Jens_Sthlm 27 Postad 22 Juli , 2016 Efter dagens tur på ca 2 timmar så såg det ut såhär på limpan, inget vatten i kölsvinet men det syns tydligt att en rostdroppe har runnit fram. Behöver jag vidtaga några åtgärder? Motorn i fråga är en mercruiser 5.0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 22 Juli , 2016 Bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 22 Juli , 2016 Nytt försök med bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 22 Juli , 2016 Verkar vara från delningen limpa knä. Bör kollas upp, kan det läcka utåt så kan det också läcka innåt, klart obra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 23 Juli , 2016 Tar gärna emot lite mer specifika tips på vad jag ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 23 Juli , 2016 Ser ut att vara rätt så nya prylar, eller? Ta reda på var ifrån det läcker, sitter ju en kylvattenslang precis ovanför. Det är inte bara slangklämman som behöver dras åt? Här motorn färskvattenkylning? om ja, kyls även limporna av färskvattenkylningen (helsystem)? Detta är avgörande för hur det ser ut mellan knä o limpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 23 Juli , 2016 Motorn är färskvattenkyld men blir osäker på om det är helsystem, hur ser jag skillnad? Vet inte när limpor och knä senast är bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 23 Juli , 2016 Liten bild så det är svårt att se, men det ser inte ut att komma från slangklämman vad jag kan se. Om du inte har en svart "tank" uppe på din motor i framkant, så har du sjövattenkylning. Dvs din motor kyls helt och hållet genom att sjövatten pumpas runt i hela ditt kylsystem. Om du har en "tank" på motorn (oftast elliptisk formad på några liter) så har du ett slutet kylvattensystem som kyler motorn. Vattnet i det slutna systemet kyls av sjövatten som cirkulerar. Om du kör i saltvatten, så kommer även minsta läcka att färgas till "rost" när det kommer i kontakt med syre. Som sagt, det ser ut att vara nya grejjer och kan vara värt att dra åt bultarna, torka bort "rostvattnet" och prova igen. Min tumregel är generellt; "Oroar jag mig, så kollar jag". Lycka till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 23 Juli , 2016 Att den är färskvattenkyld vet jag, frågan var hur jag ser skillnad på hel och halvsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 23 Juli , 2016 OK, trodde jag beskrev det i tidigare inlägg, men en bild säger mer än tusen ord.. http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=95845 I länken ovan ser du ett som du kallar "helt" kylsystem. Du har alltså en tank uppe på motorn som håller kylvattnet som cirkulerar i din motor. Utan denna, (enkelt uttryckt) har du ett "halvt" system. Vet dock inte vilken årsmodell du har på motorn så du får ursäkta om det inte är exakt din modell. Men med tanke på din fråga om läckaget, så ser det ut att komma från grenröret mellan din "riser" och limpa. Slangen går till termostaten. Prova göra rent och starta igen och se om det sipprar ut något vatten alt luft/dimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 23 Juli , 2016 Nja även ett halvsystem har värmeväxlare (tank framför motorn). Skillnaden mellan hel o halvsystem är att i helsystem är avgaslimporna med i färskvatten delen vilket dom inte är i halvsystem. Värmeväxlaren för helsystem är således på större kapasitet för att kunna kyla bort även värmen från avgaslimporna. Avgasknäna är fortfarande sjövattenkylda, limpor och knän avgränsas med en helpackning för kylkanalerna. I halvsystemet cirkulerar alltså sjövatten i både limpor och knän och värmeväxlaren kyler bara motorn. Men bägge varianterna är färskvattenkylning. Dock är helsystem att föredra då det sparar limporna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 24 Juli , 2016 Det är helsystem jag har. Kan man riva limpor och knä och återanvända packningarna som man hade tidigare? Fallgropar eller saker jag ska tänka på när jag river? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Juli , 2016 Dumt att snåla med packningar. Så kul är det inte att riva limpor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 24 Juli , 2016 Nu vet jag inte hur det ser ut, men tänk på att du har glykolvatten på ena sidan när du tar bort knät, du kanske måste sänka nivån på kylvatten i motorn först. Limpan behöver inte lossas. Ny packning mellan limpa o knä är ett måste. Gör rent noga på packningsytorna. Kolla ytorna på knät så det finns tillräckligt med gods kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 14 Augusti , 2016 Räcker det med att jag sänker nivån på glykolvattnet? Jag behöver inte sänka nivån på sjövatten också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Augusti , 2016 Ja, Nej, kommer kanske att rinna lite sjövatten när du lossar slangen på knät. Vattendumpen är ju lite högre upp i knät än inloppslangen så det vatten som står i knät lär rinna ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser