Nicke78 0 Postad 18 Juli , 2016 Hej Jag skulle vilja veta vad ni tror om att dra en fullvuxen 110kg muskelknutte i ring bakom en Hr440sc? Draglinan är tänkt att den ska sitta i knaparna/pollarna i ett dragblock. Jag var inne på Hr´s hemsida men hittar inget om maxbelastning på just knaparna/pollarna. Ha en trevlig sommar... Tack för svar;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2016 Se till att du har bamseplåtar under muttrarna som håller fast knaparna. Jag var på en lokal mekanisk firma och ville ha en rostfri plåt för att ersätta brickorna under muttrarna som höll knapen på fördäcket på min segelbåt. Brickorna hade ungefär samma diameter som muttrarna. Killen klippte till en 10 mm aluminiumplåt, med måttet 200x 300 mm. Den knapen kommer troligtvis inte all fläkas genom däcket. Det är bara barnsligt att kladda med småbrickor. En redig bricka kostar nästan inget. Att återsälla ett uppfläckt däck kostar tusentals kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke78 0 Postad 18 Juli , 2016 Se till att du har bamseplåtar under muttrarna som håller fast knaparna. Jag var på en lokal mekanisk firma och ville ha en rostfri plåt för att ersätta brickorna under muttrarna som höll knapen på fördäcket på min segelbåt. Brickorna hade ungefär samma diameter som muttrarna. Killen klippte till en 10 mm aluminiumplåt, med måttet 200x 300 mm. Den knapen kommer troligtvis inte all fläkas genom däcket. Det är bara barnsligt att kladda med småbrickor. En redig bricka kostar nästan inget. Att återsälla ett uppfläckt däck kostar tusentals kronor. Jag kommer inte åt att förstärka med plåt under pollarna men det var en bra idé. Lillebror får nöja sig med att bada istället;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Juli , 2016 Kan man förtöja båten i pollarna ska dom väl hålla betydlig mer än 110 kg, så jag ser inga problem med att dra den personen på en ring, dådessa 110 kg glider på vattnet. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 18 Juli , 2016 Tänk också på att killen håller i andra änden på repet. Han borde inte orka dra loss knapen även om han är "beef cake":) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2016 Jag kommer inte åt att förstärka med plåt under pollarna men det var en bra idé. Lillebror får nöja sig med att bada istället;) Hur har de kunnat monterat knaparna om man inte kommer åt under!? Plåtskruv i plasten!? Dvs knaparna är ej meningen att de skall användas, utan bara medskickade som "prydnad" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 19 Juli , 2016 Det kanske är som på min båt, de sitter nära skrovet..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Juli , 2016 De monteras sannolikt i däcket innan det monteras på skrovet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 19 Juli , 2016 Jag har dragit en knap (som for förbi huvudet i en faslig swish) på en småskruttig Ockelby 17-fotare från 70-talet. Skulle starta på Wakeboard och kunde hålla emot för starkt (d v s usel startteknik). Väger cirka 85. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2016 De monteras sannolikt i däcket innan det monteras på skrovet... Man kan ju ha önskedrömmar.............................. Detta handlar väl om en båt som sätts ihop av båtihopmonterare. Obs - jag skrev inte båtbyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke78 0 Postad 27 Juli , 2016 Hej Av en slump så såg jag på Hr´s hemsida att knaparna skruvas på innan båten sätts ihop. Ser så ut på bilden iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser