Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
deltan

Antenn?

Rekommendera Poster

Vilken typ av radioantenn skall jag ha i båten? Eftersom jag redan mastat på vill jag ha en typ som går att sätta på pushpit, eller liknande. Hälsar Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig radio, så kan du bara gömma antennen nånstans i inredningen (det har jag gjort och det funkar utmärkt). Om det är VHF så är det viktigt att den sitter så högt som möjligt, då radiovågorna från VHF endast når till horisonten ungefär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jan Näsmark

Det är en vanlig radioantenn. Intressant att det kan gå lika bra att lägga den inne i båten. För bra för att vara sant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Att gömma antennen inne i båten fungerar alldeles utmärkt om skrovet inte är i stål, aluminium eller kolfiber. Man behöver inte ens ha en riktig antenn, utan det går förträffligt bra med en sladd-stump (enkelledare, läng ca: 1.5-3m, inte så kritiskt) instoppad i antennuttaget. Se till att antennen/sladden inte lutar mer än 45° dvs. den skall vara mer vertikal än horisontell för bästa resultat. Behåll isoleringen på och se till att ledaren inte får kontakt med någon annan del av båten. Det sistnämnda kan resultera i dålig mottagning samt jordfel. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mottagningen blir förstås kass när man kommer ut en bit från sändaren. Vill man kunna höra väderleksrapporterna finns det chans att få dem från flera håll om man har en bra antenn. Jag har haft sladdstump men får problem med svag signal. Nu provar jag att sätta den på TV-antennen som har ett extrauttag. Får se hur det går. Du kan alltså kolla in TV-antennspörsmålen på den här sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En radioantenn (FM) i båt av plast kan ge dålig mottagning pga att det inte finns någon jordplan dvs på en bil sitter dom i plåt och radiovågorna dras till antennen kort fattat. I en plast båt kan man bli tvungen att göra en konstgjord jordplan som en metallskiva under antennen i ett undertak eller liknande. Eller dra kablar eller spröt från antennfoten och 30-40 cm ut åt olika håll 3 eller fler. I marina antenner som VHF och 27 mhz samt andra har ofta inbyggd jordplan i foten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God afton! Vi var ute hela sommaren och lyssnade frekvent på radion. Antennen låg inne i båten (horisontellt läge) och vi hade inga problem med mottagning. Skall du däremot segla långt från land, bör du nog placera antennen bättre. /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en aktiv dipolantenn. Den drivs av 12v från motorantennsladden på stereon. Är tänkt att monteras inuti bilar och fungerar även i båt. Jag skaffade en sådan från Bilradiolagret (BRL). Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...