Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Northsea

Hjälp att mörklägga hytten

Rekommendera Poster

Har mycket Ventiler (fönster) på Grandezzan. Fick tips om att köpa mörkläggningsgardiner och klippa till, sen sätta upp dessa med kardborre. Gjorde ett helhjärtat försök men kardborren fäster inte på inredningen och gardinen lossnar.

Bestämde mig för att slå på stort och köra 12 (!!!) mörkläggningsgardiner på Bil#ma för 100kr styck. Åkte dit, då var de ute ur sortimentet. De andra 3 stora båttillbehörs aktörena i närområdet. Sthlm, tar 250-270kr för 70x70 tygbit med sugkopp. Alltså ca 3000 för att få tag i dessa. Absolut kan det vara värt 3000 att sova gott, men känns som en rip-off.

Behöver alltså tips från panelen.

1. Vet någon något butik som säljer dessa mökläggninsgardiner med sugkopp för 1 hundring typ?

2. Vet någon om något ställe i Sthlm som säljer sugkoppar som man kan sätta i nuvarande mökrläggningsgardin? Liknande Waterlines system?

Eller har ni något bättre tips. Undviker helst att borra in tryckknappar.

Helt otroligt att det inte finns mer lösningar på detta, många om inte de flesta vill ju ha mörkt i kabinen när man ska knoppa.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar verkligen inte självhäftande kardborrband? Det använder jag för att hålla fast tillklippt mörkläggningsgardin det räcker med en liten snutt kardborrband i varje hörn och kanske var 40-onde centimeter om rutorna är långa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte 3m kardborre för 250kr. Dessvärre, fäster dåligt på inredningen, nu var det iofs kväll och kanske fukten ställde till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ögonbindel kanske, då slipper du allt mek med gardiner varje morgon och kväll.

Har för mig att byggvaruhus och järnhandlar har sugkoppar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den båtan jag köpte i augusti finns det vanliga gardiner med löpare i en gardinstång av mahogny. Dessutom hammasydda mörkläggningsgardiner av en tunnare kapellväv. Dessa sätter man ju så upp med tryckknappar, och sådana ville du inte ha.... Men dom sitter uppe och är lätta att säga upp och ta ned.

För vindrutorna finns det sådana där klassiska "spiralhöljen" (jag vet inte vad dom heter) med en ring eller krok i var ända, och motsvratande krokar fastskruvade i båten. Gardinerna till dessa jar en kanal insydd för denna spiralgrej.

Kardborreband förekommer också, och det hänger på hallisvaj, jag har fruktlöst försökt att limma tillbaka det med riktigt kontaktlim, och då håller det väl ungefär "hela dagen"...

Jag tror inte på kardborrebanden, jag har iofs köpt en rulle av den svarta modellen, men i allmänhet är "limmet" för dåligt så det trillar ned.

Sugkoppar, tja det är väl bra, men dom lämnar ringar efter sig på rutorna. Man skulle kanske kunna tänka sig en lösning med magnetlister, men dom får ju monteras långt bort från kompassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...