Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
MMartin

Motorn orolig när jag lägger i backen

Rekommendera Poster

Hej,

Är lite bekymrad över en sak.

Har en vetus m4 (diesel 42hk inombordare med rak axel) och tmc 60e backslag.

Nästan var gång jag växlar, alltså lägger i backen skakar motorn och blir nervös på varvtalen. Det varar i 1-3 sekunder. Samt när jag lägger i D smäller det relativt mycket, från backen till D då.

Jag vet att man inte ska ha höga varv när man växlar och jag växlar alltid på lägsta möjliga varvtal. Ingen skillnad på när motorn är varm eller kall. Detta händer 90% av alla växlingar.

Annars funkar allt kanon.

Är detta normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla oljan i backslaget, och kolla om det är något hög tomgång på motorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle börja med att kolla oljan i backslaget, och kolla om det är något hög tomgång på motorn.

Tack för tips! Ska genast ner och kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har en aning för mycket olja i backslaget, kan det vara orsaken? Nån mm över högsta nivån.

Tomgången är bra.

Redigerad av MMartin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att just när du lägger i backen går maskinen ner ytterligare ivarv och hamnar i det läge där det blir vibrationer.

Var glad att vibra tionerna hamnat på ett varv där du normalt inte befinner dig vid normal gång.

Jag hade en gång en gammal maskin som vibrerade allra mest precis vid marchvarv, inte roligt.

Ganska normalt att Tmc 60 smäller till när du växlar mellan fram och back, akseptera detta och var glad att det inte slirar, för det är värre.

Man skulle kunna säga att smällen är ett bevis på att du fått en ordentlig koppling i backslaget i ena eller andra riktningen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...