Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
thel

Liten spricka i mastfoten

Rekommendera Poster

Nu nagelfars nya båten och det ena och andra dyker upp. Efter första seglingen hittade jag en liten spricka (ca 3 cm lång) i godset på mastfoten. Spricka går i ena fästörat för bulten som låser mastfoten i matsfotsskenan på däck. Ska man vara oroad? Vad göra? Annars var första seglingen fin - lite utseglad genua sinkade krysslagen men båten gick som jag förväntade mig - ca 22 distans avverkade i sol och lagom vind. /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej På min mastfot är hela fäst örat till bulten borta. Var inte jag som pajade örat utan förre ägaren: Jag har seglat med det i några sommrar nu men till i år så skall jag försöka svettsa det innan jag mastar på. Har idag lämnat in mastfoten på en verkstad för svettsning så jag kan rapportera senare när den är klar hur det gick :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick alldeles utmärkt att svettsa örat i mastfoten(se bild) och det går säkert att laga sprickbildningar med genom svettsning eller kemisk metall om man är orolig att mastfoten skall ge sig under sommaren.

post-9380-1394234384,2506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forus31

Kemisk metall låter bättre än det är. Hållfastheten är mer som Plastic Padding. En svets ger nästan samma hållfasthet som det material som svetsas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att veta det där om kemisk metall. Har aldrig testat det men hört andra som funderat på att använda det till att laga trasiga metall delar. Jag svettsade så det blir en hållbarare lagning :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...