mitt råd att köpa en båt med så ny motor som möjligt. Att putsa upp en sliten båt är mer tid än pengar, men att renovera en rasad gammal motor är inte för alla. Tack för tipsen! Vad är rimligt att räkna som ny motor? Såg en annons där motorn var från 92 tror jag det var. Är det helst under 20 år eller under 10? Är det något man bör kolla efter som är vanliga problem/fel på en sådan här typ av båt? Tack än en gång för din hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 23 Juli , 2016 Jag har en Örnvik 510 på en 2 meters plats, min granne har en liten segelbåt, det är precis så att fendrarna får plats, å andra sidan ligger båtarna där dom ligger, man behöver knappt förtöja. Det är Y bom med 4 meter mellan. Själva båten kan jag inte rekommendera, den är väldigt opraktisk, dåligt med förvaring, och dom är väldigt grunda. Man sitter dåligt, sittbrunnen är liten, akterdöcket onödigt långt, man måste kliva i motorbrunnen för att lyfta motorn. Jag har inte haft nån annan HT båt, men flera äldre sportbåtar som varit mycket mer praktiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 23 Juli , 2016 Får du in en båt sem är 2,15m så skulle jag rekommendera Örnvik 530/535 med så ny tvåtaktare som möjligt. Vill du ha ett klassiskt förslag så är det Fjordling 17 ht 2,13m med en mercury tower of power på akterspegeln. Ryds tumlare kan jag bestämt avråda ifrån haft en och den var inte bra på något sätt..... Annars Marieholm Concord DC/HT som Mange 249 rekommenderade är ju oxå en klassisk båt som är lite smalare än dom jag rekommenderade. Concorden är väl inte jätte lätt driven kräver minst ca 70hk för att gå bra men tyngd och skrovform gör den riktigt trevlig även i lite krabb motsjö är ju en Roslagsloppsvinnare ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 23 Juli , 2016 Ockelbo HT 19 2,10m kanske kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 25 Juli , 2016 Tack alla för alla fina tips på båtar och vilka jag ska ta mig ett extra varv fundering på. Som det ser ut just nu så är nog både Örnvik och Tumlaren borträknade. Concorden verkar vara en omtyckt modell, de säljer som smör på olika annonssiter åtminstone! Fjordling 17 såg också väldigt intressant ut! Så det står nog mellan de två just nu. Ockelbo 19 såg extremt stor ut, är den verkligen inte bredare än omkring 2 meter?! Tack ännu en gång för er hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 30 Juli , 2016 Enligt Ockelbo klubben så ska den vara 2,10m http://ockelboklubben.hemsida24.se/modellbeskrivning/ht19-c19-s19-3176512 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Juli , 2016 En Ockelbo HT19 har jag haft, lång tid. Att sova två vuxna och två barn får anses som nödåtgärd... Båten har tomt under fördäck och skaffar du en formskuren madrass så kan man sova två vuxna där. Men trångt och hårt och inte högt i tak... Stolarna på min Ockelbo kunde jag göra om så det blev en lång "soffa" men jätteobekvämt. Trötta barn, möjligen. Fjordingen går bättre i sjön men kräver större motor pga att den är mer v-bottnad. Och är mindre, smalare. Tror du ska gå upp i storlek om du ska få med hela familjen som nöje, övernatta, se utskärgård. Annars kan du köpa en styris istället och bara åka dagar med fint väder? Större båt går inte in på din plats, jag fattar. Men ibland går det att byta, låna, övertala, muta eller hyra. Här är ett tips Äh...hittar inte den, en avlägsen bekant sålde. Får återkomma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Juli , 2016 Hittade en Karlö 28 för 100 papp. Prisvärd tycker jag, bara som reflektion och alternativ. (Det är den i Nacka jag tänker på... ) Annars är Albin 25 en bra nybörjarbåt, med egen akterruff för barnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alekks 0 Postad 1 Augusti , 2016 Hittade en Karlö 28 för 100 papp. Prisvärd tycker jag, bara som reflektion och alternativ. (Det är den i Nacka jag tänker på... ) Annars är Albin 25 en bra nybörjarbåt, med egen akterruff för barnen. Tack för svaret! Byta plats eller hyra annan eller dylikt är inte aktuellt. Båtplatsen jag har hör till min fastighet där jag har mitt fritidshus. Ingen annan har någon större båt än kring 2 meter bred och 5-6 meter lång. Delvis pga av att båtplatserna är något olika stora, skiljer en dec mellan några, av någon anledning. Delvis pga djupet, vilket visserligen ska åtgärdas inom kort. Dock blir ju inte platserna bredare för det. Vår absoluta smärtgräns går vid 50k, helst vill vi ligga runt 25-30k, så något för 100k finns inte ens med på kartan. När det gäller övernattning med familjen är det inga tonåringar som kräver utrymme och har komfortkrav. Tanken är att det ska vara lite som att tälta - fast i båten. En formskuren madrass tyckte jag lät ganska lyxigt jämfört med vad jag tänkt mig tidigare. Så tack för tipsen men de är tyvärr inte applicerbara på min verklighet För att återkoppla till Ockelbo HT19 så har jag varit och tittat på en och på vägen dit kom jag på att jag mätt min båtplats mellan bommarna. Flytblocken hade jag missat. Det innebär att det som är ca 2,3m mellan bommarna blir ca 2,1m mellan flytblocken. Har sett att det ligger en Yamarin med center console någon plats bort. Jag tror jag fått fram att den är 2m bred och den har max 5 cm mellan flytblocken och skrovet på vardera sida. Nu vet jag åtminstone att absolut max är 2m vid vattenlinjen och vad jag sett så är Ockelbo HT19 mer eller mindre helt rak i aktern vid vattenlinjen. Så den går nog bort. Jag som precis börjat falla för den. Jag får glutta vidare helt enkelt. Men detta är tredje sommaren platsen står tom. Vilket känns himla tråkigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Kollade lite på Ockelbo HT19 och den är ju isf ganska raka fribord bak sluttar lite inåt och sen är det en gumminlist runt som sticker ut några cm, men du får väl mäta en och se hur bred den är i aktern i höjd med Y-bommarna, samt mäta hur bred platsen är igentligen. Du kan sätta fender list på Y-bomarna så spar du några sentimeter där jämfört med att ha fendrar ;-) Redigerad 1 Augusti , 2016 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 1 Augusti , 2016 Kommer med ett nytt förslag Skohorna in en Scantic 575? B: 2,04m Var spekulant på en sådan själv för några år sedan tycker dom verkar jäkligt trevliga! Fanns några till salu på blocket i lite varierande priser under 50k Lite smalare än Flipper 570/575 oxå ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser